NI NE PRIMJEĆUJETE

Stručnjak upozorio na prevare na društvenim mrežama: 'Ovo može dovesti do nerazumnog trošenja'

Autor

Hana Krnić

Prikriveno oglašavanje neizostavan je dio medija, a kako na portalima, dijelom je televizijskog oglašavanja, tiska, radija, filmskog i književnog svijeta. Sve je raširenija pojava i na društvenim mrežama. Hrvatski Zakon o medijima zabranjuje prikriveno i prijevarno oglašavanje. Jedan je to od najvećih problema proteklih godina, ako ne i desetljeća.

14.12.2024. u 16:06
Ispiši članak

Stručnjak za digitalni marketing Marijan Palić za portal Direktno progovorio je o ovoj problematici. Na početku je naglasio kako je prikriveno oglašavanje na društvenim mrežama vrlo rašireno, posebno zbog popularnosti influencer marketinga. "Prema istraživanjima, veliki dio korisnika društvenih mreža ne prepoznaje uvijek razliku između obične objave i plaćenog oglasa", dodao je.

Naglašava kako influenceri često koriste strategije koje obuhvaćaju promoviranje proizvoda kroz svoj svakodnevni sadržaj, što dodatno otežava razlikovanje. "Ovo je problematično jer nedovoljno označavanje partnerstava može dovesti do zavaravanja publike i kršenja pravila transparentnosti koje zahtijevaju platforme poput Instagrama i TikToka, ali opet, nije toliko dobro regulirano", kazao je.

Iznio je i vrlo zanimljive statističke podatke. "Čisto da dobijete dojam svega, influencer marketing je vrijedio 16,4 milijarde dolara u 2022. godini, a u 2023. godini vrijednost tog oblika marketinga procjenjuje se na 21,1 milijardu dolara, što je stvarno značajan rast. Bit će zanimljivo vidjeti koliko je ta industrija vrijedila u 2024. godini", objasnio nam je.

FOTO: Unsplash (Ilustracija) 

Kako mogu prevariti korisnike društvenih mreža? 

Brojne poznate osobe koriste svoje objave na društvenim mrežama kako bi oglašavali neki proizvod, a stručnjak Palić kaže kako takve objave mogu zavarati pratitelje, posebno ako nije jasno označeno da se radi o sponzoriranom sadržaju. "Pratitelji često gledaju na influencere kao na autentične uzore i zbog toga su skloniji povjerovati da poznata osoba koristi određeni proizvod iz vlastitog iskustva, a ne zbog ugovorne obveze", kazao je.

Dodaje kako je cilj takvih objava povećati vjerodostojnost proizvoda kroz asocijaciju s influencerom te stvoriti emocionalnu povezanost koja povećava šanse za kupnju. "Sjećam se situacije od prije nekoliko godina, kada je jedna influencerica pokazivala kako je jedan proizvođač mobitela odličan, kako ga koristi i tako dalje ali su pratitelji shvatili da se radi o prikrivenom oglašavanju jer je dobro poznaju i u prethodnim su objavama vidjeli da ona koristi mobitel od drugog proizvođača", iznio je primjer.

Naglasio je kako je na kraju to nanijelo štetu samo njoj samoj . "Ispalo je da nije autentična, a biti autentičan je najvažnija stvar danas na društvenim mrežama", objasnio je. Dodaje kako psihološki gledano, prikriveno oglašavanje može biti vrlo učinkovito jer se oslanja na povjerenje i emocionalnu povezanost pratitelja s influencerom.

FOTO: Unsplash (Ilustracija)

Tko je najosjetljivija skupina?

"Da nije toliko učinkovito, vjerojatno ne bi u 2023. godini vrijedilo 21,1 milijardu dolara i ne bi se plaćale mnoge zvijezde da promoviraju proizvode i usluge brendova. Kada osoba vidi proizvod u kontekstu svakodnevnog života nekog uzora, može dobiti dojam da je proizvod autentičan i vrijedan kupnje. Efekti mogu biti posebno snažni kod impulzivnih kupaca ili kod proizvoda koji obećavaju rješenje za specifične probleme, a onda im još taj influencer daje dodatni 'social proof' samog proizvoda", kaže Palić.

Naglašava kako su upravo djeca podložnija emocionalnom utjecaju i sklona su vjerovati onome što vide kod svojih omiljenih influencera, posebno je to teško prepoznati jer oni ni ne znaju što je to oglašavanje. "Ovo može dovesti do nerazumnog trošenja obitelji jer će roditelji djetetu htjeti omogućiti ono što želi, stvaranja nerealnih očekivanja ili promoviranja nezdravih navika", dodao je.

Stručnjak ukazao na veliki problem u kampanji: 'To može utjecati loše na neke kandidate'

Za kraj kaže kako je teško procijeniti koliko je prikriveno oglašavanje u Hrvatskoj rašireno, ali ono što je sigurno jest da je itekako prisutno. "Posebno na platformama poput LinkedIna, Facebooka, Instagrama i TikToka, gdje mnogi influenceri nemaju jasno označene sponzorirane objave. Teško mi je procijeniti tko je 'najgori' po tom pitanju jer ni ja do sada nisam davao preveliku pažnju tom tipu oglašavanja. Činjenica je definitivno da su najviše pogođeni mlađi korisnici koji čine značajan dio publike na društvenim mrežama, ali i stariji, koji su skloniji vjerovati svemu što pročitaju i vide na internetu", zaključio je Marijan Palić za portal Direktno.

*Tekst je nastao u okviru projekta ''Kako prepoznati govor mržnje, lažne vijesti i prikriveno oglašavanje?" kojeg je financijski podržala Agencija za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.