MJERA SE PRETVARA U FARSU

Štiti li zaista izraelski model Hrvate: 'Koja je svrha ako mogu zagorčati život potrošačima?'

Autor

Tanja Gojsilović

Vlada je u svibnju donijela Odluku o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene, želeći tako izravno kontrolirati cijene u trgovinama, budući da građani Hrvatske sa svojim primanjima više ne mogu pratiti konstanta poskupljenja.

07.06.2025. u 22:12
Ispiši članak

Ova odluka znači da trgovci moraju svakodnevno objavljivati cijene ažuriranih cjenika na internetskim stranicama. Iz Vlade su tako prošlog mjeseca poručili da ovaj tzv. izraelski model u trgovinama štiti potrošače, no pitanje je koliko točno, budući da objava cjenika nudi samo mogućnost usporedbe cijena u različitim trgovinama.

No, iako se trgovački lanci uvelike pridržavaju ove mjere - dakle, doista redovito objavljuju ažurirane cijene, na nekim njihovim stranicama morat ćete duboko kopati da biste pronašli taj cjenik. Početne stranice nekih lanaca ne sugeriraju da je na snazi takva mjera. Ipak, uspjeli smo pronaći cjenike za najpopularnije lance u Hrvatskoj, Plodine, Tommy, Lidl, Spar, Studenac, dm, Eurospin, Konzum, Kaufland. Zbog načina na koji su prikazani cjenici, mnogi su izrazili nezadovoljstvo.

"Mi se pitamo koja je svrha uvođenja mjere ako trgovci mogu s podacima manipulirati i zagorčati život potrošačima koji ne mogu naći podatke koji su skriveni u dubini interneta ili stranica trgovca. Prema našem mišljenju podaci o cijenama moraju biti na početnoj stranici odnosno link koji vodi do informacije o cijenama. U protivnom, to nema svrhe. Slično se događa i s jediničnim cijenama na proizvodima kako bi potrošači mogli pratiti kolika je cijena jednog kilograma, jedne litre proizvoda, a ta cijena je označena tako sitnim brojevima da je prosječnom potrošaču nečitljiva", rekli su nam iz Hrvatske udruga za zaštitu potrošača (HUZP).

FOTO: Antonio Balic / CROPIX / ilustracija

'Potrošači će vidjeti koliko su cijene porasle'

Što se tiče same mjere, u HUZP-u je podržavaju. "Mjera je jako dobro zamišljena odnosno preuzimajući dobra iskustva od drugih. Možda neće ili gotovo sigurno neće trgovci smanjiti cijene, ali će barem potrošači i Vlada RH moći vidjeti jesu li i koliko su cijene porasle."

"Odluka o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene važan je korak prema većoj transparentnosti na tržištu, jačanju cjenovne konkurentnosti među trgovcima i boljoj informiranosti potrošača. Cjenici objavljeni na internetskim stranicama trgovaca nisu čitljivi potrošačima, međutim služe specijaliziranim servisima koji se bave usporedbom maloprodajnih cijena za nesmetano dohvaćanje te izradu komparativnih prikaza", rekli su iz Ministarstva gospodarstva za portal Direktno.

Pojasnili su i kakav rezultat žele polučiti ovom mjerom. "Očekujemo kako će ova mjera dugoročno potaknuti još snažniju cjenovnu tržišnu konkurenciju, dodatno smanjiti prostor za neopravdana poskupljenja, a sve u cilju zaštite ekonomskih interesa naših potrošača."

FOTO: Duje Klaric / CROPIX / ilustracija

'Pušemo na hladno'

Iz Ministarstva su naveli da provođenje ove mjere nadzire Državni inspektorat. "Dosadašnji inspekcijski nadzori pokazuju da se većina trgovaca pridržava Odluke, a za utvrđene nepravilnosti (poput neisticanja dodatne cijene ili ne objave cjenika) Državni inspektorat poduzima Zakonom propisane prekršajne mjere. Do sada su utvrđene tri povrede vezano uz objavu cjenika te u 46 prodajnih objekata nisu za 1023 kontrolirana proizvoda (artikla) trgovci istaknuli dodatnu cijenu."

Iako mjera može potaknuti konkurentnost, pitanje je koliko doista štiti potrošače. Samo uvođenje mjere nije rezultiralo padom cijena nego samo lakši uvid u poskupljenja. Iz HUZP-a su rekli da 'pušu i na hladno' te su poručili da je Europska unija omogućila trgovcima da sami određuju cijene, a potrošači su time prisiljeni plaćati previsoke iznose za osnovne proizvode jer nemaju alternative.

Hrvati žele stati na kraj zamki od strane države: 'Prvo edukacija i opomena, onda kazna'

"Ekonomski stručnjaci će vjerojatno napisati što se može učiniti te kako Vlada RH može postupiti. Vlada subvencionira neke energente pa i trgovcima, a ako se ne pridržavaju smanjenja cijena i korektnog odnosa prema potrošačima možda bi mogla trgovcima oduzeti subvencije. Vlada je donijela odluku da neki proizvodi imaju zaštićenu cijenu i što je od toga nastalo? Zaštićena je cijena oko 100 proizvoda, a tisuće proizvoda imaju cijenu na kojoj trgovci zarade i onu razliku što je ograničene cijene", zaključili su iz Hrvatske udruga za zaštitu potrošača za portal Direktno.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.