NOVINAR I KOLUMNIST PORTALA DIREKTNO

Štahan: Predizborna kampanja SDSS-a je samorazotkrivanje; kritiziraš li Pupovca, odmah se pali uzbuna za fašizaciju

Autor

ri

"Iz perspektive običnoga hrvatskog birača, Bruxelles, Strasbourg, mehanizmi Europske unije, Europarlament i Vijeće Europe stopljeni su u jednu vrlo nejasnu i apstraktnu sliku; birači nemaju saznanja o tome tko o čemu odlučuje, što je čija uloga i funkcija, nego sve to poimaju kao neko mitološko biće nalik figuri birokrata bez lica", istaknuo je Matija Štahan u emisiji "Prosudbe".

24.05.2019. u 15:47
Ispiši članak

Uz politologa s Odsjeka za komunikologija Hrvatskoga katoličkog sveučilišta Jakova Žižića, u emisiji "Prosudbe" urednice i voditeljice Mirte Marinić emitirane u četvrtak uvečer na Laudato TV-u gostovao je i novinar i kolumnist portala Direktno, Matija Štahan.

Inače, Matija Štahan dobitnik je nagrade HNiP-a za novinara godine.

Razmatrajući kakvoću kampanje koja ubrzo završava, Štahan je upozorio na njezino idejno siromaštvo.

"Usredotočimo li se na predizbornu kampanju, spotove, reklame i plakate koje viđamo diljem Hrvatske, pa i na poruke koje su bile odašiljane kroz medije, preko stranačkih skupova i u različitim prigodama, dojam je da je i ova kampanja odraz cjelokupne bezidejnosti hrvatske političke scene općenito; samo na propagandnoj razini, gdje bi se trebalo na inovativan način predstaviti nove poglede na politiku i nova rješenja, sveobuhvatne dijagnoze problematike Europske unije i Hrvatske,  zapravo se vidjelo koliko su dominantne političke struje u Hrvatskoj u svojoj srži besadržajne".

No i u siromašnoj kampanji, misli novinar i kolumnist Direktnog, ipak postoji jedna iznimka:

"U bezidejnoj pustoši koja je i inače karakterizirala ovu kampanju, SDSS se bez premca nametnuo kao najkreativnija skupina na političkoj sceni, koja je svojom provokativnom kampanjom htjela odaslati svoju viziju hrvatskoga društva. Tu je taj element zamke: mi smo provokativni, vi nagrđujete naše plakate i po njima pišete mrzilačke poruke, a mi vas onda prokazujemo te je i to dio naše kampanje. Čini mi se da se to može pojmiti u puno širemu kontekstu i da ta vrsta kampanje predstavlja temeljni element djelovanja SDSS-a u hrvatskome društvu općenito", istaknuo je Štahan, i dodao kako se djelovanje te stranke i inače često svodi na teze koje idu u smjeru upozoravanja na "tobožnju fašizaciju društva, radikalizaciju desnih elemenata, nacionalizam, neke protusrpske osjećaje i slično".

Međutim, upozorava Štahan, SDSS to u velikoj mjeri proizvodi sam; ne svojim djelovanjem, nego interpretacijama.

"Takve dojmovi se onda prenose u strane medijske i političke centre i postaju ono što je Baudrillard nazvao simulakrumom, dakle ne stvarnošću, nego medijski posredovanom prikazu zbilje koji umjesto istinske stvarnosti počinje utjecati na društvene procese. Mi smo svi zapravo uključeni u njihovu kampanju, neovisno o tome jesmo li delinkventi koji šaraju po predizbornim plakatima ili smo oni koji su na bilo koji način kritični prema, recimo, Miloradu Pupovcu ili SDSS-u. Oni su se doveli u situaciju da što god se kaže protiv njih, odmah se pale uzbune za fašizaciju. To jest njihova kampanja", zaključio je Štahan, "ali ujedno i vrhunac ili samorazotkrivanje nečega što odlikuje čitavo njihovo političko djelovanje".

Na upit o HDZ-ovu identificiranju s demokršćanstvom, Štahan je odgovorio kako se vladajuća stranka prigodno pred izbore poziva i na suverenizam i na narodnjaštvo i na demokršćanstvo, pri čemu je demokršćanstvo najlakše odrediti jer se svodi na kršćansko djelovanje u demokratskome kontekstu. "Znači, ako se demokršćanstvo previše udalji od svojih kršćanskih korijena; ako demokršćanima veći uzor bude Angela Merkel nego sv. Pavao, Aurelije Augustin, T. S. Eliot, Chesterton ili bilo koji drugi kršćanski intelektualac ili političar, kao što je bio Adenauer, onda se istinski smisao demokršćanstva gubi. To je slučaj s HDZ-om i većinom nominalno demokršćanskih opcija u Europi", mišljenja je kolumnist Direktnog.

Štahan se nadalje osvrnuo i na ostale predizborne kampanje, uključujući i personaliziranu kampanju HNS-a izgrađenu oko Matije Posavca: "U nedostatku nekih drugih kadrova i samonametnutom medijskom izgnanstvu Ivana Vrdoljaka, kao biračima, rekao bih, omražene osobe koja je na čelu HNS-a, oni su se odlučili za čovjeka koji je uspješan, ne znam koliko zbog vlastitih zasluga, a koliko zbog činjenica bivanja županom najsjevernije i ponajprosperitetnije, Međimurske županije, i taj je spot šaren i donekle maštovit. Nije osobito dubok, ali to se možda i ne treba očekivati od predizbornih spotova. HNS-ov spot je upečatljiv, a to je vjerojatno i glavni cilj koji su htjeli postići".

Ostali spotovi, misli novinar i kolumnist Direktnog, generički su i lišeni dubljeg sadržaja, no kao zanimljivi izdvajaju se predizborni spotovi Hrvatskih suverenista i Neovisnih za Hrvatsku:

"Hrvatski suverenisti imaju dva spota: jedan je pomalo tipičan, podsjeća se na sve trenutke u kojima je aktualna vlast, iz njihove perspektive, izdala načela koja zagovaraju, pa se oni onda nameću kao rješenje. U drugome spotu se prvi spot vrti na televiziji, što obitelj doma promatra. Da su htjeli ići do kraja, na tragu maštovitosti koja se očitovala kod SDSS-a, mogli su napraviti i treći spot, u kojemu bi, recimo, Hrvoje Zekanović ili Ruža Tomašić na televiziji gledali drugi spot, u kojem je na televiziji prvi spot i tako zatvoriti krug između spotova i isprovocirati javnost neobičnim pristupom. Spot NHR-a i HSP-a je,  iako ima tehničkih manjkavosti, zanimljiv po panorami nacionalne misli koja se proteže kroz citate koji nisu izrijekom navedeni. Prepoznao sam citate Ante Starčevića, Stjepana Radića i Antuna Gustava Matoša, a na Franju Tuđmana neizravno se poziva. Možda je utkan još poneki citat još nekog političara; to je potencijal koji se mogao bolje, pretenciozno rečeno, komunicirati s javnošću", ustanovio je Štahan.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.