'TO NEĆE UTJECATI NA PAD BRENDA'

SPORNA REKLAMA Pokrenuta peticija protiv spota koji 'promiče' LGBT zajednicu i nasilje; Granić: Nema govora o erotskom sadržaju, ali...

Autor

Alen Vlahović

Cockta je jedan od najprepoznatljivijih brendova s ovih prostora, nastala u Sloveniji još 1950-ih godina. Iako su u počecima prodavali samo četiri milijuna boca, kasnije je ta brojka porasla na više od 70 milijuna. Snažan brend proširio se '80-ih na ostale zemlje regije, a od tada je počela i promocija u smjeru marketinga.

28.05.2020. u 21:58
Ispiši članak

Cockta je u samim počecima fokusirala svoju politiku prema mlađim generacijama. Tako je Cockta još '80-ih godina, točnije 1980. godine osmislila prvi slogan za promociju svog pića. "Piće naše i vaše mladosti" bio je prvi korak prema brendiranju proizvoda.

Samo tri godine kasnije osmislili su novi slogan pod nazivom "Još uvijek najbolja", a potom su uslijedili i slogani "Prvu nikada ne zaboraviš", "Nedostaje mi Cockta", "Bez kofeina - bez kiseline - bez šale!".

Inače, preuzimanjem slovenske Droge Kolinske Emil Tedeschi, tj. njegova Atlantic grupa je 2010.  preuzela i brand Cockta.

Cocta nekad i sad

Nakon punih 70 godina na tržištu te 40 godina marketinške akcije, Cockta je u zadnjih nekoliko godina prilagodila svoje reklame modernom dobu. Slogani "Tvoja Cockta, tvoja stvar" i "Tvoja ljubav, tvoja stvar", koji su trenutno aktualni uistinu nastavljaju tradicionalne slogane tvrtke, samo u modernijem obliku primjerenom današnjoj generaciji. Navedeni slogani nemaju u svom nazivu nikakvih negativnih konotacija, no snimljene reklame ipak su u javnosti pobudile određeno nezadovoljstvo.

Naime, spot u kojem glavnu ulogu ima Ida Prester prikazuje među ostalim i dvije žene u intimnom zagrljaju uz poruku "Tvoja ljubav, tvoja stvar". U erotiziranom spotu prikazuje se i djevojka koja udara mladića koji kleči te se svime time na neki način ukazuje na promicanje LGBT zajednice.

Spot se prikazuje na televiziji u cjelodnevnom terminu, a po gradu su postavljeni i jumbo plakati.

Portal Citizen Go pokrenuo je peticiju za prikupljanje potpisa kako bi se, prema njihovom mišljenju, sramotne reklame maknule s obzirom na to da su u izravnom vidokrugu i male djece.

"Cockta ovom reklamom provocira i namjerno šokira u svrhu pobuđivanja kontroverze izlažući djecu i maloljetnike erotskim LGBITQ sadržajima koji nisu u skladu s dobi i zrelošću djece te moralom i uvjerenjima roditelja", mišljenja su.

Pozivaju se na Zakon o elektroničkim medijima te Pravilnik o zaštiti maloljetnika u elektroničkim medijima kako bi se maknuli sporni plakati, a televizijska reklama prikazivala u razdoblju od 22 do 6 sati uz prethodno zvučno i vizualno upozorenje.

Granić: Nema govora o pornografiji ili promicanju LGBT prava, ali spot ipak ukazuje na agresivnost

O tome je li reklama doista eksplicitna, odnosno neprimjerena djeci zbog nasilnog sadržaja i potencijalne teze o promociji LGBT prava kroz reklamni spot, razgovarali smo s političkim analitičarem i kolumnistom Ivicom Granićem koji smatra da u ovom konkretnom slučaju nema govora o promicanju LGBT prava, ali je ipak mišljenja da je spot za glazbene ukuse - preagresivan.

"Prije svega treba istaknuti kako nekakav oblik erotskog sadržaja, pritom ne mislim na onaj krajnji, i glazba uvijek idu u istom paketu. Nije to od jučer osmišljeno. Ponekad vam se čini da neke reklame ili glazbeni spotovi ukazuju na erotski sadržaj. Često se susrećemo da pri promatranju tih uradaka, kada se kroz spotove provlači nekakva pornografija, autoru nedostaje ideja i inspiracija. Ovo se doista čini kao jednostavno rješenje jer se reklama više gleda, a ne sluša. Trebamo voditi računa da ne živimo u srednjem vijeku, već u 21. stoljeću", započeo je Granić.

Također, zadnjih nekoliko godina, pa i desetljeća ta se granica dopuštenog sadržaja konstantno pomiče i zapravo postaje trend. 

"U ovom konkretnom slučaju, ne možemo spot niti iz bliza gledati kao reklamu koja promovira LGBT zajednicu. Ne vjerujem da će to utjecati na pad potrošnje ili na negativnu sliku brenda. Ovo je, gledajući s te pozicije, ipak umjeren uradak. Dakle, ne radi se o nekakvom porno uratku, već o umjerenoj reklami uokvirenoj nekakvim stilom", konstatirao je. 

"Spot ukazuje na agresivnost, ali to neće utjecati na pad prodaje"

Osim što je sporna teza da se kroz spot promiču prava LGBT zajednice, u jednom dijelu prikazano je i nasilje žene nad muškarcem. Granić je veći dio spota ocijenio agresivnim, ali ipak, s objektivne strane, ukazuje na činjenicu da se nema što cenzurirati pa samim time nema ni ništa sporno.

"S druge strane, reklama je loša po jednom segmentu, a to je agresivnost. Primjerice akcijski bubnjar, onda žena koja napada muškarca. O tome se može razgovarati u smislu kakve se poruke time mogu odašiljati. No, ponavljam, da nisam detaljnije proučavao reklamu, ne bih niti primijetio te detalje. Mislim da reklama nije šokantna niti eksplicitna, o pornografiji nema ni govora, niti mislim da se promiču prava LBGT populacije. Ovo nije nešto na osnovu čega bi se trebale potpisivati peticije. Čak i kad bih mogao, ne znam što bih cenzurirao u toj reklami. Poptuno je isključeno da će ovo utjecati na pad prodaje proizvoda", zaključio je Granić.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.