U ENNA TRANSPORTIMA SVE DEMANTIRAJU

Šef Sindikata strojovođa za Direktno teško optužio ENNA Transport: 'Strojovođa im je kriminalac, zašto je stao baš tamo gdje je leglo migranata?'

Autor

Mateja Papić

U stravičnoj željezničkoj nesreći u petak navečer kod Novske, kada je putnički vlak naletio na teretni, život su izgubile tri osobe, a 12 ih je ozlijeđeno. Iako još uvijek nije poznat točan uzrok kobnog sudara, predsjednik Sindikata strojovođa Nenad Mrgan tvrdi da je nesreća, među ostalima, posljedica pogreške strojovođe teretnoga vlaka, koji je, inače, u vlasništvu ENNA Transporta.

 

14.09.2022. u 22:47
Ispiši članak

U petak oko 21.30 kod mjesta Rajić nedaleko od Novske, iz za sada nepotvrđenih razloga, putnički vlak udario je u teretni koji je bio zaustavljen na pruzi zbog mogućeg kvara, što je rezultiralo jednom od najgorih željezničkih nesreća u hrvatskoj povijesti. Danima nakon sudara, u kojem su poginule tri osobe, među kojima i 17-godišnjak, nizala su se različita tumačenja kako je do njega došlo. Neki za nesreću krive moguću neispravnu signalizaciju na putu od Okučana do Novske, drugi prst upiru u prometnika koji je kobne noće otpremio putnički vlak br. 2506 iz kolodvora Okučani, dok je nekima upitno i zašto se strojovođa teretnoga vlaka zaustavio na otvorenoj pruzi.

Teorije o mogućim uzrocima nesreće do sada je najglasnije iznosio Sindikat strojovođa, zbog čega smo kontaktirali njihova predsjednika Nenada Mrgana, koji je za portal Direktno iznio svoja saznanja o firmi Enna Transport, u čijem je vlasništvu teretni vlak koji je sudjelovao u teškoj nesreći, kao i o njihovim djelatnicima. 

Enna Transport dio ENNA Grupe u vlasništvu Pavla Vujnovca

Prema podacima objavljenima na njihovim službenim stranicama, ENNA Transport je prvi hrvatski privatni željeznički cargo prijevoznik s više od 20 posto udjela na hrvatskom tržištu. Tvrtka je osnovana 2012. godine kao Adria Transport d.o.o., a od siječnja 2015. godine kao PPD Transport ulazi u sastav ENNA grupe u vlasništvu Pavla Vujnovca, krovne tvrtke njegova poslovnog sustava koji obuhvaća 20-ak društava, od kojeg je najveće Prvo plinarsko društvo. 

Direktor ENNA Transporta dugi je niz godina bio Oliver Krilić, koji je, inače, prethodno bio na poziciji direktora državne firme HŽ Vuča vlakova i član Uprave HŽ Holdinga. Za vrijeme njegova mandata, kako za Direktno svjedoči Mrgan, brojni zaposlenici nacionalnih prijevoznika (HŽ Cargo, HŽ Putnički prijevoz) prešli su u ENNA transport, a uvjeti u firmi bili su zadovoljavajući. Međutim, s vremenom dolazi do promjena. Umjesto Krilića na čelo firme dolazi Petar Glavaš, član Uprave i trenutni direktor ENNA Transporta. 

"Riječ je o dobrom operativcu, no zbog njegova neznanja i rigoroznih uvjeta koje je postavljao pred radnike, veći dio njih koji je ranije prešao u ENNA Transport, sada je otišao iz firme. Ljudi su otišli, a teret koji je ostao trebalo je prevesti. Kako više nitko u toj firmi nije htio raditi, došli su u situaciju gdje im moraju raditi, primjerice, umirovljenici. Među ostalima, primili su i čovjeka koji je vozio taj sporni vlak uključen u nesreću, a koji je kriminalac", tvrdi Mrgan. 

'Sporni strojovođa je kriminalac'

Šef sindikata Mrgan, naime, za portal Direktno ustvrdio je da je strojovođa teretnog vlaka 2009. dobio otkaz zbog krađe nafte.

"Sporni strojovođa Tadić dobio je otkaz u HŽ Vuča vlakova zbog krađe nafte, a to današnji direktor ENNA Transporta Petar Glavaš, koji je tada bio strojovođa u HŽ-u, sve jako dobro zna. Oliver Krilić i ja tada smo angažirali detektive kako bismo istražili krađu i na tim detektivskim snimkama vidi se Tadić kako krade naftu, zbog čega je svojevremeno dobio otkaz", prepričava nam dalje Mrgan. 

Kaže da se strojovođa s vremenom vratio na posao, no ubrzo je izgubio zdravstvenu sposobnost za upravljanje vlakom. Međutim, prema svjedočenju Mrgana, i za taj se problem pronašlo rješenje. 

"Tvrtka Rail Cargo Courier 2018. zapošljava Tadića, a njihov direktor Milan Brkić, po ustajaloj praksi, uspijeva mu riješiti izgubljene zdravstvene sposobnosti. A kako uspijeva? Gospodin Brkić sjedi vrata preko vrata Agencije za sigurnost željezničkog prometa. Sve je to vrlo povezano", uvjerava nas šef Sindikata strojovođa, kojega smo upitali zašto firme, ako je to istina, posluju na taj način.

"Lakše im je to nego obučavati mladoga čovjeka. Njegova bi obuka koštala 100-tinjak tisuća kuna, lakše je uzeti umirovljenike, a onda oni voze tako kako voze", objašnjava Mrgan, nakon čega je prozvao Agenciju za sigurnost i resorno ministarstvo jer dozvoljavaju da na prugama imamo strojovođe koje su izgubile zdravstvenu sposobnost. 

Vratio se zatim Mrgan iznova na strojovođu Tadića. Sumnjivo mu je što je teretni vlak zaustavio baš u Rajićima. 

"Kako se tom strojovođi dogodilo da stane baš u Rajićima, gdje se iskrcava velik broj migranata? Tamo je leglo migranata, vrlo čudno. Još kada znamo da je riječ o čovjeku sklonom kriminalu, kako znamo što se tamo doista događalo? Ako ti voziš redovitom brzinom i ništa se ne događa, zašto si baš tamo stao? Zašto ga nisi pokušao uvući u kolodvor Novsku, to je nekoliko kilometara dalje", navodi šef Sindikata, kako sam kaže, zanimljive slučajnosti.

Rad u nehumanim uvjetima

Konačno, zanimalo nas je jesu li mu poznati uvjeti u kojima rade zaposlenici ENNA Transporta.

"U početku svi oni dobiju 200-tinjak eura veću plaću da bi prešli iz nacionalnog prijevoznika, no u ENNA-i rade u vrlo nehumanim uvjetima. Primjerice, strojovođa te firme živi u Vinkovcima, a ujutro mu jave da u 12 vozi vlak iz Rijeke. On sjeda u auto i ide u Rijeku i onda vozi 12 sati vlak. Kad završi posao, već ga na putu prema kući zovu da mu kažu gdje će sutra voziti. I tako iz dana u dan, bez odmora. Zato je i velik broj tih ljudi otišao, nemaš privatnog života, nemaš odmora, a radno vrijeme im kreće onoga trenutka kada uđu u lokomotivu", opisuje Mrgan, konstatirajući na kraju razgovora da se tako krše sve europske direktive kojima se određuju uvjeti rada strojovođa. 

Za provjeru iznesenih tvrdnji obratili smo se upravo ENNA Transportu, iz koje su već ranije, valja spomenuti, odbacili nagađanja da su se u njihovim vagonima prevozili migranti. Nas je sada zanimalo ima li istine u Mrganovim tvrdnjama da ENNA Transport zapošljava islužene strojovođe nacionalnih prijevoznika, kao i to pod kakvim financijskim uvjetima rade njihovi djelatnici. 

ENNA Transport sve demantira

"Tvrtka ENNA Transport ima zaposlene 62 strojovođe. Tržište radne snage za to zanimanje u Hrvatskoj veoma je malo, a fluktuacije strojovođa između prijevoznika vrlo su česte. ENNA Transport ima zaposlene strojovođe koje su u nekom trenutku radile za gotovo sve konkurente na našem tržištu", kažu iz ENNA Transporta dodajući da "sve njihove strojovođe imaju sve potrebne dozvole za rad i zdravstvene isprave izdane od nadležnih institucija".

Dodaju zatim da je prosječna životna dob strojovođa ENNA Transporta 36 godina, pri čemu su najbrojniji oni u kategoriji od 23 do 30 godina. Nakon toga slijedi kategorija 30-40 pa 40-50. Strojovođa nešto starije životne dobi, ali značajno ispod dobi za umirovljenje, imaju dvojicu, tvrde iz ENNA Transporta. Konačno, odgovorili su nam i na upit o prosječnoj neto plaći strojovođa, koja je, tvrde, 9400 kuna. 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.