ZASTARNI ROKOVI I OBVEZE PLAĆANJA

ŠALJU RAČUNE I OPOMENE IAKO SU POTRAŽIVANJA ZASTARJELA Odvjetnica savjetuje građanima što trebaju učiniti u tom slučaju

Autor

Lucija Brailo

Je li vam se dogodilo da ste dobili opomenu za plaćanje duga koji je nastao prije više godina? Dug za komunalnu naknadu, neplaćeni parking ili, pak, plin, vodu, parking i slično? Neke od tih računa nastalih prije više godina niste dužni platiti, no ovisi o čemu se točno radi jer su različiti zastarni rokovi za različite usluge. Zagrebačka odvjetnica Ana-Marija Leško Blažić za portal Direktno je pojasnila zastarne rokove za sve stavke, ali i što morate napraviti kako ne biste morali platiti vjerovnikove tražbine za koje godinama niste dobili niti opomenu, niti se od vas na bilo koji drugi način tražilo da ih platite.

23.11.2019. u 13:34
Ispiši članak

Zastupnik u Zagrebačkoj skupštini Renato Petek na svom je Facebook profilu poručio da svi oni koji su dobili opomene za komunalne naknade i slivne vode, neka se jave u GSKG. Kaže da su mu se obratili građani s pitanjem zašto su opomene stigle tek sada, iako je nekima bilo navedeno da su dugovi nastali više godina unazad.

Interesantno je zašto su opomene stigle tek sada, iako je nekim građanima bilo navedeno da su dugovi nastali više godina unazad. Dobio je, kako piše Večernji, ove odgovore:

1. Svi koji će dokazati Gradskom stambeno-komunalnom gospodarstvu u Savskoj c. 1 (koji za Grad Zagreb obavlja naplatu spomenutih računa) da su iste platili, opomene će biti stornirane.

2. Opomene šalju svakih šest mjeseci, no do ove ih godine nisu slali za iznose manje od 50 kuna. Dakle, vjerojatno je iznos tek ove godine prešao taj iznos.

3. Uvijek na mjesečnom računu za ove troškove možete naći i napomenu gdje piše imate li zaostatak od ranije, a ista se obično nalazi iznad uplatnice, na kraju teksta.

Zanimljivo, istodobno je i podružnica Zagrebačkog holdinga, Zagrebparking, krenula s utjerivanjem potraživanja manjih iznosa i to onih koji su nastali prije više godina. Sada, uvećano za odvjetničke troškove i kamate, primjerice iznos od stotinu kuna doseže nekoliko tisuća kuna!

Zastarni rok različit za različite usluge

Međutim, zastarni rok nije isti za komunalnu naknadu i za primjerice, parking. Niti za račune HEP-a, plinare ili, pak, telefonske račune. Pa nam je zagrebačka odvjetnica Ana-Marija Leško Blažić pojasnila za koje stavke vrijedi koja zastara:

"Za komunalnu naknadu zastarni rok se primjenjuje sukladno članku 2.26 Zakona o obveznim odnosima i on je tri godine. Dok jednogodišnji rok zastare iz članka 232, gdje je pojedinačno navedeno na što se odnosi, to je zapravo za isporuku električne energije, plin, vodu, dimnjačarske radove, čistoću, telefon, tv pretplatu, poštanske tražbine. Međutim, komunalna naknada potpada pod povremena javna davanja, za koja je zastarni rok tri godine. Što se tiče parkinga, rok zastare je pet godina. Ako potrošači prigovore na taj račun, koji je zastario, ne moraju ga platiti".

No nije ipak sve tako jednostavno, odnosno, nije dovoljno samo ignorirati račun i ne platiti ga.

Bez obzira na zastaru, prigovor se mora uložiti

"Ako su građani počeli dobivati nekakve opomene ili prijedloge za ovrhu s pozivom na plaćanje nečega što je bilo unatrag više od tri godine, taj dio zahtjeva je zastario i na njega se može uložiti prigovor. No ako to ne žele platiti, nije dovoljno samo ne platiti, već moraju prigovoriti. Čak i ako na tu opomenu prigovore, a nije još nikakav postupak prisilne naplate pokrenut, to ne znači da su riješili svoj problem", pojašnjava Leško-Blažić.

Dakle, dobiju li građani prijedlog za ovrhu, odnosno rješenje od javnog bilježnika, onda moraju unutar roka od osam dana od primitka ponovno prigovoriti. Zato što sve ono što su isticali ili govorili izvan postupaka pred sudom ili javnim bilježnikom ne znači ništa ako u tom, određenom postupku ne prigovore, zato što na to sud ne pazi po službenoj dužnosti, a javni bilježnik još manje.

Godinama ne šalju opomene, pa onda pošalju obvezu plaćanja

"To je prema zakonu tako zato što je to jedan institut koji na neki način štiti dužnika od nekakvih obijesnih vjerovnikovih ponašanja, gdje oni dugi niz godina ne bi brinuli o nekoj svojoj tražbini, pa je tu protek određenog roka za pojedine tražbine osmišljen kako bi zaštitio dužnika ako vjerovnik nije brinuo o svojoj tražbini. Onda protekom određenog roka nema pravo više tražiti da to dužnik plati", objašnjava Leško-Blažić i dodaje:

"Međutim, to ne znači da je nestala obveza, ona postoji, što znači da ako je dužnik plati, neće se smatrati da je platio nedug , već dug. Ne biste mogli tražiti povrat natrag zato što je dug zastario. Jer to je nešto što vi jeste bili dužni, međutim protekao je određeni rok koji zakon predviđa za zastaru. Ako unutar tog roka vjerovnik nije poduzeo nijednu radnju, a tu se misli na neslanje opomena, dužnik prigovori u određenom roku, onda je zahtjev za plaćanjem odbijen. Ako dužnik zakasni s prigovorom, taj dug će morati platiti, iako je protekao zakonom određeni zastarni rok".

Dakle, ne želite li platiti račun koji je, prema zakonu, u zastari, potrudite se uložiti pravovaljani i pravovremeni prigovor.


 

 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.