I ONI SU NA UDARU
Prvi hrvatski jednorog na meti prevaranata: 'U roku od 24 sata odmah poduzmite ove radnje'
Širenje dezinformacija i lažnih vijesti već je neko vrijeme ozbiljan problem u svijetu, a na meti je sada i prvi hrvatski jednorog.
Ovaj put na meti se našao Infobip, globalna IT i telekomunikacijska tvrtka koja pruža usluge mobilnih komunikacija u oblaku za poslovne korisnike. Portfelj čine profesionalna rješenja za obradu i dostavu SMS i voice poruka, telefonskih poziva, e-maila te poruka putem popularnih "messaging" aplikacija. Na popisu klijenata su društvene mreže, internetske kompanije, mobilne messaging aplikacije, banke, marketinške agencije i korporacije, kao i neprofitne organizacije i javne ustanove.
Sjedišta tvrtke su u Londonu, Zagrebu i Puli, dok su regionalni uredi raspoređeni diljem svijeta, odnosno u Buenos Airesu, Sao Paulu, Istanbulu, Kuala Lumpuru, Bangkoku, Vancouveru, Dubaiju, Beogradu, Johannesburgu, Nairobiju, Lagosu, Moskvi i Mumbaiju. Tijekom 2014. i 2015. godine tvrtka je učvrstila poslovanje u Latinskoj Americi i na Dalekom istoku. Podsjetimo, riječ je prvom hrvatskom jednorogu, dakle kompaniji čija vrijednost premašuje milijardu dolara. Nakon nje tim su se uspjehom pohvalili i Rimac Automobili.
Nemalo smo se začudili kad je na adresu redakcije portala Direktno.hr stigao dopis s potpisom navedene tvrtke na temu kršenja njihovih autorskih prava na Facebook stranici našeg portala (navodi se da je riječ o fotografijama i o videozapisima). Naravno, nigdje nije bilo riječi o konkretnim materijalima, a upozorenje je došlo s mail adrese [email protected].
FOTO: Screenshot/Direktno
Radi se o pokušaju prevare
Očito je da se radi o pokušaju prijevare i to prvenstveno stoga što do navedenih 'optužbi' nije ni došlo. Također, navedena adresa nema veze s Infobipom, budući da kao takva nije navedena na službenim web stranicama tvrtke. Ostaje pitanje što Infobip poduzima u današnjim okolnostima sve učestalijih internetskih prijevara kako bi zaštitio svoj brand.
U tekstu je stajalo: "Dragi Direktno.hr administrator stranice. Mi, kao pravni zastupnici Infobip croatia, pišemo ovo pismo kako bismo izrazili ozbiljnu zabrinutost u vezi s kršenjem naših autorskih prava na vašoj Facebook stranici. Na temelju naše istrage, potvrdili smo da nezakonito koristite naše slike i videozapise za oglašavanje proizvoda na Facebook stranici pod nazivom Direktno.hr", stajalo je u prvom dijelu teksta.
"Neovlašteno korištenje slika ne samo da krši prava intelektualnog vlasništva, već predstavlja i neetičko ponašanje. Stoga, po primitku ovog pisma, molimo vas da odmah u roku od 24 sata poduzmete sljedeće radnje: Molimo vas da odmah uklonite sve slike i videozapise s vaše Facebook stranice za koje imamo autorska prava. Detaljne informacije o prekršaju nalaze se u priloženoj datoteci. (Lozinka za dekompresiju: E1)", dodali su.
FOTO:Pixabay
Pokušali smo ih kontaktirati
To nije bilo sve. "Molimo vas da odmah prestanete promovirati ili koristiti Infobip croatia sadržaj za bilo koju svrhu bez našeg pismenog dopuštenja. Imajte na umu da nepoštivanje ovih zahtjeva unutar 24 sata može dovesti do ozbiljnih posljedica. Nećemo oklijevati poduzeti potrebne pravne radnje, uključujući parnice i traženje naknade, kako bismo zaštitili svoja prava. Molimo poduzmite hitne radnje kako biste riješili ovaj problem", stoji u dopisu.
Uz to, kao pravni zastupnik spominje se Silvio Kutić. Jasno, čudno je da kao pravni zastupnici stoje izvršni direktori i osnivači kompanija. Kako bismo potvrdili svoje sumnje pokušali smo ih kontaktirati, ali odgovor nismo dobili. Inače, koju snagu lažne vijesti imaju u oblikovanju stavova ljudi te koliko je njihova moć manipulacije jasno se može vidjeti na različitim primjerima.
Valja dodati kako lažne vijesti često koriste emocionalne okidače kako bi iskrivile prosudbu osobe. Zatim su tu čudne crte lica, neobičan oblik lica i ušiju. Također, bitno je pripaziti na neusklađenost između audio i vizualnih znakova, osobito kod zvukova slova poput M, B i P. Dezinformacije su rangirane kao najveći rizik za 2024. Lažne vijesti šire se brže od pravih na X-u, što je zabrinjavajući trend s obzirom na to da se 30 posto ljudi oslanja na društvene medije kao redoviti izvor vijesti. Važno je ispitati vjerodostojnost izvora koji stoje iza sadržaja koji se konzumira.
FOTO: Pixabay
Lažne vijesti sofisticiranije su
Naravno, lažne vijesti mogu biti i daleko sofisticiranije i teže. "Malo tko zna kako koncept lažnih vijesti nije ništa novo i pod njim se do prije nekoliko godina smatrala isključivo politička satira. Lažne vijesti i dezinformacije širile su se i prije interneta, a prve prave primjere mogli smo pronaći u američkom novinstvu iz tzv. 'penny press ere'. Tabloidi su dobrim dijelom živjeli upravo na lažnim vijestima.
Na početku 20. stoljeća redakcije kojima je bilo stalo do vjerodostojnosti uvele su posebne odjele za provjere činjenica i oni su zapravo prvi pružili otpor dezinformacijama u medijima. Danas je stoga prikladnije koristiti pojam dezinformacije jer je puno širi i obuhvaća još neke fenomene. S društvenim mrežama zastupljenost takvih informacija poprimila je velike razmjere", svojedobno je za naš portal izjavio Igor Kanižaj s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu.
Lažne vijesti su gorući problem u svijetu: Stručnjaci navode pet savjeta za njihovo prepoznavanje
Dijeljenje dezinformacija putem društvenih mreža pokazalo je i koliko smo medijski nepismeni, upozorava Kanižaj. "Tko od nas prije nego što podijeli neku informaciju putem društvenih mreža provjeri kroz nekoliko izvora je li to zaista autentična informacija, a najviše dijelimo fotografije i video priloge koji su postali glavni kanali za manipulacije", napominje. "Stoga najviše stradavaju neobrazovani koji bez imalo kritike prenose informacije koje potvrđuju neke njihove stavove i strahove i to je najveći problem i u informacijama koje primamo i dijelimo o migrantima", istaknuo je tada.
*Tekst je nastao u okviru projekta "Kako prepoznati govor mržnje, lažne vijesti i prikriveno oglašavanje?" kojeg je financijski podržala Agencija za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.