OPREZ!
Prevaranti na poznatoj platformi pljačkaju ljude: 'Uplatite ili ćemo poništiti rezervaciju'
Već neko vrijeme portal Direktno piše seriju tekstova o lažnim vijestima i prijevarama koje se najčešće pojavljuju putem interneta, a u te zamke u najviše slučajeva upadnu starije osobe.
Prevaranti se sve više usavršavaju pa je danas ponekad i mlađim ljudima teško procijeniti radi li se zaista o prijevari. Proteklih godina bilo je različitih pokušaja prijevara, a društvene mreže u inozemstvu još prošle godine su brujale o prijevarama sklopu portala Booking. Naime, korisnici spomenutog portala koji su koristili njihove usluge, dobili su poruku da svoju rezervaciju trebaju ponovno potvrditi sa "službene" e-mail adrese Bookinga. Naime, barem je tako izgledalo - da se radi o službenoj e-mail adresi Bookinga, a prijevara je bila napravljena tako dobro da ih je klik na link preusmjerio na stranicu Bookinga koja je izgledala kao prava, a ne neka "sumnjiva".
Međutim, primijetili su da je stranica problematična jer bi ostali bez sredstava čim su unijeli podatke svoje kreditne kartice kako bi potvrdili rezervaciju. TikTok korisnica @nandinigotbored objavila je video o prijevari u kojem je otkrila takav primjer. Opisala je situaciju kada je primila poruku na Bookingu u kojoj stoji da bi njezina rezervacija mogla biti otkazana ako ne unese podatke o kartici. Razlog je bio da se platforma želi zaštititi od prijevare.
Nakon unošenja podataka o kreditnoj kartici, potvrdila ih je u mobilnoj aplikaciji za potvrdu kupnje pri čemu joj je skinuto 200 eura, a to ju je zabrinulo jer to nije bila uobičajena praksa na Bookingu. Njezin video je pogledalo više od 2,1 milijuna ljudi, ali je u međuvremenu zaključala svoj profil.
FOTO: Unsplash
Posumnjala na prijevaru i kontaktirala hotel
U trenutku kada je skužila da joj je novac skinut s računa, ali da je ponovno traže potvrdu, posumnjala je da nešto nije u redu. U tom trenutku spomenuta TikTokerica odlučila je kontaktirati izravno hotel u kojem je imala rezervaciju. Ističe da joj je djelatnica hotela, kada joj je ispričala situaciju, potvrdila da je tu riječ o prijevari. Nandini kaže kako je nakon toga pronašla više iskustava korisnika na društvenim mrežama koji su detaljno opisivali prijevare na koje su nasjeli preko lažnog Bookinga.
Daily mail navodi da je prema izvješćima, došlo je do značajnog porasta prijevara na popularnoj stranici za rezervaciju smještaja, pri čemu su mnogi korisnici prevareni za tisuće eura. Daily mail također navodi primjer prevarnog Micka Thome koji sa suprugom i prijateljima često putuje Europom, a Mick je postao žrtva spomenute prijevare.
Prilikom rezervacije hotela u Amsterdamo za putovanje u rujnu Mick je dogovorio plaćanje hotela neposredno prije dolaska. U srpnju je preko (lažnog) "Bookinga" dobio poruku u kojoj mu je poslan link koji treba slijediti i uplatiti 848,95 britanskih funti za "potvrdu rezervacije koja će mu u protivnom biti poništena".
FOTO: Pixabay
Booking upozorenja o phishingu
Kliknuvši na gumb za plaćanje, Mick nije dobio nikakvu potvrdu pa je stoga odlučio ponovno kliknuti, ali uzalud. Pretpostavio je danešto nije u redu i provjerio svoj račun. Uočio je da mu je s računa skinuto 1697,90 funti. Odmah je posumnjao da se radi o obmani te žurno kontaktirao Booking.com i svoju banku koja mu je zamrznula karticu i pokrenula istragu. Kako biste bili sigurni da niste žrtva prijevare, ukoliko vas određena stranica traži uplatu, uvijek možete kontaktirati smještaj koji ste rezervirali te izravno pitati jesu li vam stvarno poslali poruku.
"Kao partner na našoj platformi vjerojatno imate pristup velikoj količini podataka o gostima, uključujući njihova imena, adrese, podatke o kreditnim karticama i telefonske brojeve. To znači da vaš korisnički račun u ekstranetu može biti privlačna meta za računalne kriminalce i prevarante, koji koriste razne tehnike kako bi dobili pristup tim vrijednim podacima", stoji na početku upozorenja o phishingu na stranicama Bookinga.
Na stranicama zatim objašnjavaju kako je phishing vrsta računalnog napada koji provodi netko tko se pretvara da je netko drugi kako bi ukrao podatke odnosno ukrao ili zaradio novac. Cilj pokušaja phishinga najčešće je krađa: podataka o rezervacijama gostiju, osobnih podataka zaposlenika i gostiju, podataka s kreditnih kartica, novca... Ističu kako se većina takvih zlonamjernih mailova svrstava u neželjenu poštu, ali da ponekad ipak dobiju u pretinac pristigle pošte te upozoravaju na detalje na koje biste trebali pripaziti poput hitnosti, pravopisnim pogreškama, netočnim e-adresama i sl. Korisnicima svoje platforme stoga su na njihovim stranicama detaljno pojasnili što učiniti ako sumnjaju na pokušaj phishinga.
FOTO: Unsplash
Izdali su upute i za iznajmljivače
Booking je prije 10 mjeseci ažurirao podatke na svojoj stranici, a koji se tiču slučajeva prijevara iznajmljivača. Na stranici je tako istaknuto kako se "lažne rezervacije prave bez namjere za boravkom ili plaćanjem". Booking ističe da je spomenutim lažnim rezervacijama cilj dobivanje marketinških nagrada ili pokušaj phishinga, ali motivi su različiti i s vremenom se razvijaju.
Starica u Slavoniji na lažnu poveznicu upisala podatke: Nakon toga uslijedio je šok
Na stranici su tako spomenuti pokušaji rezervacija nevažećom kreditnom karticom, last minute rezervacije, više rezervacija za iste datume boravka (rezervacije koje se savršeno preklapaju), više rezervacija napravljenih brzo jedna za drugom... Na svojim stranicama ističu da će iznajmljivači unatoč svim nastojanjima, možda ipak morati prijaviti neku lažnu rezervaciju te su dali detaljne upute kako to učiniti kao i upute što sve mogu učiniti kako bi spriječili buduće prijevare i lažne rezervacije. Jedno je sigurno, prevaranti su sve lukaviji, a korisnici raznih online usluga i platformi stoga moraju biti što više na oprezu.
*Tekst je nastao u okviru projekta '' Kako prepoznati govor mržnje, lažne vijesti i prikriveno oglašavanje? ' kojeg je financijski podržala Agencija za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.