PONUDIO JE KONKRETNO RJEŠENJE

Predsjednik Nacionalne udruge ugostitelja ogorčen: Vlada se ponaša kao da mi prodajemo zrak, a pomaže pojedincima bliskim premijeru

Autor

Alen Vlahović

U četvrtak su ugostitelji Istre i Kvarnera na 60 minuta zatvorili svoja vrata kako bi upozorili na moguće stalno zatvaranje koje ih čeka zbog izuzetno teške financijske situacije u kojoj se nalaze. 

13.09.2020. u 16:49
Ispiši članak

Vlada Republike Hrvatske zatvorila je ugostiteljske objekte u drugoj polovini ožujka. Više od mjesec dana 'lockdowna' mnoge je ugostitelje bacilo na koljena, a pomoć Vlade došla je u tri navrata - travanjski, svibanjski i lipanjski paket mjera za pomoć gospodarstvu.

Ugostitelji nisu plaćali porez i radnicima je omogućena naknada u visini plaće od 4000 kuna neto iznosa. Bilo je tu i niz drugih mjera kojima je Vlada potpomogla radu ugostiteljstva, ali izostanak one prave turističke sezone primorao je vlasnike takvih objekata na konkretne poteze.

Ono što su ugostitelji najviše zamjerali je činjenica da je Vlada usmjerila svoju pomoć na selektivnoj razini. Nije uzeto u obzir da više od mjesec dana restorani nisu imali nikakvog profita, a nakon 'lockdowna', turistička sezona nije ih uspjela podići na noge. 

Hoće li se prosvjed u Istri i Kvarneru proširiti na cijelu Hrvatsku te kakva se pomoć očekuje od Vlade, razgovarali smo s predsjednikom Nacionalne udruge ugostitelja Marinom Medakom.

"Istra i Kvarner, što se tiče ugostiteljstva, rade najbolje u državi. Možemo samo zamisliti kako je sa svima ostalima kada ovi imaju najbolje rezultate, a prisiljeni su prosvjedovati. Ostali bi mogli ići na opciju zatvaranja s ciljem dobivanja pomoći do kraja godine, ali to nije rješenje ove situacije. Također, svjesni smo i nitko ne želi 'uzimati' novce iz države. Cilj je napraviti regulator da se može raditi u normalnim uvjetima", započeo je Medak.

Kako bi se ostvario kompromis, potrebno je razgovarati s odgovornim ljudima. Ipak, koji je scenarij najrealniji?

"Ako se ostvari dijalog s ministarstvom sporta i turizma, financija te gospodarstva, vjerujem da se neke stvari mogu podići na višu razinu, ali treba do toga doći", kazao je.

Medak: O kakvom to 40-postotnom padu oni pričaju, pa ne prodajemo mi zrak!

Sektoru turizma i ugostiteljstva, koji je pogođen korona krizom, se pomagalo i do sada, a mjere pomoći su nedavno i produljene, istaknuli su u četvrtak ministar financija Zdravko Marić i ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac.

Unatoč tomu, prema nekim informacijama, više od 40 posto ugostitelja neće doživjeti proljeće.

"U usporedbi s Amerikom, stvari su nevjerojatne. Njihovi ugostitelji u doba krize dobili su pomoć za samo 16 dana poslovanja. To je posao koji je najneučinkovitiji", prepričava Medak pa nastavlja:

"Također, prema izvješću Hrvatske gospodarske komore (HGK) u trgovini na godišnjoj bazi treba 0,8 posto radnika da bi se proizvelo milijun kuna prodajne robe, u ugostiteljstvu je za to potrebno tri posto. Jednostavno je, mi bez ljudi nemamo što raditi. Govori se o 60-postotnom padu, a ja pouzdano znam da se u jednom restoranu samo 35 posto troškova bila je radna snaga. Vlada je tijekom pandemije pričala da očekuje 40-postotni pad u ugostiteljstvu, pa zar mi zrak prodajemo? Tu nema govora o najmu, nabavci i sličnome...", ističe.

"Pomoć države služi osobama bliskim premijeru"

Medak je u razgovoru za Direktno bio vrlo kritičan prema premijeru Andreju Plenkoviću koji je donio mjere za spas gospodarstva.

"Kome služi ta mjera za pomoć ugostiteljstvu? Hotelima, da ne moraju isplaćivati otpremnine svojim radnicima, već da ih zadrže i to sve pogoduje krupnom kapitalu i pojedincima koji su bliski premijeru. "Bez kredita za likvidnost teško je opstati. To je jedini način da se sačuva ekonomska vrijednost. Taj pothvat obuhvaća tri do četiri milijarde kuna minimalno što znači oko 15 tisuća kredita, isto kako su se dijelili i 'Covid krediti'", zaključio je u razgovoru za Direktno.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.