ONEMOGUĆENO PODNOŠENJE ŽALBI I PRIGOVORA, OLAKŠANI OVRŠNI POSTUPCI...?

PRAVOBRANITELJICA UPOZORAVA Proširenje primjene Covid potvrda ima dalekosežnije posljedice; stariji bi mogli biti izloženi ekonomskom iskorištavanju

Autor

Bjonda Lučić

U Hrvatskoj je uvedena šira primjena digitalnih Covid potvrda. Naime, EU potvrda je uvedena za državne i javne službe, kao što je to u zdravstvenom i socijalnom sustavu, primjena Covid potvrda proširila se na sve državne i lokalne službenike te zaposlenike trgovačkih društava u osnivanju RH i jedinica lokalne samouprava. Nezadovoljni ovakvim mjerama, dio građana danima prosvjeduje diljem zemlje.

20.11.2021. u 08:08
Ispiši članak

Ova nova mjera Nacionalnog stožera koja određuje da u sve institucije i tvrtke u vlasništvu države i jedinice lokalne samouprave nema ulaska bez Covid potvrda, unijela je veliki razdor u već podijeljeno hrvatsko društvo.  Međutim, postoje i oni koji se ne slažu s ovom odlukom pa pojedine općine i gradovi poput Primoštena, Čabra i Sinja, odbacuju preporuke Stožera te ne traže Covid potvrde od građana, a taj potez uživa veliku podršku stanovništva. Takve odluke nisu 'sjele' vladajućima pa je premijer Andrej Plenković najavio sankcije.

Odmah nakon uvođenja nove mjere u zemlji je nastao kaos. Dogodila se 'opsada' šaltera. Naime, građani su bili u strahu da bez Covid potvrde neće moći ući u banke pa su krenuli u podizanje gotovine, pale su čak i aplikacije pa se logično nameće pitanje- je li ovo bilo potrebno? Većinom je riječ o starijim građanima koji su u svakom slučaju najviše pogođeni pandemijom korona virusa, ali očito i mjerama jer većina hrvatskih umirovljenika nema mobilno bankarstvo te im je zbog uvedenih mjera otežan svakodnevni život, ali i obveze poput plaćanja računa, podizanja mirovine... 

Pojedine odluke Stožera dodatno zbunjuju građane pa je primjerice dopušten izuzetak bez Covid potvrde ulazak u poštu i primjerice preuzimanje pismena od suda ili javnog bilježnika. Istodobno bez potvrde građanin ne može poslati preporučeno žalbu/prigovor ili nešto čime se ubrzavaju primjerice ovrhe jer se građani ne mogu žaliti. Ponovno smo kontaktirali pučku pravobraniteljicu Tenu Šimonović Einwalter o potvrdama, posebno kada je u pitanju starija populacija.

"Ono na što smo već ukazali je kako proširenje primjene Covid potvrda ima znatno dalekosežnije posljedice na prava građana nego je to slučaj s do sada donesenim odlukama, s obzirom na područja koja pokriva državni i javni sektor, a pošta je samo jedan primjer toga. 

Kao i što sami kažete, među izuzecima u primjeni ove Odluke su i korisnici poštanskih usluga koji moraju preuzeti pošiljke čije nepreuzimanje bi imalo pravne posljedice. Za pretpostaviti je da se time htjelo obuhvatiti one situacije kad neku uslugu može ostvariti samo točno određena osoba ili netko koga ona opunomoći, kao što je slučaj s preuzimanjem preporučenih poštanskih pošiljki. S druge strane, za slanje prigovora, žalbi i slično ipak nije potrebno osobno doći u poslovnicu pošte, već pošiljku može poslati bilo tko koga ta osoba zamoli.

Naravno, ostaje pitanje imaju li svi takvu osobu u svom okruženju i koliko povjerenja mogu imati u nju pa je moguće raspravljati o razmjernosti ograničenja pristupa poštanskim uslugama osobama koje nemaju uvjeta za Covid potvrdu, a niti sredstava za testiranje. U ovom primjeru to za njih može značiti i moguće ograničenje dostupnosti pravnih lijekova, koje pravo ne smije doći u pitanje", rekla je.

'Zbog uvođenja Odluke dio siromašnijih građana, a koji nema uvjete za Covid potvrdu temeljem cijepljenja ili preboljenja, suočit će se s povećanim troškovima'

Dodala je da su upravo (i) zbog takvih situacija dali preporuku da se omogući besplatno testiranje za najsiromašnije građane minimalno u prijelaznom razdoblju odnosno do trenutka kad mogu ostvariti uvjete za Covid potvrdu, a kako im se ne bi ograničila prava koja ostvaruju putem tijela obuhvaćenih Odlukom.

"Također smo preporučili da se, nakon što je kako rast broja zaraženih tako već i sama najava ove mjere izazvala značajan interes za cijepljenjem i testiranjem, osigura njihova još šira dostupnost, pogotovo s obzirom na velike redove kojima smo svjedočili", objasnila je pučka pravobraniteljica. 

"Dio ovakvih nedoumica moglo se spriječiti da je Odluka kojom se ova mjera uvodi objavljena ranije, a ne tek nekoliko dana prije početka provođenja. Također je trebalo pravovremeno dati detaljne upute tijelima i ustanovama koje Odluku moraju provoditi, ali i građanima informacije kako bi znali kako ostvariti svoja prava. Zato smo se prošli tjedan i obratili Vladi Republike Hrvatske i Stožeru civilne zaštite, preporukom da se žurno objavi Odluka i daju potpune i jasne upute o tome kako ju provoditi.

Jedino pravovremenim i detaljnim davanjem uputa i odgovora na moguća pitanja sustav može biti adekvatno pripremljen, odnosno može se spriječiti ograničeni pristup pravima i uslugama zbog nedostatka informacija.

Nadalje, s obzirom da se u tek nekoliko dana primjene Odluke otvorilo više pitanja glede načina ostvarenja pojedinih prava građana, smatramo potrebnim, ako već ne ranije, onda sada kontinuirano obavještavati građane o načinima kako mogu ostvariti svoja prava te raznim mogućnostima koje su im na raspolaganju, primjerice kod slanja pošte, načina preuzimanja mirovine i slično", istaknula je. 

Otežano plaćanje računa

Zanimalo nas je i može li doći do situacije da će građani prestati plaćati režije, jer ako nemaju potvrdu - ne mogu plaćati račune.  

"U teoriji postoji širok izbor mjesta plaćanja računa, a građani ih biraju prema dostupnosti i visini naknada. Osim na internetu, kojeg ne koriste svi građani, račune je moguće platiti u mjestima koja su obuhvaćena ovom mjerom, odnosno u koje je moguće ući samo uz Covid potvrdu (poslovnice FINA-e, Hrvatske pošte, pružatelja javnih usluga i sl.), ali i tamo gdje se ne traži nikakva potvrda (poslovnice različitih banaka, u kioscima, trgovačkim lancima i sl.).

Znači, na velikom broju mjesta građani mogu i dalje bez ograničenja dolaziti radi podmirenja računa, a ako to žele učiniti u prostorima koji su obuhvaćeni ovom mjerom, to će moći učiniti samo ako imaju Covid potvrdu ili drugi odgovarajući dokaz ili pak preko osobe od povjerenja koja ima ove uvjete za ulazak. To je, dakle, teorija, dok bi praksa mogla biti bitno drugačija, recimo stanovnicima ruralnih područja ili na otocima, kojima je pošta ili FINA ipak bitno bliža od banke, kioska ili dućana, što je jedan od primjera na koji način ova Odluka može u praksi otežavati ostvarenje prava i pristup uslugama građanima", objasnila je i dodala:

"Tako da se čini da će se zbog uvođenja Odluke, odnosno činjenice da se odnosi na čitavi javni i državni sektor, dio siromašnijih građana, a koji nema uvjete za Covid potvrdu temeljem cijepljenja ili preboljenja, suočiti s povećanim troškovima, kako radi testiranja koje im je potrebno za brojna mjesta, tako i radi odlaska do mjesta za koje im ne treba Covid potvrda – primjerice, da bi mogli podmiriti račune".  

Ugroženost starije populacije

Već smo spomenuli zakrčene šaltere banaka nakon uvođenja Covid potvrda. Pučka pravobraniteljica nam je objasnila jesu li posebno ugroženi stariji građani koji primaju mirovine preko Pošte ili HPB - koja je jedina veća banka koja traži Covid potvrdu. Što ako nemaju internetsko bankarstvo i ne znaju s bankomatom? Kako će preživjeti?  

"Svakako su stariji u ranjivijem položaju, i zbog niskih primanja, i zbog češće slabije informatičke pismenosti i zbog činjenice da brojni žive u ruralnim područjima gdje nemaju baš izbora oko toga na koji način će ostvariti neku javnu uslugu ili pravo. 

Mnogi se koriste bankomatom, dio vjerojatno i internetskim bankarstvom, ali da, velikom dijelu umirovljenika to nije opcija. Kad su u pitanju Hrvatska pošta i HPB, dakle subjekti koji su obuhvaćeni ovom posljednjom mjerom, svi koji dolaze u njihove prostorije (osim u slučaju navedenih izuzetaka) moraju imati Covid potvrdu ili drugi odgovarajući dokaz. Oni umirovljenici koji te uvjete nemaju, nakon uvođenja ove mjere čak i mogu biti izloženi ekonomskom iskorištavanju od strane onih osoba koje zamole da podignu mirovinu umjesto njih, pa u tom smislu ova mjera može utjecati i na dostupnost mirovine i ostvarivanja prava osoba starije životne dobi", objasnila je naša sugovornica te objasnila i dodatne troškove kojima su građani izloženi.

"Pri tome smo i prije pandemije imali problem da mnoge starije osobe mirovinu mogu podići samo u poslovnici banke, a lakše bi im bilo da im se mirovina isplaćuje na kućnu adresu. Obveza isplate mirovine putem banaka uvedena je Zakonom o mirovinskom osiguranju iz 2013. Međutim, nije se vodilo dovoljno računa da su među umirovljenicima osobe s invaliditetom ili znatno narušenog zdravstvenog stanja, teško pokretne osobe kojima je znatno otežan ili onemogućen fizički dolazak do poslovnice banke da bi podigli mirovinu. Oni koji još žive i u prometno izoliranim krajevima bez organiziranog javnog prijevoza te često s izuzetno malim prihodima, izloženi su i dodatnom trošku puta do poslovnice banke", naglasila je.

Podsjetimo, prije nekoliko dana u jednoj Facebook studentskoj grupi posavio se oglas koji je posebno privukao pažnju. Riječ je, naime o oglasu studenta s Covid potvrdom koji nudi usluge odlaska u Poštu i FINA-u onima koji je nemaju.

Potrebno je hitno osmisliti načine kako pomoći ovim građanima.Tena Šimonović Einwalterpučka pravobraniteljica

Šimonović Einwalter istaknula je da je sada razlika i u tome u kojoj banci im se isplaćuje mirovina.

"Nakon ove Odluke u lošijoj su poziciji oni koji nemaju Covid potvrdu, a mirovinu primaju u HPB-u, no, istovremeno to je  prema našim informacijama i jedina banka koja svojim korisnicama dostavlja mirovinu poštom na kućni prag bez dodatnih troškova. Pitanje je koliko je njezinih korisnika upoznato s ovom mogućnošću i jesu li oni koji tu mogućnost ne koriste imali vremena aktivirati ju prije početka primjene ove mjere, koje podatke treba potražiti kod ove banke", istaknula je pučka pravobraniteljica. 

Također je istaknula kako je svakako potrebno hitno osmisliti načine kako pomoći ovim građanima. "To je u nekim slučajevima moguće već aktivnim informiranjem o raspoloživim načinima preuzimanja mirovine, poticanjem uvođenja opcije dostave mirovine na kućnu adresu i od strane drugih banaka i sl., na što ćemo, kao institucija koja štiti i promiče ljudska prava te kao središnje tijelo nadležno za suzbijanje diskriminacije, ukazivati u pojedinačnim predmetima te i ovim putem predlažemo prilagodbu načina rada onima koji time mogu doprinijeti učinkovitijem ostvarenju prava ovih građana", zaključila je Šimonović Einwalter za portal Direktno.

Glasova: 13220

Glasovanje je završeno

Podržavam prosvjede

50%

Ne podržavam ih

50%

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.