PODIJELIO SCREENSHOTOVE
Poznati Hrvat upustio se u prepisku s prevarantom: 'Da, to je banka iz Dubrava gheto kvarta'
Poznati i mnogima omiljeni hrvatski putopisac, travel bloger i poduzetnik Kristijan Iličić na svom Instagram storyju prije nekoliko dana objavio je kako je bio meta internet prevare.
Naime, kako je pojasnio na popularnom oglasniku za prodaju objavio je oglas na koji se prijavio "zainteresirani" kupac. Iličić je odmah shvatio da je u pitanju prevara. Međutim učinio je ono što zapravo pokazuje koliko su internetske prevare u današnje vrijeme napredne. "Lik mi se javio preko Whats appa. Po prvoj poruci sam odmah skužio da je prevara, ali htio sam vidjeti dokle ide ta prevara i na koji način.
Moram priznati da se netko stvarno potrudio. Poslao je sliku ovog dečka kako drži svoju osobnu iskaznicu. Sav razgovor je vjerojatno bot (skraćeni naziv za robota. Botovi često uključuju elemente umjetne inteligencije. U internetskom okruženju pod tim se pojmom podrazumijevaju softverski agenti koji interagiraju s mrežnim servisima namijenjenim ljudima kao da su i oni sami ljudi, a često se koriste u internet prevarama, op.a)", napisao je Iličić u svojoj prvom storyju.
Ono što je stoga izuzetno važno u ovoj cijeloj priči je to što je Iličić svojim pratiteljima pokazao cijeli način internetske prevara na koju nasjeda sve više Hrvata. Prevarant je prvo postavio pitanje može li naručiti dostavu preko DPD-a, popularne dostavljačke tvrtke, a otišao je tako daleko da je uz "svoju" fotografiju koju je poslao napisao "sad ima puno prevara pa ću odmah poslati svoj dokument da sam pravi kupac". Zatim je zatražio da Iličić potvrdi dostavu preko spomenute tvrtke te čak poslao link na stranicu. "Trebat ćete potvrditi dostavu i primiti sredstva na svoj bankovni račun putem web stranice. Nakon potvrde kurir će vas kontaktirati", dodao je.
FOTO: Screenshot/Instagram story/Kristijan Iličić
'Josipa Lisac'
Zatim je zatražio ime, prezime i adresu Iličića, na što je hrvatski putopisac i poduzetnik odgovorio: "Josipa Lisac, Lisiceva 7, 10 000 Zagreb". Ovdje je jasno da se radi o prevari i botu jer ne postoji Hrvat koji ne zna tko je Josipa Lisac, a uz to ulica Lisiceva 7 ne postoji, ne samo u Zagrebu, nego ni nigdje drugdje u Hrvatskoj što je lako provjerljivo na Googleu. Nakon toga se i sam predstavio tvrdeći da se zove Nikolas Gojković, a ranije je spomenuo da živi u Županji. Nakon desetak minuta Iličić dobiva novu potvrdu u kojoj "Nikolas" tvrdi da je platio kupnju, dobio osobni link za primanje novaca te da se Iličić slobodno obrati chatu tehničke podrške ako ima dodatna pitanja.
U objavi Whats app prepiske na Instagram storyju Iličić ističe kako se već po URL-u vidi da domena nema veze s DPD-om, točnije s njihovom stvarnom stranicom. "Kada sam kliknuo na link otvorio se ovaj dio... Tu nastupa prevara. Kliknete na 'dobiti sredstva", pojašnjava Iličić: "I onda se otvara ovaj dio. Ni slučajno nemojte upisivati podatke kreditne kartice jer ćete ostati bez novca". Iličić se zatim okreće ponovno "Nikolasu" i piše mu kako kad upiše podatke kartice dobije error te ga moli da pošalje račun. "Nikolas" na to upućuje Iličića da pošalje fotografiju ili da se obrati tehničkoj podršci.
Iličić zatim dodaje da je pisao podršci, ali da se nitko ne javlja te da je pokušao unijeti i broj kartice svoje supruge, ali da isto kaže da je greška. A kad je u pitanju uputa oko fotografije, Iličić odbija ističući kako "to ipak ne bi slao". Zatim Iličić postavlja pitanje može li prodaju riješiti drugačije, točnije da on ide na put te da mu nije problem stati u Županji. Međutim, "Nikolas" odgovara samo na poruku koja se tiče fotografije kartice te ističe: "Ne brini, ovo je službena stranica". Dodaje i da mu tehnička podrška samo želi pomoći te da ako su ga zamolili ne treba brinuti.
FOTO: Screenshot/Instagram story/Kristijan Iličić
'Banka iz Dubrava gheto kvarta'
Iličić se zatim upušta u malo opušteniji razgovor u kojem u potpunosti pada krinka "Nikolasa". Međutim, kada vidi da se njegova krinka raspada traži od Iličića da ga obavijesti kad riješi problem s karticom. Iličić se u isto vrijeme dopisivao i s lažnom tehničkom podrškom, a i tu prepisku je podijelio u Instagram storyju. Nakon što im se prvi put obratio za pomoć zatražili su ga da pošalje broj kartice. Nakon što je isprva Iličić to odbio, zatražili su ga ponovno na što im je on poslao izmišljeni broj kartice. Zatim su zatražili naziv banke, na što je Iličić napisao: "Viza societe general hpb bank d.d". Međutim, tada su ga pisali upisuje li točne podatke jer očito nisu uspjeli naći spomenutu banku u svojim podacima. "Da, to je banka iz Dubrava gheto kvarta", odgovorio im je Iličić.
Zbog prevare reagirali iz poznate tvrtke: 'Ako vidite sporni profil, molimo vas da ga prijavite'
Iličić je kasnije podijelio i poruke svojih pratitelja koji su također imali slučaj s istim prevarama. Međutim, nažalost oni su nasjeli na prevaru upisali broj kartice i ostali bez poveće sume novaca s bankovnog računa. Mnogi su istaknuli da im je s računa podignut dnevni limit ili cijelo prekoračenje. Iličićevi pratitelji istaknuli su kako su se obratili policiji, međutim policija nije puno učinila. Naime, mnogi su rekli da je utvrđeno da je dio njihova novca ostao u Hrvatskoj ali da je većina otišla u druge zemlje kao što su Litva i Indonezija. Cijela ova priča pokazuje koliko je napredna internetska prevara i koliko ona stvarno i realno može izgledati. Zbog toga, svi mi korisnici interneta moramo biti oprezniji i zapitati se: Ako izgleda previše dobro, je li u pitanju prevara?
*Tekst je nastao u okviru projekta '' Kako prepoznati govor mržnje, lažne vijesti i prikriveno oglašavanje? ' kojeg je financijski podržala Agencija za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.