NE NASJEDAJTE
Po internetu se šire uznemirujuće vijesti o Alki Vuici: Tvrde da je sve istražio sam Šprajc
Još jedna lažna vijest širi se ovid dana kao plaćeni oglas na društvenim mrežama i portalima. Ovaj put zapanjuje broj poznatih javnih osoba koje su prevaranti iskoristili da bi prenijeli ne samo lažnu vijest, već i reklamirali medicinski upitan proizvod.
Kao autor navodnog priloga navodi se poznati voditelj Zoran Šprajc, a na stranici se pojavljuje čak i logo RTL-a. U uvodnom dijelu tekstu spominje se pjevačica Alka Vuica za koju se kaže da su neki mediji prenijeli da je umrla, ali da to nije istina. "Cijela zemlja i dalje donosi cvijeće u zagrebačku kliniku!", tako započinje tekst u kojem se ističe da stanje poznate pjevačice "još uvijek nije poznato", ali se sugerira da je živa i da se bori za život.
"Detaljnije informacije o događaju, krivcima i razlozima zbog kojih se pjevačica našla u ovoj situaciji saznali smo nakon kratkog istraživanja", poručuje se u oglasu. Ukratko, piše da je Alka pala i završila u bolnici te da joj je ovo već drugi srčani udar koji se mogao spriječiti da je koristila "čaroban" lijek Micardium.
Priča ide tako daleko da čak pjevačica Maja Šuput "progovara" o zdravstvenom stanju svoje kolegice. "Liječnik Ivo Ivić propisao joj je novi biljni pripravak za čišćenje krvnih žila. Pjevačici je svakim danom sve bolje". Maju Šuput, koja se mjestimičo u tekstu naziva Mirjanom Majom Šuput, tako je također kritizirala javni zdravstveni sustav i poručila da se od srčanog zatajenja sada može "liječiti kod kuće i bez liječnika". Pritom je cijeli navodni intervju pun nebuloznih izjava i pogrešaka s obzirom na to da je riječ o lošem prijevodu na hrvatski jezik, što je jedan od pokazatelja da je riječ o lažnim vijestima.
FOTO: Screenshot
'Domaći proizvod'
U tekstu se tvrdi da je lijek isprobala sama Maja Šuput, koja ga preporučuje i drugima te objašnjava kako ga kupiti, a nakon toga slijedi i lažni razgovor sa splitskim liječnikom Ivom Ivićem koji Šprajcu potvrđuje da je Micardium "jedinstveni proizvod na svijetu". "To je domaći razvoj, stvoren od strane Federalne državne proračunske ustanove Nacionalnog medicinskog istraživačkog centra za kardiologiju pod Glavnom upravom za zdravstvo Hrvatske. Danas je to najbolji proizvod za borbu protiv bolesti srca i krvnih žila ne samo u Hrvatskoj, već i u cijelom svijetu, što je već mnogo puta dokazano u kliničkim istraživanjima", stoji u tekstu da je izjavio dr. Ivić.
Institucija koja se spominje ne postoji, lijek nije registriran na listi lijekova, a klinička istraživanja također ne postoje. U tekstu se također dalje navode izjave poznatih koji su isprobali navodni lijek. Tako se manipulira izjavom glumca Rade Šerbedžije te glumicama Nives Ivanković i Dubravkom Ostojić. Inače na stranici se navodi da je lijek snižen sa 78 BGN-a (bugarski lev, op.a.) na 39 eura, a od potencijalnih kupaca se traži da upišu svoj broj telefona, pa vas prevaranti mogu i nazivati i koristeći dalje jedne od svojih metoda od vas iskamče novac.
"Inače, osim u Hrvatska i Njemačkoj, 'Micardium' uspješno je završio klinička ispitivanja u SAD-u. Zanimljivo je da Amerikanci nisu uveli sankcije na njega. Žele ga imati! Ali u neprijateljske zemlje nećemo ga dostavljati, naravno. Bit će dostupan samo u Hrvatskoj. Ako, naravno, uspijemo ukrotiti apetite naših ljekarnika", navodi se između ostalog u tekstualnoj reklami.
FOTO: Screenshot
Brojni poznati mete
O ovakvim primjerima već smo pisali. Kao i u prethodnim slučajevima, nitko od poznatih nije izjavio što se tvrdi da je izjavio, a sama Alka Vuica u subotu je održala koncert u Šibeniku, a svojim pratiteljima se u zadnjih 24 sata javila putem Instragrama. Puno poznatih se proteklih mjeseci i godina našlo u epicentru neke od prevara ili lažnih vijesti, a pisali smo o glumcu Goranu Navojcu, komičarima Mariju Petrekoviću i Željku Pervanu, a na meti se našla i voditeljica Doris Pinčić.
Vrlo često se za definzomriranje i manipuliranje koriste poznati voditelji, neko poznato televizijsko lice, koje i sad reklamiraju u oglasu kako bi se privukao veći broj potencijalnih kupaca. Reklame na koje ćete naletjeti sugerirat će da se dogodila neka tragedija ili osobna drama poznate osobe, vjerojatno i suflirati da je tekst napravljen od strane poznate medijske kuće. ali kada se klikne na fotografiju, poveznica vas ne vodi na službene stranica medija, već na neku potpuno nepoznatu domenu. Gdje god da tamo kliknete, klik će vas odvesti do dijela gdje će od vas tražiti broj telefona, što je dodatan element koji poziva na oprez jer je to jedini sadržaj koji se nudi.
Stanković se našao u središtu ogromne prevare: 'To može biti opasno po zdravlje'
Širitelji lažnih vijesti koriste razne tehnike za manipuliranje i obmanjivanje ljudi na internetu. Može se navesti niz primjera od loše izvedenih prevara koje se poput ove mogu odmah razotkriti pa do vrhunski napravljenih audiosadržaja ili videozapisa, tzv. deepfake sadržaja koji je često kreiran uz pomoć umjetne inteligencije. Provjeravajte i ne nasjedajte na sve što vidite.
*Tekst je nastao u okviru projekta '' Kako prepoznati govor mržnje, lažne vijesti i prikriveno oglašavanje? ' kojeg je financijski podržala Agencija za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.