SRUŠENA JAVNA NABAVA

OTKRIVAMO HRT, RTL, Nova TV i FOX osnivaju udrugu koja bi mogla imati monopol u mjerenju gledanosti hrvatskih programa

Autor

Leo Buljan

Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) javne nabave odlučila se 21. svibnja na zanimljiv potez te je poništila odluku HRT-a. Neobično u cijeloj priči je da je DKOM poništio odluku o poništenju natječaja. 

30.05.2019. u 07:22
Ispiši članak

Naime, državna televizija je 18. siječnja raspisala javni natječaj u kojemu se tražila vanjska tvrtka koja će biti zadužena za "kontinuirano istraživanje gledanosti", a 3. travnja je HRT poništio vlastitu odluku. Na spomenuti natječaj se prijavila tvrtka AdScanner d.o.o. iz Zagreba te se ista tvrtka žalila na odluku HRT-a da poništi natječaj jer su smatrali da ispunjavaju sve uvjete te da nije zakonito prekinuti natječaj nakon što su već zaprimljene prijave koje ispunjavaju sve zadane uvjete.

Drugim riječima, HRT je raspisao natječaj, zaprimio prijave tvrtki koje su smatrale da mogu odraditi taj posao, a državna televizija je onda dva i pol mjeseca poslije objave zaključila da prekine tu javnu nabavu. U tvrtki AdScanner, na čelu s direktorom Kristianom Uweom Ćurkovićem, bivšim predsjednikom Uprave H1 Telekoma, procijenili su da takvo ponašanje nije u skladu sa zakonom, a s njihovim zaključkom se složio i DKOM.

Portal Direktno je u posjedu rješenja DKOM-a koje nalaže HRT-u da se natječaj mora ponoviti i da se žalitelju AdScanner d.o.o. mora nadoknaditi nešto više od 15 tisuća kuna troškova žalbenog postupka. Međutim, rješenje otkriva i argumente zbog kojih je HRT, prije uplitanja DKOM-a, procijenio da je potrebno povući vlastiti natječaj.

Kako se vidi iz rješenja, HRT i najjače komercijalne televizije na području Hrvatske (Nova TV d.d., RTL Hrvatska d.o.o. i FOX Networks Group Bulgaria) započele su proces osnivanja "pravne osobe koja će nabavljati uslugu istraživanja gledanosti programa". U prijevodu, medijske kuće su u postupku osnivanja udruge koja će nabavljati podatke o gledanosti za sve televizije s emitiranjem na području cijele Hrvatske, što će, kako piše u objašnjenu HRT-a, smanjiti njihove troškove, ali povećati kvalitetu, nepristranost i transparentnost mjerenja. 

Zanimljivo je da bi jedan od osnivača nove udruge trebala bi biti i Hrvatska udruga društava za tržišno komuniciranje (HURA), a u tekstu se navodi i da se već sklopio "okviran sporazum" s društvom AGB Nielsen d.o.o., tvrtkom koja nosi ime po najjačoj korporaciji na tržištu mjerenja gledanosti i svojevrsnom sinonimu za tu djelatnost. Također, HRT je kao dokaz da je bilo opravdano poništiti natječaj priložio ispis e-poruka Lane Stjepanović iz HURA-e u kojemu je sadržan zapisnik sastanka održanog 20. ožujka na kojemu su sudjelovali predstavnici gore spomenutih televizija. Iz te korespondencije je jasno da su se tvrtke već usuglasile oko statuta, predsjednika i dopredsjednika nove udruge.

Također, potvrđeno je da je s osnivanjem nove udruge upoznata i Vlada RH jer je u ožujku proslijeđen upit u Ministarstvo gospodarstva i Ministarstvo kulture o tome smije li HRT sudjelovati u osnivanju takve pravne osobe. 

Čini se da u Vladi nisu vidjeli problem jer je, uz osmišljeni statut te izbor potencijalnog predsjednika i dopredsjednika, proces već ušao u završnu fazu.

Međutim, postavlja se pitanje kako će se regulirati potencijalni monopolistički status te udruge i proces kojim će se birati tvrtka koja će napraviti mjerenje gledanost. 

Podsjećamo, Agencija za elektroničke medije je prije davala podatke o gledanosti, ali je tu praksu prekinula u rujnu 2018. godine kad je istekao ugovor s gore spomenutom tvrtkom AGB Nielsen, a ugovor nije produžen jer su zaključili da je "potrebno u mjerenja uključiti ne samo nakladnike koji imaju koncesiju već i sve nakladnike i pružatelje medijskih usluga koje nadzire".

"Da bismo predočili što precizniju sliku stanja, nastojat ćemo u mjerenja uključiti pružatelje medijskih usluga koji distribuiraju sadržaj putem IPTV, kabelskih operatora, kroz platforme OTT-a, Interneta, videoteka na zahtjev ili usluga sadržaja na zahtjev s ili bez pretplatničkog odnosa", pojasnili su tada u Agenciji za elektroničke medije.

Kao što je vidljivo iz rješenja DKOM-a, HRT je uvjeren da im, nakon osnivanja famozne udruge, usluge tvrtke AdScanner i ostalih poduzeća u toj branši neće direktno trebati. DKOM je odlučio da se ovaj natječaj mora ponoviti, ali realno je za pretpostaviti da će to biti zadnji put da ga HRT raspisuje.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.