analiza denisa avdagića

Od ukidanja borbenog zrakoplovstva manje je loš dokup MIG-ova

Autor

Direktno.hr

Vanjskopolitički analitičar Denis Avdagić analizirao je stanje u ratnom zrakoplovstvu RH, ponudu Švedske i Francuske te period koji je potreban kako bi se prešlo na zapadnu tehnologiju.
27.03.2016. u 15:56
Ispiši članak

Budućnost Hrvatskog ratnog zrakoplovstva

Dok će se afera oko remonta MiG-ova u Ukrajini razvijati svojim putem, ponovno je otvorena odluka o budućnosti borbene komponente Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

Skandal sada treba prepustiti pravosuđu i istrazi, a Vlada i stručna tijela Oružanih snaga moraju što prije donijeti odluku o budućnosti zaštite zračnog prostora Hrvatske.

Ukidanje borbenog zrakoplovstva košta

Ranije spominjana mogućnost o prepuštanju zračnog nadzora savezničkim zemljama, najprije Italiji i Mađarskoj, a po uzoru na Sloveniju, vjerojatno je najlošije rješenje. Osim što se na taj način Hrvatska odriče najsofisticiranijeg dijela OSRH, jednom izgubljenu tehnološku razinu poslije ćemo teško vratiti. Uz to, treba reći kako takav put ima i svoju konkretnu cijenu, koju treba platiti savezničkoj zemlji.

Zagovornici ukidanja lovačkog ili borbenog zrakoplovstva ovom pitanju najčešće pristupaju površno. Računajući ušteđene kune, nesvjesni ili zlonamjerno svjesni kako ima drugih područja gdje milijune bacamo u nepovrat bez doprinosa cijeloj zemlji. Zaštita i nacionalna sigurnost među ključnim su dužnostima svake države prema vlastitim građanima. Sigurnost u zraku iznimno je važna za Hrvatsku i radi naše turističke orijentacije kao i radi prihoda koji donose brojni preleti našeg zračnog prostora.

Što nam se nudi

Ukoliko se utvrdi kako su remontirani "ukrajinski" MiG-ovi u tako lošem stanju da ih se može samo vratiti, hitno se mora donijeti odluka što dalje. Osim najlošije odluke o ukidanju, druga nešto manje loša je novi remont i dokupnja MiG-ova 21, vjerojatno putem rumunjskog Aerostar Bacaua.

Opcija uzimanja modernijih polovnih ruskih MiG-ova 29 zbog trenutačne geopolitičke situacije također je među lošijim odlukama, a i bila bi bacanje u vjetar većeg iznosa novca u trenutku kada svi saveznici u NATO-u prelaze na zapadnu tehnologiju.

F-35 stiže naručiteljima, F-16-ice traže nove korisnike

U slučaju polovnih zapadnih tipova zrakoplova, tu su uglavnom američki F-16 koje možemo pokušati dobiti od SAD-a ili Izraela koji nam je već ponudio remontirane i modernizirane inačice F-16 ACE. Izrael bi ove godine trebao primiti prve letjelice najnovije generacije F-35, a kako na njima obuku već obavljaju i druge savezničke zemlje, jasno je da će se u 2017. naći veći broj F-16-ica kojima će se tražiti novo odredište.

S obzirom na to da smo od Amerikanaca već zaprimili iznimnu pomoć u opremi, pitanje je da li bi bili u mogućnosti relativno jeftino pribaviti i borbene zrakoplove, ali u ovakvom trenutku svakako bi trebalo ozbiljno o tomu razgovarati s američkim partnerima.

Švedska i Francuska ponuda

Tu je i polovni Mirage 2000 koji međutim do sada cjenovno nije parirao američkim borbenim letjelicama. Do sada malo spominjana a otvorena varijanta su i polovni švedski Gripeni.

Šveđani su najviše uložili u marketing svojih zrakoplova u Hrvatskoj. Naravno nadali su se prodaji ili leasingu novih lovaca ali posve sigurno će za početak pokušati i sa polovnim ukoliko se ukaže takva prilika.

Novi (ne)mogući zrakoplovi

Šveđani su konzervirali svoje ponude novih zrakoplova, a ranije je procurilo kako su nudili značajan offset, pa i već spomenuti leasing.

Nove borbene letjelice Eurofighter Typhoon zbog svoje cijene vjerojatno mogu biti samo nedosanjani san kao i Dassaultov Rafal, a ukoliko se u Hrvatskoj ne pronađu ogromne količine nafte (a njena cijena poraste) priključenje američkom programu F-35 također možemo samo sanjati.

Novije inačice ruske borbeno-zračne tehnologije neće biti razmatrane ne samo zbog cijene nego prvenstveno zbog ranije spomenute geopolitičke situacije.

I Koreja "konja za utrku ima"

Južnokorejski T-50 proizveden je u suradnji s američkim proizvođačem Lockheed Martinom. Ova uglavnom za obuku korištena letjelica najpovoljnija je na tržištu i sa pojedinačnom cijenom od oko 30 milijuna eura bila bi proračunski najprihvatljivija Hrvatskoj. Zrakoplov može služiti svrsi nadzora zračnog prostora, a radi se o lakom višenamjenskom borbenom avionu sa zapadnim naoružanjem.

Korejski T-50 za sada je prodan isključivo azijskim državama te se može pretpostaviti kako će Korea Aerospace Industries pokušati ući na novo tržište, ukoliko takvo širenje odobre Amerikanci na čijoj tehnologiji je i baziran. U svakom slučaju takva ponuda mogla bi nagnati i druge ponuđače na kvalitetnije opcije ili njihovo odustajanje s obzirom na cijenu koju nudi ovaj azijski igrač.

Za novu tehnologiju trebaju godine

Odluku o budućnosti borbene zračne komponente HRZ-a treba donijeti uz kvalitetnu javnu raspravu. Kako se nacionalna sigurnost ne bi konstantno dovodila u vezu s mitom i korupcijom, samo potpuno transparentna nabava može osigurati pravu vrijednost za naš novac.

U stručnu raspravu treba uključiti široki krug eksperata koji će potencijalnu nabavu sagledati sa sigurnosne i ekonomske točke gledišta.

U svakom slučaju vrijeme za odluku brzo curi. Prelazak na zapadnu tehnologiju znači isto tako kako će biti potrebno nekoliko godina za obuku pilota i tehničkog osoblja te prilagodbu zračnih baza za nove tipove zrakoplova, a resursi za prastare MiG-ove su već na vrlo upitnoj razini.

 

 

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.