ZNAČAJNA POSKUPLJENJA
NOVE OBMANE KUPACA Imamo dokaze da se McDonald's ne drži obećanja o cijenama
Iako je McDonald's, jedan od najpoznatijih svjetskih lanaca brze hrane, izjavio da neće povećati cijene svojih proizvoda u sklopu prijelaza na euro kao službenu valutu, kupci u Hrvatskoj primijetili su da je ipak došlo do određenih poskupljenja.
Buka zbog zaokruživanja cijena naviše
Netom po ulasku u eurozonu 1. siječnja glavna tema u Hrvatskoj postalo je neopravdano dizanje cijena. Zbog brojnih poskupljenja, koja su stigla najčešće kao posljedica "zaokruživanja" naviše kod preračunavanja iz kune u euro, intervenirati su morali čak i predsjednik hrvatske Vlade Andrej Plenković i ministar gospodarstva Davor Filipović, koji su prijetili trgovcima da im dizanje cijena zbog prelaska na euro neće proći, kazavši da je to "čisti bezobrazluk, profiterstvo i lopovluk".
Javno su se tada počeli prozivati oni koji su počeli skuplje naplaćivati svoje usluge, dok je, s druge strane, nekolicina njih iskoristila priliku za približiti se kupcima, obećavši im da će se kod njih prijelaz na euro odvijati u korist potrošača, i to tako što će cijene ili ostati iste ili se čak zaokruživati na niži iznos. Sličnu je retoriku imao i jedan od najpopularnijih restorana brze hrane McDonald's, koji je, o čemu ćemo podrobnije kasnije, značajno povećavao cijene tijekom 2022. godine.
Inače, nositelj franšize za Hrvatsku je tvrtka Globalna hrana d.o.o. , koja je u 2021. ostvarila prihod od 102,1 milijun eura (gotovo 770 milijuna kuna) i neto dobit od 10,857 milijuna eura (81,8 milijuna kuna), a zapošljava više od 1280 ljudi.
Usporedili smo cijene iz prosinca 2022. i siječnja 2023.
A što se zapravo događalo s cijenama u McDonald'su netom po uvođenju eura? Kako bismo dobili odgovor na to pitanje, odlučili smo posegnuti za računima iz prosinca 2022., posljednjega mjeseca u kojemu su Hrvati plaćali kunom, te usporediti te cijene s onima koje se danas, sredinom veljače, mogu vidjeti na službenim stranicama restorana.
Već letimičan pogled na rezultate našega istraživanja potvrdio nam je da su potrošači, koji su očekivali da će se kompanija pridržavati obećanja o nepromijenjenim cijenama, s razlogom iskazali zabrinutost. Usporedili smo, naime, cijene nasumično odabranih desetak različitih proizvoda, a zaključci su da su one iz veljače 2023. bez iznimke veće od onih koje su vrijedile u mjesecu prosincu. Najmanje zabilježeno poskupljenje je ono od sedam centi, koliko je sada skuplja pita od jabuke, dok je cijena Chicken boxa u odnosu na prosinac 2022. veća za čak 62 centa, odnosno 4,67 kuna. Poskupljenja su, dakle, uz neke iznimke, izraženija kod onih u startu skupljih proizvoda, no gledano u postocima riječ je o neznatnim razlikama.
Rast cijena počeo i prije uvođenja eura
Nažalost, novi je ovo problem za ljubitelje McDonald'sa, koji su, kako su nam se požalili, i tijekom prethodne godine osjetili značajna poskupljenja. Prema računima koje su nam potrošači poslali, a koji se odnose na prvu polovicu 2022. godine, može se primijetiti da je, primjerice, Double Cheeseburger tada koštao 3,05 eura, što je čak 45 centi, odnosno 3,39 kuna jeftinije nego u veljači 2023. Nadalje, primjera radi, u travnju prošle godine Big Tasty koštao je 4,51 euro, dok je danas cijena tog proizvoda 5,70, što je čak 1,19 eura, odnosno 8,97 kuna skuplje.
Ovo je tek nekoliko oglednih primjera, a i oni su nam dostatni za donošenje jasnog zaključka: Cijene u McDonald'su, kao i u drugim ugostiteljskim objektima, u posljednje su vrijeme značajno porasle, što je trend koji se, usprkos drugačijim najavama, nije zaustavio ni nakon uvođenja eura.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.