TAKO PLANIRAJU PRIBLIŽITI SEGMENTE POSLOVANJA KUPCIMA
NOVA AFERA U NARODNIM NOVINAMA? Koliko je primjereno da se tvrtka u državnom vlasništvu reklamira putem influencera na Instagramu?
Narodne novine, tvrtka od strateškog interesa u državnom vlasništvu čija se djelatnost koncentrira oko nakladničke, tiskarske i trgovačke djelatnosti, u siječnju ove godine raspisala je postupak jednostavne nabave usluge oglašavanja trgovačkih robnih marki putem Instagram profila influencera. Radi li se o tržišnom pristupu ili o novoj aferi u Narodnim novinama?
Suradnja Narodnih novina i influencera pokrenuta je još prošle godine, kako su nam potvrdili iz Narodnih novina. Tada su počeli na moderniji način promovirati proizvode robnih marki koje se nalaze u asortimanu Narodnih novina.
''U 2021. je također proveden postupak jednostavne nabave te je za te potrebe putem sklopljenog godišnjeg ugovora utrošeno 53.000 kuna (plus porez na dodanu vrijednost)'', objasnili su iz Narodnih novina.
Djeca, obitelj, lifestyle
Asortimane koje su tada oglašavali uglavnom su bili školski i uredski pribor stoga su i izabrali influencere čiji su profili najviše odgovarali njihovom proizvodima. Iz Narodnih novina potvrdili su nam da su tijekom prošle godine surađivali s Ines Šitum, Sonjom Švajhler, Petrom Ninčević, Lidijom Tomas Matijević i Matijom Lazarevićem. Većina spomenutih influencera na svojim profilima najviše se bave oglašavanjem proizvoda vezanih uz djecu i obitelj, lifestyleom te preparatima za njegu i ljepotu. Ove godine plan im je pak surađivati s Ellom Dvornik, Lucianom Plazibatom, Ines Šitum, Bornom Rastović, Slavicom de Jong i mnogim drugima, kako se navodi na javno dostupnoj listi u Elektroničkom oglasniku javne nabave.
Zašto influenceri?
Svoju odluku za korištenje influencer marketinga objašnjavaju sve većom popularizacijom influencera kao modernog i primamljivog komunikacijskog kanala za prezentaciju proizvoda ili usluga.
''Tako su postali i dio naše marketinške strategije u smislu promocije dijela bogatog asortimana Narodnih novina kojeg želimo približiti našim kupcima. Kao što je poznato, Narodne novine su lider u ponudi uredskog i školskog pribora na hrvatskom tržištu, imamo odličan web shop, ali često po tome nismo dovoljno prepoznati. Kroz suradnju s influencerima želimo približiti taj segment poslovanja našim sadašnjim i budućim kupcima'', pojasnili su.
Je li primjereno da navedeno poduzeće za svoje usluge koristi influencere?
Iako se na prvi pogled njihova odluka čini nespojivom s javnim poduzećem kao što su Narodne novine, treba napomenuti da ne postoji zakonska odredba koja bi javnim poduzećima zabranila takav način oglašavanja. Postavlja se onda pitanje je li primjereno da navedeno poduzeće za svoje usluge koristi influencere?
To pitanje nameće se samo od sebe, ako znamo da su Narodne novine u javnosti percipirane kao monopolist u dijelu svoga glavnog prodajnog asortimana.
Mijić: 'Ne vidim svrhu takvog oglašavanja'
Mate Mijić, politički komentator i komunikacijski savjetnik, za naš portal pojasnio je problematiku.
''Razlika je u tome jesu li javni monopolisti ili nisu. Ako se javna tvrtka natječe na tržištu s privatnim tvrtkama naravno da će uložiti u marketing, pa i u influencer marketing. Ali ako znamo da je u pravilu riječ o javnim monopolistima, konkretno Narodne novine, onda ne vidim svrhu takvog oglašavanja za njih, osim možda dijela asortimana, ali onda je veliko pitanje smiju li koristiti svoju monopolističku poziciju za tako nešto financirano novcem svih poreznih obveznika''.
Kristina Ercegović: 'Dobro je da novac ide nazad u privatni sektor'
Pogledamo li suštinu oglašavanja, a to je informirati tržište koje proizvode i usluge određeno poduzeće ima u ponudi, onda je normalno da se i monopoli oglašavaju, točnije informiraju nas što nude, smatra poduzetnica Kristina Ercegović.
''Influencer marketing je rastući i učinkovit način oglašavanja pa zašto ne i za Narodne novine'', nadodala je Ercegović.
Drugo pitanje prema poduzetnici je ''na što se i koliko učinkovito troši naš novac, svih nas poreznih obveznika no ako se već troši dobro je da ide nazad u privatnih sektor malim poduzetnicima u ovom slučaju influencerima.''
Nova Uprava na čelu s Darijom Pršom, te članovima Robertom Hircom i Silvijom Žužul, koju je u srpnju 2021. imenovala Vlada RH, očito time želi modernizirati svoje poslovanje i oglašavanje pridruživši se modernom načinu oglašavanja putem popularne društvene mreže.
Ranije afere
No treba napomenuti kako ovo nije prvi pokušaj modernizacije poslovanja Narodnih novina. Pokušaji ranijih uprava, u kojima su obično ključnu riječ imali čelnici Hrvatske narodne stranke, pretvarali su se u afere koje su u konačnici nanijele više negativnoga nego pozitivnoga za Narodne novine. Podsjetimo na pokušaj proizvodnje državnog toaletnog papira, preskupih suvenira Hrvatskog nogometnog saveza te izbjegavanje javne nabave i rastrošnost pojedinih članova uprave.
Narodne novine još nisu potpisale ugovor o ovoj vrsti oglašavanja. Sama procijenjena vrijednost ove javne nabave je 60 tisuća kuna bez PDV-a. Pristigle su tri ponude, od kojih je samo jedna cjenovno prihvatljiva prema dokumentaciji javnog natječaja. Radi se o zagrebačkoj tvrtki Davidias nekretnine d.o.o. koja za ovakvo oglašavanje traži 58.000 kuna i nije obveznik PDV-a.
Pristigle su i ponude Grim graditeljstva, građevinskog obrta Mirka Lackovića iz Donje Rijeke (84 tisuće kuna bez PDV-a, odnosno 105 tisuća kuna s PDV-om) i zagrebačkog Akter publica d.o.o. (88 tisuća kuna bez PDV-a, odnosno 110 tisuća kuna s PDV-om).
Prošle godine su Narodne novine za isto oglašavanje između dvije pristigle ponude izabrali onu tvrtke Akter public (vrijednost ugovora 68.750 kuna s PDV-om), iako je bila gotovo dvostruko skuplja od druge pristigle ponude zagrebačke tvrtke Trip guru d.o.o.
Narodne novine su, inače, u 2020. ostvarile 1,553 milijuna kuna neto dobiti.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.