'AFRIKA SA STRUJOM'
Nisu krivi taksisti što Splitom vlada gužva, već brza i nefunkcionalna rješenja po sistemu 'drži vodu dok majstori odu'
Prometni kaos vlada u Splitu i Dubrovniku, a gradonačelnici tih gradova Andro Krstulović Opara i Mato Franković pronašli su svoje žrtvene jarce. Kako piše Slobodna Dalmacija dvojica gradonačelnika sastala su se u Dubrovniku i dogovorila zajedničke korake zbog teške situacije na prometnicama ovih gradova i gravitirajućim prometnicama, osobito za vrijeme turističke sezone.
Po njima za gužve tijekom turističke sezone kriva je liberalizacije tržišta autotaksi prijevoza čime je višestruko povećan broj autotaksi vozila. I dok Dubrovnik, kao naše najpopularnije turističko odredište, ali i zbog svog geografskog položaja i nema previše mjesta za širenje prometnica i gradnju garaža i parkinga, u Splitu prometni kaos nije nastao s liberalizacijom taksi tržišta.
Split kao najveći grad Dalmacije i općenito južne Hrvatske jedno je od najvećih prometnih čvorišta. Split kao hrvatska najveća putnička luka brodskim i katamaranskim linijama povezana je sa svim turističkim odredištima na hrvatskim otocima te s nekoliko međunarodnih luka. Tako nije čudno da u samo nekoliko sati trajekti ispuste tisuće vozila na inače uske i neodržavane splitske prometnice.
U blizini Splita nalazi se i zračna luka Resnik koja iz godine u godinu povećava broj putnika koji posjećuju Hrvatsku, a tu su naravno autobusni i željeznički kolodvor.
Split je sa sudovima, bolnicama, visokim školstvom, trgovačkim i ostalim sadržajem centar Dalmacije i kao takvom njemu gravitiraju svi ostali manji gradovi i općine u okolici te i iz tog razloga ne treba se čuditi kad i izvan sezone na splitskim prometnicama vlada gužva, a parkirnog mjesta nema ni za lijek.
Gužvama u Splitu nije pomogao ni dolazak autoceste. Split je spoj na autocestu u Dugopolju prihvatio zdravo za gotovo, kao da to nije njihov problem, bez ikakve pripreme za mogući veći priljev putnika i automobila.
Naravno za gužve nije kriv ni dogradonačelnik Nino Vela koji je promijenio dosadašnje loše prometno rješenje preko trajektne luke u još gore. Zvonimirova ulica tako je postala jednosmjerna i u četiri traka prema luci. To što promet usporava spor ukrcaj i iskrcaj automobila, pješaci i još slabiji izlaz iz trajektne luke u kojoj se još nalaze i autobusni i željeznički kolodvor naravno nije uzrok gužvi. Naravno, za gužve nisu krivi ni radovi na prometnicama koji se i sada odvijaju po Splitu i njegovim prilaznim cestama.
Inače kako se u Splitu pod upravljanjem Krstulovića-Opare i Nina Vele odvijaju prometna rješenja dovoljno je podsjetiti se kako je početkom lipnja tijekom rekonstrukcije Hercegovačke ulice u Splitu 'nestalo' 300 metara ceste koja je pompozno najavljena kao veliki projekt s ciljem realizacije projekta pristupa budućem autobusnom i postojećem željezničkom kolodvoru u Kopilici.
Takav način građenja prometnica poznat je Splitu i njegovoj okolici i ranije. Brza cesta od Trogira do Splita gradila se više od dvadeset godina. Omiška zaobilaznica punila je rubrike 'za vjerovati ili ne' i svjetskih medija s tunelima koji ne vode nikuda ili naprasno završavaju u zraku. Naravno tu su i davno obećani tuneli kroz Kozjak, metroi od jedne ili dvije stanice, zatim željezničko povezivanje zračne luke Resnik sa Splitom za što bi bilo potrebno otkupiti i srušiti nekoliko desetaka obiteljskih kuća, maslinika, voćnjaka.
Gužve na cestama najmanje imaju veze s liberalizacijom taksi usluga, ali itekako imaju s lošim prometnim rješenjima, manjkom parkirnih mjesta, ekstremno lošim i pretjerano skupim javnim prijevozom. No da budemo pošteni ne možemo ovo posljednje svaliti samo na gradonačelnika Splita. Krivi su tu i gradonačelnici i načelnici okolnih gradova i općina na čijem području poduzeće za javni prijevoz 'Promet' posluje. Pa tako od Trogira preko Kaštela do Splita kartu za javni prijevoz, za udaljenost od oko 27 kilometara Promet, u prastarom autobusu, naplatit će vam 23 kune. Istu udaljenost u Zagrebu, platit ćete tek osam kuna, ako kupite dvije polusatne karte.
Svi ti načelnici i gradonačelnici vode svoju prometnu politiku bez ikakvih međusobnih dogovora, iako je područje od Omiša pa do Rogoznice de facto spojeno naseljima. Apartmanizacija i izgradnja objekata za turističku namjenu i stanovanje jedinice lokalne samouprave nisu pratile izgradnjom prometnica, parkinga i poboljšanjem javnog prijevoza tako da nije čudno da 30 godina poslije nije lako urediti promet, ali okrivljavati ljude koji pokušavaju zaraditi plaću, od koje dobar dio odlazi i u gradski proračun je sramotan potez čovjeka koji radi posao kojem izgleda nije dorastao.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.