NAJBOLJI U NAJTEŽIM TRENUCIMA

NASTAVA NA DALJINU Učiteljica Natalija Krznarić prisjetila se ratne TV škole i priznala da su njezini učenici oduševljeni Školom na Trećem

Autor

Ivica Zadro

Svijet se suočava s pandemijom korona virusa, a kriza nije zaobišla ni Hrvatsku. Dodatno je situaciju u Zagrebu pogoršao i potres koji je pogodio glavni grad prije tjedan dana, a tlo i dalje svakodnevno podrhtava. Djeca ne idu u vrtiće i školu, a mladi na fakultete. Osnovnoškolcima i srednjoškolcima omogućena je nastava na daljinu putem televizije, slično kao i tijekom Domovinskog rata.

29.03.2020. u 08:05
Ispiši članak

Tada je nastava na daljinu, kako se sada naziva, bila putem radija i televizije. Programi su se jednostavno zvali "Radio škola" i "TV škola". TV školu kreirao je Obrazovni programa HTV-a od studenoga 1991. do lipnja 1992. te je emitirano 546 emisija. Pokrenuta je u sklopu programa Za slobodu kao reducirani nastavni program. Dvaput na dan, od listopada 1991. do lipnja 1992., Obrazovni i dječji program Hrvatskog radija emitirao je Radio školu, prijepodne za učenike od petog do osmog razreda osnovne škole, a poslijepodne Mala škola za učenike od prvog do četvrtog razreda.

Pet mjeseci u kreiranju TV škole sudjelovala je i učiteljica razredne nastave u zagrebačkoj Osnovnoj školi Granešina Natalija Krznarić. Za portal Direktno podijelila je sjećanja na ta ratna vremena.

Podučavala matematiku za treći i četvrti razred osnovne škole

"U vrijeme Domovinskog rata dobila sam poziv tadašnjeg savjetnika za razrednu nastavu, gospodina Bikića, da sudjelujem u obrazovanju učenika nižih razreda putem radija ili televizije. Nekoliko učiteljica došlo je na zakazani sastanak, dio njih određen je za Radio školu, a ja sam pripala grupi koja će kreirati TV školu. Tako se emisija i zvala. Moj je zadatak bio pratiti plan i program 3. i 4. razreda u matematici. Svake srijede emitirana je emisija u trajanju od 15 minuta u kojoj sam morala obraditi novo gradivo za oba razreda. To je više sličilo radu u kombiniranom odjelu: dok jedni rješavaju zadatke za ponavljanje, drugima tumačim novo gradivo. U emitiranju TV škole sudjelovala sam od prosinca 1991. do travnja 1992. godine", pojasnila je Krznarić.

Ručno pisani scenarij za emisiju TV škola iz matematike, 11. prosinca 1991.

Scenarije pisala ručno i učila napamet

U kratkom vremenu morala je naučiti kako se priprema televizijska emisija. "Priprema za svaku emisiju TV škole trajala je tjedan ili više dana. Prvo sam morala napisati scenarij, nakon što su me prethodno poučili kako se to piše, zatim sam ga morala odnijeti savjetnici, Danici Vrgoč, na pregled. Iza toga slijedilo je ispravljanje scenarija prema njezinim korekcijama i tada sam ga predala urednici koja ga je dala pretipkati jer računala još nije bilo. Tek nakon tih priprema moglo se snimati".

Pretipkani scenarij za emisiju TV škola iz matematike

Emisija se snimala jednom tjedno. "Četvrtkom sam snimala emisiju koja bi se emitirala sljedeće srijede, a nakon snimanja žurila bih u Osnovnu školu Granešina gdje me čekao moj 3. b i tamo održavala redovnu nastavu. I sve to uz povremene zračne uzbune!", prisjetila se Krznarić.

Učenici su se javljali iz skloništa u kojima su boravili danima

"Naravno da je to bio vrlo zahtjevan i odgovoran posao. Znala sam da nas gledaju djeca iz cijele Hrvatske ili bar oni kojima su odašiljači bili u funkciji. Javljali su nam to svojim pismima i crtežima. Neki su se učenici javili iz skloništa u kojima su boravili danima. Ne sjećam se više detaljno sadržaja tih pisama, nisam ih ni čitala već je to radila urednica emisije, samo znam da su nam zahvaljivali što im kratimo vrijeme u skloništu te da mi je bilo jako teško kad bih zamišljala kako im je. Drugoga načina komunikacije nije moglo biti. Tada kod nas nisu postojali mobiteli i računala, a telefonske linije bile su često u kvaru ili djeci nedostupne".

Pretipkani scenarij za emisiju TV škola iz matematike, 4. ožujka 1992.

Učiteljica razredne nastave Natalija Krznarić prisjetila se i da su snimanja morali prekidati zbog uzbuna. "Ni nama nije bilo lako snimati. Dogodilo se i to da smo morali prekinuti snimanje zbog uzbune. Naime, znali smo da je zgrada HRT-a na meti neprijatelja kako se ne bi širila istina o agresiji na Hrvatsku. Stoga je pri najmanjoj sumnji za napad oglašena uzbuna pa smo otišli u sklonište i tamo nastavili dogovore o snimanju. Ja sam uglavnom učila tekst napamet, ali teško je pamtiti i biti precizan u izražavanju kad si pod stresom jer ti prijeti bombardiranje. Nasreću, te su uzbune bile uglavnom preventivno oglašavane pa napada nije ni bilo", pojasnila je naša sugovornica.

Većina njezinih učenika oduševljena je Školom na Trećem

Sada, 2020. godine, gotovo 30 godina nakon najtežih ratnih aktivnosti 1991. i 1992. godine, ne može biti ni s učenicima u Osnovnoj školi Granešina u zagrebačkoj Dubravi. I to zbog pandemije korona virusa. Prati televizijski program Škola na Trećem koji se emitira na Trećem programu Hrvatske radiotelevizije.

"Danas gledam Školu na trećem i jako mi se dopada. Učiteljice su kreativne, na zanimljiv način koreliraju sadržaje različitih predmeta, neposredne su u obraćanju gledateljima. Imaju mogućnost korištenja 'pametne ploče' pa na različite načine razbijaju monotoniju poučavanja. Čini mi se da je sve to puno opuštenije nego u ratnoj TV školi, a to je ono što se djeci sviđa. Pratim reakcije svojih učenika i većina njih oduševljena je Školom na Trećem", rekla nam je Krznarić.

I sama pokušava na kreativan način približiti učenicima gradivo koje su trebali obrađivati u školskim klupama.

"Otkad je prekinuta redovna nastava u školi zbog pandemije, svojim učenicima šaljem listiće sa zadacima za učenje i vježbanje elektroničkom poštom. Oni su meni povratne informacije poslali fotografijom svojih uradaka. Istovremeno proučavam različite alate, aplikacije i servise za udaljeno učenje pa sam tako kreirala i obradu nastavne jedinice Dijeljenje zbroja brojem u Powtoonu i objavila na YouTubeu, a djeci sam poslala poveznicu. Namjeravam se koristiti i servisom Liveworksheet za kreiranje interaktivnih listića sa zadacima te aplikacijom Zoom za organizaciju video konferencija. No, godine čine svoje i treba mi malo vremena dok to sve proučim", skromno će Krznarić o pokušaju da djeci olakša posao svladavanja svakodnevnog gradiva.

Škola u kojoj radi bila je u epicentru potresa

Uz korona virus, zbog kojeg ne mogu ići u školu, njezine učenike pogodio je i potres jer je škola u Granešini u samom epicentru potresa u Zagrebu.

"Ovaj potres, u čijem su epicentru domovi mojih učenika, malo nas je usporio u učenju. Naime, dva dana nisam djeci slala nikakve zadatke jer su nekima srušene kuće, a svi su u strahu, umorni, neispavani i ne mogu sada učiti. Djeca se boje ići spavati, imaju glavobolje, bolove u trbuhu od straha, dekoncentrirani su i sada ne mogu opterećivati ni njih ni njihove roditelje. Za tu situaciju svi moramo imati razumijevanja. Uputila sam ih da, ako mogu, prate Školu na Trećem", zaključila je učiteljica razredne nastave Natalija Krznarić za Direktno.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.