DOKAPITALIZACIJA I DRŽAVNA POMOĆ

Može li korona virus na kraju spasiti Croatia Airlines?

Autor

Dragana Radusinović

Dugo najavljivana, poslovno nužna i oduvijek teško izvediva dokapitalizacija Croatia Airlinesa od neki je dan službeno stavljena u mirovanje zbog nepovoljnih uvjeta uzrokovanih epidemijom što korona virusa, što epidemijom straha od korona virusa. Avio industrija doista jest jako pogođena. Procjenjuje se da bi na globalnoj razini avioprijevoznici mogli izgubiti 63 do 113 milijardi kuna prihoda. I donekle je logično da se dokapitalizacija avioprijevoznika u doba korone stavlja u mirovanje.

08.03.2020. u 14:28
Ispiši članak

No jednako je logično zaključiti da je korona virus iskorišten za obustavu procesa koji za Croatia Airlines ionako nije imao povoljan kraj. Uprava nacionalnog avioprijevoznika pod vodstvom Jasmina Bajića nije bila sklona razgovoru na temu opstanka kompanije bez dokapitalizacije. Sve im je naime neizvjesno. Konkretne gubitke zbog korona virusa zapravo još uvijek ne bilježe jer bi tek u travnju trebali početi njihovi letovi prema Milanu pa se još uvijek nadaju da će se situacija zbog koje im je odgođena dokapitalizacija smiriti prije nego im poslovno presudi. 

Sve svoje ovogodišnje poslovne izazove mogu pokušati staviti pod kišobran korona virusa.  On je zamaglio dokapitalizaciju pa je i neobvezujući interes koji su lani u prosincu iskazale grčka Aegean Airlines i španjolska Air Nostrum nakon što su dubinski snimali poduzeće ostao nedorečen. 

Croatia Airlines do daljnjega će letjeti na novcu poreznih obveznika, sudeći prema razgovoru s nekoliko upućenijih sugovornika opstanak kompanije ovisi o tome hoće li je država tretirati kao kompaniju kojoj na neki način mora pomagati u opstanku kako bi osigurala prometnu povezanost Zagreba i gradova na Jadranu tijekom zimskih mjeseci. No nitko se ne usuđuje izračunati koliko bi u takvom slučaju godišnje trebala iznositi pomoć države. 

Nešto manji gubitak u odnosu na godinu ranije

Bez obzira na akutnu situaciju s korona virusom, Croatia Airlines ima svoje kronične poslovne probleme. Zbog njih je nerijetko ocijenjena kao kompanija koja ne treba nikome, osim možda Hrvatskoj. 

Prema preliminarnim rezultatima za prošlu godinu Croatia Airlines je pohvalno imala nešto manji gubitak nego godinu ranije, a i prihodi su rasli dva posto. 

Međutim, hrvatske su zračne luke prošle godine zabilježile 8,3 posto povećanje broja putnika kojih je prema podacima Državnog zavoda za statistiku bilo 11,4 milijuna. Croatia Airlines nije pridonijela tom povećanju. Njihov je broj putnika, kako su izvijestili, ostao isti, a blagi rast prihoda zahvaljuju poskupljenju tarifa. 

Često se ističe kako je uzrok poslovnih problema Croatia Airlinesa to što im domaći letovi tijekom zimskih mjeseci stvaraju velike gubitke. Država je stoga odlučila godišnje pomagati Croatia Airlines sa 110 milijuna kuna za zimske letove. Međutim, Croatia Airlinesu ljeti ne uspijeva zaraditi dovoljno da bi pokrili gubitke zimi. Njihova ljetna konkurencija na hrvatskim zračnim lukama sastoji se od stotinjak kompanija među kojima su i niskobudžetni prijevoznici. 

Čemu bi trebao služiti strateški partner?

Kada bi Croatia Airlines bila dovoljno konkurentna ljeti da uzme veći dio bogatog turističkog kolača tada ne bi bio veliki problem radno prezimiti mjesece izvan sezone. Tome bi trebao služiti strateški partner. 

Međutim, financijski analitičar Andrej Grubišić kaže kako ne vidi tko bi to mogao biti, odnosno kome bi Croatia Airlines trebao. 

Biznis koji gubi novac, tumači Grubišić, ne vrijedi ništa investitoru koji želi zaraditi.

"Onaj tko bi uložio u Croatia Airlines morao bi vidjeti u tome sinergijske učinke sa svojim poslovanjem. To znači manji troškovi administracije, jeftinija nabava sirovine, bolja iskoristivost aviona, ali uza sve to, pitanje je zašto bi im trebala Croatia Airlines", kaže Grubišić, nesalomljivi zagovornik teze prema kojoj svi porezni obveznici u Hrvatskoj ne bi trebali subvencionirati zračne linije od Zagreba do Dubrovnika zbog Dubrovčana, jer kako kaže, "sami su odlučili živjeti u Dubrovniku i ne moraju im drugi subvencionirati prijevoz". Dubrovčani bi mogli na to odgovoriti kako žele da im se od PDV-a ostvarenog tijekom sezone u Dubrovniku omogući da zimi besplatno lete i rasprava bi se otegnula u vječnost.

Croatia Airlines će propasti bez daljnje državne pomoći

Na suprotnoj strani od Grubišićeva stava je pak onaj prema kojem je Croatia Airlines potrebna državi kako bi držala zračne luke otvorenima zimi, povezivala Zagreb s gradovima na Jadranu. 

Europsko širenje korona virusa dalo je Ministarstvu prometa alibi za stavljanje dokapitalizacije Croatia Airlinesa u mirovanje. Idući korak je na Croatia Airlinesu. Osim izazova korona virusa imaju i izazov zajma od 250 milijuna kuna. Lani obećana državna pomoć u obliku dokapitalizacije u navedenom iznosu ostvarila se kao pozajmica države s rokom otplate od dvije godine s fiksnom kamatom od dva posto. Croatia Airlines taj novac uliven u njezino poslovanje kako bi se kompaniju spasilo od stečaja ne može vratiti bez strateškog partnera. Potencijalni strateški partneri već trpe posljedice virusne epidemije koja u konačnici, možda spasi Croatia Airlines u nekom potencijalnom europskom paketu pomoći avioindustriji? Koliko god takva misao bila zanimljiva, za Croatia Airlines veća je vjerojatnost da će kompanija bez daljnje državne pomoći – propasti.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.