Protiv taksista

Marušić zagovara žestoke kazne za blokade cesta: Vrag je odnio šalu

Autor

Direktno.hr

Da je nedavnim tzv. spontanim blokadama prometnica "prijeđen Rubikon", pokazuje masovni gnjev građana, jer su im povrijeđena Ustavom zajamčena prava slobode kretanja. Još više zabrinjava što su, svjesni neučinkovitosti sustava, posebice policije, počeli svari uzimati u svoje ruke. Premda bi mnogi voljeli da je fizički sukob u Dubrovniku bio između taksista i "uberovaca", dakle cehovski, izvjesno je da su "pravdu u svoje ruke" uzeli blokirani i oštećeni građani.

30.07.2017. u 14:15
Ispiši članak

Ta isprovocirana, ali krajnje nedopustiva i opasna reakcija, pogotovo pokrenuta inicijativa preko facebooka 'Blokirajmo taksistima stajališta', u situaciji kad taksisti najavljuju još veće i opasnije blokade, a policija ne ispunjava ono što je dužna po Ustavu, pokazuje da je vrag odnio šalu.
Premda su nezadovoljstvo i gnjev građana opravdani, treba osuditi i onemogućiti provođenje takve, kao i svake druge blokade, jer je najavljeno uzimanje "pravde u svoje ruke" vrlo opasno te put do anarhije i kaosa. Velika je krivnja za nastalu situaciju na MUP-u i policiji, prvenstveno što je neodgovarajućom i "manekenskom" intervencijom na dobro isplaniranu i organiziranu, tzv. spontanu, blokadu zagrebačke Vukovarske ulice u špici 21. lipnja 2017. osokolila taksiste na nove maligne akcije u Dubrovniku, Splitu i Zagrebu.
Ne samo da se u deblokadu prometnica trebala uključiti interventna policija, prometna je prekršitelje, odnosno one koji su 'spontano' blokirali prometnice, trebala (i još treba) dosljedno procesuirati po Zakonu o sigurnosti prometa na cestama. Bila bi im to najbolja pouka da ne smiju krajnje sebično i bezobzirno maltretirati građane i ugrožavati nacionalne interese.

Konkretno, taksisti su u prvoj i drugoj "spontanoj" blokadi prometnica napravili sljedeće prekršaje po Zakonu o sigurnosti cestovnog prometa: članak. 32 stavak 1 (kažnjivo po st. 4 s 3000 do 7000 kuna) i oduzimanje vozačke dozvole od 2 do 6 mjeseci, čl. 79 st. 1 (kažnjivo po st. 4 s 300 kuna), čl. 82. st. 1/6 i 1/12 (kažnjivo po st. 3 sa 700 kuna i st. 4 s 300 kuna), čl. 83. st. 1/3 (kažnjivo po st. 2 s 300 kuna).

Još jednom treba naglasiti kako građani vape za jeftinijim i kvalitetnijim taksi prijevozom, što bi, osim nemjerljivih koristi za sve grane gospodarstva i turizma te standard građana, najviše pridonijelo sigurnosti u prometu. Više od svih ostalih mjera zajedno. A sigurnost na cestama u Hrvatskoj, nakon godina poboljšanja, ponovno vozi 'u rikverc', uvelike i zbog preskupog taksi prijevoza. Zbog 173 poginule osobe u dosadašnjem dijelu 2017. godine 12 posto nominalno više nego lani, treba upaliti alarm. Uzimajući u obzir masovno iseljavanje građana, i to radno i vozački najsposobnijih, trenutačna stopa smrtnosti na našim cestama je 85 na milijun stanovnika. Veća je za 60 posto od prosjeka EU-a te je time Hrvatska 26. od 28 zemalja EU-a.
Nužno je taksistima pojednostavniti procedure te smanjiti davanja (primjerice stopu poreza u noćnoj vožnji i vikendom na 10 posto) i ukinuti nepotrebna financijska opterećenja, ali oni se moraju naviknuti da im se monopolistički "kišobran", koji im je dosad jamčio lagodno poslovanje i masnu zaradu s malim brojem dnevnih vožnje, izmiče iznad glava. Nitko u svijetu, nezaštićen monopolom, ne može se uspješno poslovati po formuli "svaki taksist svoje vozilo". Nužno ih je dijeliti u tri smjene, kako bi 24 sata dnevno bila u prometu. Istodobno, tržište takve ili slične usluge prijevoza građana treba čim prije potpuno urediti, liberalizirati, prvenstveno uvođenjem novih tehnologija i modela prijevoza, koristeći suvremene internetske aplikacije. Upravo one omogućuju potpune i sustavne kontrole, od fiskalnih i poreznih, do prometnih i sigurnosnih. A izbor, uz što povoljniju cijenu usluge, što je i nacionalni interes, treba prepustiti građanima.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.