NEKONVENCIONALAN NAČIN

MARASOVA KAMPANJA Uspješan gerilski marketing ili potpuni PR debakl?

Autor

Rafael Jurčević

Kampanja za izbore za Europski parlament je već polako krenula, a neki su se kandidati već istaknuli snažnijom prisutnošću u javnosti i medijima.

17.04.2019. u 22:20
Ispiši članak

Među kandidatima za europske izbore, svojom kampanjom svakako se ističe SDP-ov saborski zastupnik Gordan Maras.

Hrvatska javnost je više puta bila svjedok osebujnih nastupa SDP-ovog zastupnika i bivšeg ministra u Saboru, no rijetko je tko očekivao da će svoj mandat u Europskom parlamentu pokušati izboriti na ovako "neočekivan način".

Kampanju je započeo slikanjem u maniri James Bonda, što je više izazvalo posprdne komentare svojih pratitelja, a izazvao je skoro incident u Saboru s laptopom. 

Nakon toga je predstavio svoj program, a usput je raspisao natječaj, u kojem je glavna nagrada blender:

"[OSVOJITE BLENDER - KREATIVNI NATJEČAJ]

"Nisam lud da gledam Sabor!"

I ne krivim vas. Mi tamo s govornice bistrimo politiku, a ljude rijetko netko nešto pita, ljude koji imaju i ideja i pameti i konstruktivnih kritika.

Pozivam vas da pročitate moj program i u komentaru ove objave ostavite svoje mišljenje - što biste promijenili, što biste dodali, ili jednostavno dopišite svoju "točku". Budite kreativni, budite iskreni, budite dio programa za koji se mogu i za koji ću se aktivno boriti u EU parlamentu", napisao je Maras u objavi na Facebooku i izazvao velik broj posprdnih komentara svojih pratitelja, ali i velikog broja medija.

Maras se kao i Ivan Pernar u zadnje vrijeme bavi i "live" obraćanjima svojim pratiteljima preko društvenih mreža, no ipak za zastupnikom Živog zida značajno zaostaje u popularnosti. Dok Živi zid poprilično dobro kapitalizira nekonvencionalan način komunikacije i političkog djelovanja prema svojim biračima, za Marasa se to teško moći reći.

Marasova kampanja spada, kao i političko komuniciranje Živog zida,  u gerilski marketing, no pitanje je s kakvim efektom. Definicija gerilskog marketinga je da se radi o marketinškoj strategiji koja s minimalnim ulaganjima i nekonvencionalnim metodama nastoji ostvariti maksimalni učinak. Najvažnije kod gerilskog marketinga je što pokušava iznenaditi potrošača (ili birača u ovom slučaju) putem neobičnih poruka, humora, apsurda, a poruke se šalju na netipičan način i na netipičnim mjestima. Glavni cilj slanja poruke je na agresivan način ostaviti snažan dojam na birača i(li) pa se zbog toga i mogu razumjeti teatralna Pernarova iznošenja iz Sabora, no ipak ne ostavljaju svi isti dojam.

Ne postoji niti jedna poruka o europskim temama u prvom planu

Iako se Marasova kampanja služi svim najbitnijim elementima gerilskog marketinga, vrijeme će ubrzo pokazati radi li se o dobroj kampanji. Osim što ga često mediji i pratitelji često kritiziraju, pa i ismijavaju zbog kampanje, Marasu ne ide na ruke što njegov SDP po anketama osvaja vjerojatno dva, a eventualni cilj je osvojiti tri mjesta. Prva dva mjesta rezervirana su za dosadašnje zastupnike Tonina Piculu i Biljanu Borzan, koji su se istaknuli svojim radom u Parlamentu, dovoljno su poznati javnosti, a i suvereno istupaju o europskim temama. Eventualni Marasov prolazak u Europski parlament trenutno izgleda kao fantazija.

Problem s kampanjom bivšeg ministra je i to što ne postoji gotovo niti jedna njegova poruka o europskim temama u prvom planu, niti je javnosti uopće pokušao predstaviti bilo kakav svoj politički sadržaj. Upravo bi se glavne poruke trebale predstaviti javnosti na neuobičajen način, no Maras nema niti jednu upečatljivu poruku ili sadržaj za ove izbore. Predstavljeni program na Facebooku je preopćenit, a bavi se i temama koje teško imaju veze s djelovanjem zastupnika u Europskom parlamentu (ukidanje RTV pristojbe), pa se čini kako je lako moguće kako je Marasu prvenstveni cilj promovirati sebe za neke buduće političke bitke u stranci nego što ima ozbiljnu namjeru ulaziti u EP.

Jedino što Marasu ide "na ruke" u kampanji što je poznatiji javnosti od velikog dijela kandidata na SDP-ovoj listi, a i predsjednik je zagrebačke organziacije stranke, no na listi se nalaze i neki kandidati koji su jednako poznati, a i vjerojatno će također imati snažnu podršku svojih baza (Ranko Ostojić, Predrag Fred Matić itd.) pa je upitno radi li se o dovoljnoj prednosti pred ostalim kandidatima.

Na kraju, možda i najbolji komentar Marasove "subverizvne kampanje" dao je jedan od njegovih pratitelja na njegovoj službenoj stranici:

 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.