DOBAR ODGOJ
Majka blizanaca s autizmom savjetovala roditelje: 'Ove izraze izbacite iz rječnika'
Ako ste roditelj djeteta o četiri do osam godina postoji velika mogućnost da je vaš mališan došao u doticaj s djetetom s posebnim potrebama, ali ako nije, vjerojatno je da će ga u nekom trenutku sresti, bilo u školi, vrtiću ili u parku.
Djeca s posebnim potrebama često idu u istu školu s ostalom djecom i stoga je poželjno djecu prethodno podučiti kako bi se znali ophoditi prema djetetu s posebnim potrebama. Djeca su znatiželjna i puna pitanja, način na koji ćete odgovoriti na ta pitanja uvelike utječu na način na koji će vaše dijete misliti o djeci i osobama s posebnim potrebama te kako će se ponašati prema njima kako bude odrastao.
Majka blizanaca koja su rođena s poremećajima u spektru autizma za portal Direktno objasnila je kako da potaknete svoje dijete da se uključi u proces prihvaćanja različitosti. "Ako primijetite da se vaše dijete zagledalo, nemojte mu odmah reći 'ne gledaj' ili 'nastavi hodati' već izdvojite vrijeme da mu objasnite", kazala je majka.
Dijete ne razumije što je krivo napravilo u toj situaciji. "Jedino pogrešno u takvoj situaciji može biti reakcija roditelja. Prije svega morate shvatiti da se djeca s posebnim potrebama i njihovi roditelji svakodnevno susreću s takvim situacijama i da njima nije uvreda znatiželja malog djeteta već reakcija odrasle osobe koja se prema njima ponaša kao da je invaliditet njihova djeteta zarazan", dodala je.
FOTO: Unsplash (Ilustracija)
'Izbacite to iz rječnika'
Osobe s invaliditetom mogu se osjećati stigmatizirane od strane onih koji ih izbjegavaju. "Vaše dijete bi moglo steći dojam da vam ne smije postavljati pitanja o toj temi", kaže majka blizanaca. Objasnila je kako roditelj u takvoj situaciji trebaju postupati. "Trebaju objasniti djetetu da dijete koje vide se s njima rado želi igrati te da je u redu da ga pita o njegovom problemu", kazala je.
Naglašava kako je iskrenost s djecom jako važna. "Fokusirajte se na naglasak da je riječ o djetetu, a ne njegovoj invalidnosti. Imajte na umu i da vas to dijete i njegov roditelj slušaju. Važno je da pazite kako opisujete osobe s invaliditetom, pogrdne izraze poput 'bogalj', 'retardiran', 'hendikepiran' i slično izbacite iz svog rječnika", upozorila je.
Roditeljima je dala naputak da sa svojom djecom razgovaraju. "Dijete može imati invalidnost, ali je prije svega je dijete i zato je zaista bitno podučavati svjesnost i osjetljivost. Ako vaše dijete počne postavljati detaljna pitanja, ponudite mu pomoć u pronalaženju odgovora kod kuće. Obavezno istaknite i ono što osobe s invaliditetom mogu, ne samo ono što ne mogu", kazala je.
FOTO: Unsplash (Ilustracija)
Kako odgovarati na dječja pitanja?
Kazala je kako je jako važno naučiti djecu da ako neko dijete ima tjelesno oštećenje ne znači da ima i mentalno. "Također ako je dijete potpuno tjelesno zdravo kao u slučaju autizma, a ponaša se drugačije ono nije neodgojeno, zločesto ili razmaženo, nego samo komunicira na drugačiji način" naglasila je majka.
Vjerojatnije je da će djeca s posebnim potrebama biti maltretirana i zlostavljana na sve načine jer su lakše mete. "Ako čujete svoje dijete ili njegove prijatelje kako druge nazivaju 'glupima' i 'retardiranima', objasnite im koliko te riječi bole i naučite ih da se ispričaju kada povrijede osjećaje drugog djeteta", dodala je majka.
Navela nam je i odgovore na najčešća dječja pitanja. "Kada vas dijete pita zašto se njegov vršnjak ponaša na određeni način recite mu kako je tom djetetu frustrirajuće jer ne može izraziti svoje misli i osjećaje. Djeca s autizmom imaju senzorne poteškoće, a to znači da imaju problem osjetiti vlastito tijelo u prostoru što često može izazvati potrebu da se udaraju i vrište", napomenula je.
FOTO: Unplash (Ilustracija)
Kako poboljšati situaciju?
Dala je i primjer kako možete djetetu slikovito objasniti što se događa u glavi vršnjaka s autizmom. "Recite mu ovako: Zatvori oči, reci mi znaš li gdje ti je ruka i noga? Sad otvori oči i zamisli da si otvorenih očiju, a ne znaš gdje ti je ruka, glava, noga, kako bi to bilo teško, ha? Tako se dijete s autizmom osjeća", kazala je.
Što učiniti kada dijete odbija ići u školu? Dva razloga mogu biti alarmantna
Za kraj je navela što još možete učini da se djeca s posebnim potrebama osjećaju bolje. "Pozdravite se na igralištu, crkvi i školi. Potaknite svoje dijete da razvija prijateljstva s djecom s teškoćama u razvoju. Dogovorite sastanke za igru ili neka se vaše dijete pridruži školskom ili izvan školskom programu koji uključuje djecu s teškoćama u razvoju", zaključila je.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.