NAKON BREXITA

LJUBO JURČIĆ: Hrvatska neće iskoristiti odlazak velikih kompanija iz Velike Britanije, prije će one otići u Srbiju

Autor

rj

Sve izglednija mogućnost provedbe "tvrdog" Brexita povećava broj multinacionalnih tvrtki koje najavljuju povlačenje svog poslovanja iz Velike Britanije u ostatak Europske unije.

19.02.2019. u 22:13
Ispiši članak

"Tvrdi" Brexit bez dogovora s ostatkom Europske unije povećao bi troškove poslovanja tvrtkama koje posluju u Velikoj Britaniji jer se povećavaju nesigurnost, transakcijski troškovi i carine.

Najveći udarac za sada je svakako najava velikog japanskog proizvođača automobila Honde o napuštanju proizvodnje u Swindonu. Japanski proizvođač automobila Honda planira do 2022. godine zatvoriti svoju jedinu tvornicu u Britaniji i tako ukinuti 3500 radnih mjesta. Broj izgubljenih radnih mjesta mogao bi biti znatno i veći ako se uračunaju poslovi iz cijele opskrbne industrije. 

Samo je prošle godine u tvornici Swindon proizvedeno 160.000 Honda Civica, od čega je otprilike 90 posto izvezeno u EU.

Ne radi se o jedinom "udarcu" na automobilsku industriju u Velikoj Britaniji. Tako je konkurentski japanski proizvođač automobila Nissan početkom mjeseca naveo Brexit kao jedan od razlog za otkazivanja planirane izgradnje njihovog X-Trail terenskog vozila u Sunderlandu, a Toyota i Jaguar Land Rover su također izrazili zabrinutost oko rizika od Brexita bez dogovora s EU-om u sljedećim mjesecima. Ford je također prošlog tjedna upozorio Britance kako bi izlazak iz EU, bez ikakvog dogovora, bio katastrofalan. 

U isto vrijeme dogodio se i stečaj britanske aviokompanije Flybmi. Nekad uspješna aviokompanija je upravo Brexit uz više cijene goriva navela kao razloge stečaja. Velik broj financijskih institucija i tvrtki najavljuje svoje seljenje u Irsku i Nizozemsku.

'Hrvatska neće imati pretjerane koristi'

Izgledni odlazak velikog broja tvrtki iz Velike Britanije te moguće privlačenje istih tvrtki u Hrvatsku, pogotovo imajući u vidu kako Hrvatska praktički i nema automobilsku industriju, bio je tema razgovora s ekonomistom Ljubom Jurčićem.

Nedavno je i ekonomski analitičar Damir Novotny u razgovoru za Direktno upozorio kako bi Brexit mogao ograničeno utjecati i na hrvatske izvoznike koji su se dobro pozicionirali na britanskom tržištu, dok Jurčić kaže kako će Hrvatska teško imati koristi od toga što pojedine tvrtke napuštaju Veliku Britaniju.

"Ne može iskoristiti. Nama je industrija loša zato što nemamo uvjete, okolnosti i infrastrukturu koja bi poticala razvoj industrije. Nije pala industrijska proizvodnja u Hrvatskoj zato što je Britanija bila u Europskoj uniji, nego zato što nismo stvorili uvjete za industrijski razvoj", rekao je za portal Direktno profesor Jurčić.

Jurčić dodaje i kako će se autoindustrija u velikoj mjeri povući iz Velike Britanije u nekoliko sljedećih godina, ali da Hrvatska neće imati koristi od toga: "Autoindustrija ima svoj lanac opskrbe i skoro 40 posto dijelova u britansku autoindustriju je dolazilo izvan Engleske, a njihovo tržište je bogato, no ipak je puno manje nego europsko tržište. Sad kad oni izlaze iz Europske unije, bit će veći manipulativni troškovi i velikim kompanijama se neće isplatiti vraćati automobile na europsko tržište. Velik dio autoindustrije će se povući u Europu u sljedeće tri četiri godine, ali neće doći u Hrvatsku jer kod nas ne postoji prateća industrija koja bi pratila te velike tvornice".

Profesora Jurčića smo pitali i u koje zemlje bi mogla doći autoindustrija koja se povlači iz Britanije. "Imate Mađarsku, Slovačku i Češku koje su već ispunile kapacitete, također i Kataloniju, Italiju...Prije će autoindustrija doći u Srbiju nego u Hrvatsku. Srbija ima jeftiniju radnu snagu, ima iskustvo s Fiatom, sačuvala je mrežu opskrbe. Fiat je bitan kao Fiat, ali se uz njega diglo puno kooperanata koji isporučuju za njega. Čak i u Bosni i Hercegovini imate puno više proizvođača za autoindustriju zbog nekadašnje proizvodnje Golfa nego kod nas".

"Porez nisu bitni kod privlačenja velikih industrijskih tvrtki, pa čak ni subvencije. Multinacionalne kompanije ionako sebi reguliraju kako će porez platiti. Porezi i subvencije su samo jedan od 20 elemenata koji utječu na odluku gdje proizvoditi. Takve kompanije idu tamo gdje postoje uvjeti za proizvodnju, gdje postoji cijela prateća industrija", odgovorio nam je poznati ekonomist na pitanje mogu li porezne olakšice i subvencije privući velike investitore i na kraju je zaključio kako bi Hrvatska trebala imati industrijsku strategiju na temelju čega bi se privlačila i jačala industrija u državi.
 

 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.