'NA CIJEPLJENJE POZIVAMO VEĆ 10 MJESECI'

Liječnica o Beroševom nalogu za Direktno: Ministar očito ne zna da mi u radnom danu imamo pametnijeg posla nego telefonirati

"Porastom životne dobi imunitet slabi, to su najizloženije osobe pogotovo ako imaju uz to druge bolesti. Od osnovnog značaja je doći do tih građana i potaknuti ih na cijepljenje. Doktori obiteljski medicine su obvezni u roku 15 dana pozvati sve pacijente u dobi od 65 godina, a oni jedino to mogu, liječnici svoje bolesnike mogu zvati i imati uvid u njihovo stanje, nazvati ih i iskomunicirati situaciju oko cijepljenja.

U daljnjem roku od 30 dana, ako to ne uspiju, moraju obavijestiti naše starije sugrađane o potrebi cijepljenja. Sve starije i slabo pokretne moraju cijepiti u sklopu kućne posjete. O svemu moraju obavijestiti Ministarstvo", rekao je Beroš tog 29. listopada.

Stižu li liječnici obiteljske medicine uz sav posao koji imaju, raditi i ovaj administrativni, pitali smo Koordinaciju hrvatske obiteljske medicine (KoHOM).

Marković: Mi to radimo već 10 mjeseci

"Ja nisam zvala pacijente na cijepljenje na način na koji je ministar Beroš dao tu naredbu", kazala je za portal Direktno specijalistica obiteljske medicine Mirela Marković ispred Izvršnog odbora KoHOM-a. 

"Mi već 10 mjeseci pozivamo svoje pacijente koji nam dolaze u ambulante i s kojima mi komuniciramo u 21. stoljeću i drugim kanalima komunikacije, a ne samo telefonom, pozivamo na cijepljenje. Dajemo preporuku za cijepljenje, koje u RH još uvijek nije obavezno i mi ne možemo nikoga nagovarati na cijepljenje. Stoga dajemo preporuku i govorimo koje su prednosti cijepljenja u odnosu na oboljenje i teške oblike bolesti i konačno, čovjek može od toga i umrijeti", pojašnjava liječnica.

Kaže da ova nova odredba nema ni smisla ni efekta, a niti pokazuje da Ministarstvo razumije kompleksnost poslova koje obavljaju liječnici obiteljske medicine.

'Pacijenti bolje razumiju naš posao od ministra'

"Ja sam bila sretna zbog svojih pacijenata koji  mene dobro poznaju, a i ja njih. Naime, oni koji se nisu cijepili su se meni sami javljali. Poslali bi mail ili putem aplikacije Portala Zdravlje poruku 'Draga doktorice, ja se nisam cijepio/cijepila, evo ja se vama javljam da ne morate trošiti vrijeme na telefoniranje, još se uvijek nisam odlučio/odlučila na cijepljenje'. To vam je dobar znak da pacijenti akceptiraju što liječnik  obiteljske medicine sve treba raditi i znaju što radimo za razliku od ministra koji očito ne zna da mi u radnom danu imamo pametnijeg posla nego telefonirati", kazala je Marković.

Kaže da je aplikacija Portal Zdravlje koja se aktivira putem sustava e-građani, posebno nakon popisa stanovništva, doživjela pravi "boom" te da ga je veliki broj pacijenata aktivirao u posljednje vrijeme.

"Ja sam preko njega poslala automatsku poruku svima koji se nisu cijepili da se odazovu cijepljenju, i starijima od 65 godina, ali i onima koji su mlađi. Mislim da je tako poslana puno efektnija poruka, nego da ja sama dnevno zovem. Taj telefonski poziv, ako bih uspjela uopće dobiti slobodnu vanjsku liniju, jer pacijenti zovu nas cijeli vrijeme, traje najmanje 10 minuta. Pacijent iskorištava tu mogućnost da pita za još nekoliko stvari i sad računajte koliko bih ja to u danu trebala telefonirati. Ne bih trebala ništa drugo raditi nego telefonirati, a to ne mogu, to nije svrha liječnika obiteljske medicine", objašnjava.

Sve nelogičnosti ministrove uredbe

"U 21. stoljeću telefon da bude kanal za pozivanje na cijepljenje?", čudi se liječnica.

Kaže da elektronski način komunikacije koriste i stariji, jer za njih to često "odrađuju" djeca ili unuci te šalju poruke preko portala ili na mail. Nije to više tako nedostupno, dodaje. "Ova pandemija je donijela i neke dobre stvari kada je riječ o elektroničkoj pismenosti".

Priznaje da postoji i dio onih koji ne mogu koristiti suvremene metode komunikacije, kaže, ali u tom slučaju najčešće su oni ti koji sami zovu liječnike.

"Organizirala sam i kućno cijepljenje s mobilnim timom što je funkcioniralo do sad, nadam se da će funkcionirati i ubuduće. Nije problem da ja idem u kućnu posjetu, problem je da otvorim jednu ampulu u kojoj se nalazi 10 doza, a potrošim jednu, a nemam recimo 10 ljudi u jednom danu koje bih obišla. I opet mobilni tim mora organizirati svoj dan da obiđe nekoliko pacijenata", kaže i nastavlja:

"Tu opet imamo nepokretne pacijente, za njih je važnije da mu obitelj bude cijepljena, nego on sam, jer se on nigdje ne miče", nabraja liječnica nelogičnosti o kojima se u nadležnom Ministarstvu nije razmišljalo.

Mirela Marković u svojoj ordinaciji ima upisano 2700 pacijenata i kaže da je to jedna od najvećih ambulanata u Zagrebu. Gotovo polovicu čine osobe starije od 65 godine, a među njima nije cijepljeno između 10 do 15 posto. "Ne možemo ni očekivati da svi budu cijepljeni", kaže.

Sad je krenulo još i cijepljenje protiv gripe pa se liječnici ovih dana bave i tim dodatnim poslom. Osim toga, dodaje, radi i izvan radnog vremena kako bi stigla napraviti sve administrativne poslove, jer posao liječnika nije samo rad s pacijentima "u četiri oka".

Posao zvanja nisu preuzele ni medicinske sestre

Jesu li posao u nekim ordinacijama preuzele medicinske sestre, pitamo.

"Naše medicinske sestre su također preopterećene i one ne služe da bi telefonirale već imaju svoj posao, nije rješenje da one zovu.

Rješenje je da velike ambulante imaju administratore koji će raditi taj posao jer mi stalno ukazujemo na to kako nam se stalno trpa administracija i ne stignemo raditi medicinu. Ipak, vjerujem da su neke kolege s manjim ambulantama možda mogle stići zvati pacijente jer imaju manji priljev pacijenata jer ih je jednostavno manje, a još ako je to radno aktivno stanovništvo, oni ne trebaju vašu pažnju svaki dani, da to tako kažem.

Možda su neke kolege i stigle to odraditi, ali većina za to nema vremena, jer je premalo liječnika", ističe Mirela Marković iz KoHOM-a.

Na pitanje što će napisati u izvještaju kojeg su liječnici dužni predati nakon 15 dana ove akcije, kaže da će napisati koji postotak pacijenata starijih od 65 godina nije cijepljen.

"To je sve što ja mogu poslati, kao prvo zbog GDPR-a, jer ja ne smijem slati podatke o ljudima, mogu dati samo neki uopćen broj. Nismo mi dobili naputak kakvo mi izvješće moramo dostaviti. Bila je hrpa takvih odluka koje su na kraju pale u vodu", zaključila je Marković razgovor za portal Direktno.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.