zataškani incident

Katastrofa s Kotromanovićevim MIG-om; Marušić: Pilot skoro poginuo

Autor

Direktno.hr

Eskadrila borbenih aviona (EBA) krajem prošle godine prebazirala je nekoliko lovaca MiG-21 u zrakoplovnu bazu Zadar u Zemuniku, s ciljem provođenja trenažnih letova za pilote HRZ-a. Tada se umalo srušio jedan MiG, a zbog nastalih problema u zraku vladala je prava drama u zadarskoj zrakoplovnoj bazi. Riječ je o incidentu s kraja prošle godine koji je bio zataškan na svim razinama MORH-a i HRZ-a.
15.02.2016. u 12:03
Ispiši članak

Leteći na rutinskom trenažnom letu, na relativno maloj visini, pilot je uočio divljanje pokazivanja instrumenata s pojavom limitirane poslušnosti upravljačkih komandi. Osnovni problem za vrijeme leta bio je "ćudljivi" motor. Naime, nakon što bi pilot lagano pomicao ručicu komande za smanjenje snage potiska motora, motor bi iz nepoznatih razloga svoju snagu - pojačavao!, piše Slobodna Dalmacija.

Nakon prijave nesvakidašnjeg kvara kontroli leta, dana je naredba pilotu da dovede avion u nenaseljeno područje i postavi ga u položaj za katapultiranje. U dramatičnim minutama pilot je u kružnim letovima u zračnoj zoni iznad Zemunika trošio preostalo gorivo, te krajnjim fizičkim naporima ipak uspio dovesti avion u pravac piste baze i sletjeti. Zbog problema s motorom pilot je sletio puno većom brzinom nego je uobičajeno, što je samo po sebi sigurnosni rizik za ionako nedovoljno uvježbane pilote.

Ovaj događaj je tada utjecao i na tijek provođenja vježbe, koja zbog predostrožnosti i reduciranih letova nije ispunila planirana očekivanja. Nakon što se prizemljio, pilot od šoka, nije uspio izići iz kokpita zrakoplova nekoliko minuta. Od preživljenog straha doslovno se ukočio. U cijelom ovom incidentu najviše se strahovalo od situacije u kojoj bi se zrakoplov srušio na neko od naseljenih područja zadarskog zaleđa blizu Zemunika.

Ovaj slučaj predstavlja vrh sante leda te je tek jedan u nizu brojnih tehničkih kvarova na MiG-ovima 21.

Marušić: Upitan proces ugovaranja održavanja

Incident je u Studiju 4 na HTV-u komentirao i prometni stručnjak Željko Marušić s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu.

"To jedna tužna hrvatska priča, ja sam bio član jedne neformalne radne skupine gdje je bio general Štimac. Cijelu situaciju znam dubinski, posljedica svega toga je vrlo loše održavanje tih zrakoplova, odnosno jedan upitan proces ugovaranja održavanja. Da budem slikovit, to vam je isto kao da imate ponudu za održavanje nekog kvalitetnog automobila na velikom servisu od 10 tisuća kuna, a da vam netko da ponudu na 8, a onda samo pobriše poklopac motora i ne napravi ništa. Taj zrakoplov nije kvalitetno servisiran i ovo je bila jedna sretna okolnost. Dakle, sustav za napajanje zraka je zatajio, a zrakoplov bez motora vrlo teško slijeće za razliku od putničkog zrakoplova. Međutim, zbog čega je pilot bio toliko šokiran nakon slijetanja? Jer je dobro znao da treba primijeniti proceduru izbacivanja sjedala - da bi taj sustav vjerojatno zakazao. U prošlom slučaju kada se dogodila nesreća, imali smo sreću da je sustav katapultiranja servisiran u Rumunjskoj u drugom sustavu, dakle nije bio iz ove jemenske kvote, a ovaj je bio iz ove jemenske kvote i da pilot nije uspio uspostaviti kontrolu, da se odlučio katapultirati, i da je taj sustav katapultirao, tada bi on jednostavno bio mrtav poslije toga", rekao je Željko Marušić.

Tako je Kotromanovićev sporni posao umalo uzrokovao smrt najmanje jedne osobe. Ne želimo zamisliti što bi se dogodilo da je pao u naseljeno područje.

 

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.