STRUKA ODGOVORILA NA GORUĆA PITANJA
Kakve su liste čekanja u hrvatskim domovima zdravlja: Ovo je ključna stvar za njihovo smanjenje
U domovima zdravlja diljem Hrvatske aktualan problem često su liste čekanja, gdje pacijenti ponekad moraju čekati i po nekoliko mjeseci kako bi dobili termin za potreban pregled. Ovaj dugotrajan proces stvara frustraciju pacijentima, a istovremeno ukazuje na potrebu za poboljšanjem pristupa zdravstvenim uslugama i optimizacijom procesa kako bi se smanjilo vrijeme čekanja. Za naš portal ravnatelji pojedinih domova zdravlja komentirali su gorući problem.
Pitali smo ih na koje pretrage i preglede pacijenti najviše čekaju u domovima zdravlja, a odgovori su nam stigli s više adresa. Iz Doma zdravlja Splitsko-dalmatinske županije za portal Direktno očitovao se ravnatelj doma primarijus Marko Rađa koji je rekao da kod njih postoji par pretraga i pregleda na koje se duže čeka.
"Na radiologiji su to ultrazvuk dojke i ultrazvuk krvnih žila. U fizikalnoj medicini to su rehabilitacijski pregledi i terapije kroničnih reumatsko-degenerativnih promjena". Rekao je kako oni pokrivaju čitavu županiju te da se radiološka dijagnostika nalazi na 12 lokacija, a fizikalna na njih 10.
"Nije ista situacija na svakoj lokaciji tako da je po lokacijama i za ove najspornije pretrage i preglede lista čekanja između jednog i šest mjeseci (ovisno o lokaciji)", istaknuo je ravnatelj doma primarijus Rađa.
FOTO: Unsplash (Ilustracija)
Optimizacija radnog vremena i edukacija pacijenata
Naveo je i pretrage na koje se ne čeka, odnosno za koje ne postoji lista čekanja. "To je najčešće dentalni rendgen (ortopan) ili neke klasične radiološke pretrage", pojasnio nam je.
"Liste čekanja kompleksan su problem s jako puno varijabli i teško je izdvojiti samo neke pretrage koje posebno utječe na liste čekanja", objasnio nam je. Ravnatelj doma rekao je kako treba donijeti jasne algoritme upućivanja na pojedinu pretragu jer je to jedna od ključnih stvari za smanjenje liste čekanja.
"Najbolji primjer je ultrazvuk dojke koji nije prva dijagnostička pretraga kod promjena na dojci, međutim i same pacijentice i doktori obiteljske medicine ultrazvuk koriste kao prvu pretragu", istaknuo je nam je primarijus Rađa te nam je naveo i konkretne primjere što oni rade i kako nastoje poboljšati uvjete kako bi smanjili liste čekanja.
"Ono što radimo kako bismo smanjili liste čekanja je optimizacija radnog vremena na pojedinim lokacijama i definitivno edukacija pacijenata da se odazovu na svoj predviđeni termin ili ga aktivno otkažu kako termin ne bi 'propao", objasnio je za naš portal primarijus Rađa.
Iz Doma zdravlja Dubrovnik, za naš se portal očitovala pomoćnica ravnatelja za sestrinstvo Vedrana Iveta koja je rekla kako oni nemaju pritužbe na liste čekanja za usluge i djelatnosti koje Dom zdravlja Dubrovnik pruža. "Na pregled u Specijalističkoj ordinaciji dentalne medicine za ortodonciju najdulja čekanja su 30 do 40 dana , a za početak terapije čekanja su i do godinu dana" navodi Iveta.
Istaknula je kako se u ordinacijama obiteljske i dentalne medicine pacijenti naručuju tjedno, stoga nema duljih lista čekanja. Naglasila je kako su pedijatrijske ordinacije bez lista čekanja, a da je lista čekanja za ordinaciju zdravstvene zaštite žena između dva i tri tjedna.
FOTO: HINA/Dario Grzelj
Nedostatak stručnog osoblja
Kontaktirali smo zagrebački Dom zdravlja MUP-a RH, a javila nam se doktorica dentalne medicine Tihomira Ivanda koja nam je rekla kako oni promptno reagiraju na naručene pacijente. "Imamo poseban mail na koji nam se pacijenti javljaju te ih mi brzo informiramo kad se mogu naručiti i koji su nam termini slobodni. Pacijenti u našem domu zdravlja čekaju maksimalno do dva mjeseca".
Nedostaje nam medicinskih sestara: 'Ministar treba pojasniti zašto to godinu dana stoji'
Opet riječ je o prosjeku te je navela kako se "ipak neke djelatnosti čekaju više, a neke manje". Duge liste čekanja uzrokovane su preopterećenim zdravstvenim sustavom i nedostatkom liječnika i medicinskih sestara, stoga u domovima zdravlja u slučaju odsutnosti medicinskog osoblja moraju pronaći stručnu zamjenu koja je u deficitu pa pacijenti nekad moraju duže čekati do povratka osoblja.
Objasnila nam je kako se "te liste čekanja i stvaraju jer pojedini liječnici odu na bolovanje ili godišnji" i dodala kako je to mali dom zdravlja i da imaju samo jednu radiologinju. "U tom konkretnom trenutku, moramo se snaći i to radimo tako da kontaktiramo vanjske radiologe. Tako da nastojimo da nam pacijenti ne čekaju dug", rekla je Ivanda. Ujedno je istaknula kako ne može izdvojiti koja se pretraga posebno čeka te je ponovila kako sve rješavaju u roku najviše dva mjeseca.
S obzirom na različite profile domova zdravlja koje smo kontaktirali, ali i činjenice da se nalaze u različitim dijelovima Hrvatske, jasno je da se problem listi čekanja razlikuje od doma zdravlja do doma zdravlja, ovisno i o regiji te da liste čekanja nisu iste za sve pretrage i preglede. Liste čekanja, inače su problem, s kojim se ministar zdravstva Vili Beroš odlučio suočiti najavivši njihovo smanjenje na maksimalnih 270 dana do kraja godine.
* Tekst je nastao u okviru projekta "Što skriva Beroševa reforma zdravstva" kojeg je financijski podržala Agencija za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.