KOMENTAR ZA DIREKTNO

Jurčić otkrio negativnu stranu prodaje Leda pa poručio: Ako dođe do prodaje Jamnice, volio bih da je kupi Tedeschi

Autor

Bjonda Lučić

Vijest o prodaji Leda odjeknula je medijima. Naime, Fortenova grupa i Nomad Foods Limited potpisali su kupoprodajni ugovor za Poslovnu grupu zamrznute hrane, koja se sastoji od društava Ledo plus, Ledo Čitluk i Frikom te nekoliko manjih povezanih društava, vrijedan 615 milijuna eura.

30.03.2021. u 15:08
Ispiši članak

Tako će po zaključenju, Nomad Foods postati vlasnikom Poslovne grupe zamrznute hrane, koja obuhvaća vodeći europski portfelj kultnih lokalnih brendova zamrznute hrane sa snažnom prepoznatljivošću među potrošačima u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini i nekoliko drugih zemalja jugoistočne Europe. S tradicijom duljom od pola stoljeća, ta je poslovna grupa najveći proizvođač i distributer sladoleda i zamrznute hrane na tržištima na kojima posluje. Istovremeno irski niskotarifni avioprijevoznik Ryanair najavio je kako će u srijedu na virtualnoj tiskovnoj konferenciji objaviti novosti o letovima te kompanije za Hrvatsku. Je li u pitanju novi ciklus investicija usprkos pandemiji, za portal Direktno komentirao je sveučilišni profesor i ekonomski stručnjak Ljubo Jurčić.

'Premijer ne bi trebao fotografirati kao da je to uspješna transakcija'

"Prodaju Leda trebamo gledati s dva aspekta. Prvi je privatni i poslovni, a drugi je državni aspekt. Kod ovakve transakcije, dvije privatne kompanije određuju koja je cijena i tako dalje. To je vjerojatno dobra cijena i dobro rješenje za ta poduzeća. Međutim, kada se gleda s nacionalne razine, to je sad jedan završni čin gdje se smanjuje vrijednost hrvatske nacionalne imovine. Naime, zadatak Vlade je da povećava vrijednost nacionalne imovine i to rade sve pametne zemlje. To znači da imovina ne mora isključivo biti u državnome vlasništvu, nego može biti i u državnom vlasništvu, ali  i u vlasništvu stanovnika ili rezidenata neke zemlje. Temeljni cilj svake politike, koja je nevidljiva, je to da se povećava vrijednost nacionalnog kapitala. Prodajom Leda strancima mi smanjujemo vrijednost nacionalnog kapitala i to je najveća negativna strana ove transakcije koja zapravo vodi do kontra cilja. Svaka prodaja poduzeća strancima, a da mi nismo kupili u inozemstvu istu vrijednost imovine smanjuje nacionalni kapital", objasnio je Jurčić i dodao da se iz tog razloga "premijer ne bi trebao fotografirati kao da je to uspješna transakcija".

"To je zapravo transakcija suprotna onoj koju bi Vlada trebala činiti. Dakle, Vlada bi trebala povećavati vrijednost nacionalne imovine, a ovakvom prodajom mi smanjujemo vrijednost iste kao gospodarski temelj nacionalnog razvitka. Ledo je privatna transakcija i u to ne ulazimo".

Objasnio je da isto tako,  kada strane investicije dolaze k nama, "one moraju biti u skladu povećanja proizvodnih kapaciteta zemlje. Interes investitora nije razvitak neke zemlje, nego on dolazi da u toj zemlji zaradi i to je njegov prvi legitimni i normalni cilj.  Zemlja koja mu stvara uvjete da dođe tamo raditi, gleda da uz zaradu, što je interes privatnog investitora, i ta zemlja zaradi. Budući da mi nemamo politiku stranih investicija, obično kod nas zarade samo ti stranci koji ulažu. To naravno, ne znači da sam protiv stranaca, nego zapravo ukazujem na to da Hrvatska nema nacionalnu politiku prema stranim investicijama", rekao je Jurčić i osvrnuo se na medijske napise i najave da Ryanair dolazi u Zagreb.

Ryanair traži lokacije gdje potencijalno postoje uvjeti za putovanja

Naš sugovornik kaže da je Zagreb postao turistička destinacija koja se razvijala posljednjih pet do deset godina najbrže u Hrvatskoj. Istaknuo je da se razvijala ne samo kroz ljetne mjesece nego kroz cijelu godinu.

"Stvorila se nova generacija turista. Nisu to više radnici  koji čekaju godišnji odmor i u srpnju i kolovozu idu na more, pijesak i sunce nego dolazi nova generacija koja putuje tijekom cijele godine, a ta putovanja uključuju Zagreb kao destinaciju", rekao je i ukazao je i na jednu, kako kaže, važnu stvar. "U ovoj pandemiji jedna smo od sigurnijih zemalja, zahvaljujući svemiru, Bogu, ali ne našoj politici. Mi nemamo obrazloženje zašto kod nas epidemija raste ili zašto pada, ali smo među najmanje zaraženim zemljama u Europi. Ryanair, koji se želi očuvati, sada traži lokacije i destinacije gdje potencijalno postoje uvjeti da bi ljudi mogli putovati", smatra Jurčić.

Nakon prodaje Leda povuklo se pitanje bi li na red u skorom vremenu za prodaju mogla doći i još koja od tvrtki iz Fortenova grupe. Ekonomski analitičar Andrej Grubišić smatra kako je vrlo izgledno da će Jamnica u nekom trenutku također biti predmet prodaje. Zanimalo nas je i je li Emil Tedeschi izgledan kupac.

"Tedeschi je poduzetan čovjek koji je zainteresiran za sve dobre kompanije. Ako dođe do prodaje, volio bih da Jamnicu kupi Tedeschi, a ne stranac, vis-a-vis onoga što sam već rekao. Jamnica je prije svega koncesija za jedno nacionalno blago. Ovdje bi se trebala voditi politika čuvanja nacionalnog bogatstva", rekao je Jurčić i usporedio to s Ledom.

"Kod Leda imamo nacionalni kapital koji smo izgubili prodajom, a kod Jamnice bismo izgubili nacionalni kapital i nacionalno bogatstvo. To je duboko političko pitanje zato očito da je ovo sadašnje rukovodstvo nema politiku razvoja, dizanja proizvodnje, nego očito je politika njihovih vlasnika rasprodaja i da vrati dio onoga što su uložili u stari Agrokor. 

Međutim, država je tu potpuno anemična i ima krivu politiku. Niti ima politiku zaštite nacionalnog kapitala, što je primjer Leda, a kod Jamnice je zaštita i nacionalnog kapitala i nacionalnog bogatstva, što je zapravo  prioritetni cilj nacionalne politike. Dakle,  ako budu išli u prodaju, volio bih da Jamnica ostane u rukama nacionalnih rezidenata ili subjekata, tako da sačuvamo oboje, i nacionalni kapital i nacionalno bogatstvo", zaključio je Jurčić za Direktno.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.