OD EPIDEMIOLOŠKIH MJERA NIJE OSTALO NI SLOVA
JESMO LI SE PREVIŠE OPUSTILI? Sve veće gužve u trgovinama, javni prijevoz posebno rizičan
Epidemiološka situacija u Hrvatskoj je dobra s tek nekoliko slučajeva novozaraženih korona virusom dnevno i iz Nacionalnog stožera za civilnu zaštitu višekratno su naglasili kako se to može zahvaliti i građanima jer su se pridržavali preporučenih mjera od kojih je među najvažnijima održavanje socijalne distance. No s trećom fazom popuštanja mjera, ali i prije, većina se građana pretjerano opustila pa ih se nerijetko može vidjeti preblizu jedne drugima u trgovinama, ali i u javnom prijevozu što je posebice problematično te smo odlučili provjeriti jesu li oni koji su zaduženi za kontrolu provođenja tih mjera svjesni njihova nepoštivanja i što u tom pogledu misle poduzeti.
Bez obzira na zabrinjavajući broj onih koji, tako barem masovno komentiraju po društvenim mrežama, ne vjeruju u ozbiljnost ove globalne pandemije te sve prepisuju nekoj od teorija zavjera koje su u opticaju, svakome tko ipak više vjeruje znanstvenoj zajednici i barem donekle institucijama te je percipirao kakva se drama odvijala primjerice u Italiji i Španjolskoj, jasno je da opuštanja nema dok god nema lijeka ili cjepiva protiv novog korona virusa.
Isto tako, bez obzira na kritike kako se počeo politizirati rad Nacionalnog stožera za civilnu zaštitu što očekivano, ponajviše dolazi iz redova oporbe jer je povoljna epidemiološka slika svakako plus vladajućima pred skore parlamentarne izbore, svakom nepristranom je isto jasno da su u Stožeru napravili dobar posao i da smo napokon imali priliku vidjeti kako to izgleda kada su pravi ljudi na pravom mjestu u pravo vrijeme.
Krucijalna pogreška?
Ipak, možda su u Stožeru napravili krucijalnu pogrešku što su previše toga ostavili, odnosno pouzdali se u savjest i odgovornost građana u smislu pridržavanja epidemioloških mjera. Nisu računali na poveću skupinu pristaša teorija zavjera kojima je priča s korona virusom preuveličana ili čak izmišljena (?!), mlade, ali i općenito nisu uzeli u obzir psihologiju mase. Kada jedni vide da su drugi ležerni, ne nose maske, ne pridržavaju se propisane socijalne distance i higijenskih mjera i oni se u većini slučajeva počinju tako ponašati. Opća atmosfera utječe na psihu i ponašanje većine pojedinaca.
Iako su u Stožeru naglasili da su mjere i ograničenja u slučaju pogoršanja epidemiološke situacije reverzibilne, odnosno mogu se ponovno uvesti te da je virus i dalje među nama kao i da se moramo navikavati na 'novo normalno' , sve je uočljivije kako se ljudi svakim danom sve više vraćaju na 'staro normalno".
A to bi nas 'staro normalno' moglo ponovno vratiti u 'karantenu'.
Prebrzo opuštanje
Prebrzo opuštanje građana s druge strane prati i slabo provođenje i slaba kontrola poštivanja preporuka od odgovornih u trgovačkim lancima i trgovačkim centrima, a i odgovornih u javnom prijevozu i to ne samo u zagrebačkom ZET-u, nego i u riječkom Autotroleju, barem prema objavljenim slikama i komentarima građana na društvenim mrežama, a vjerujemo da niti u drugim gradovima situacija nije idilična.
I dok još možete birati kako ćete i kada otići u neki trgovački centar, trgovinu, ili novootvorene kafiće i restorane i frizerske salone, kada je riječ o odlasku na posao onda je izbor maksimalno sužen jer na njega morate doći u određeno vrijeme i ne možete čekati kada će se pojaviti poluprazan i dobro provjetren autobus ili tramvaj u kojem se putnici pridržavaju epidemioloških mjera ili kontrolori u njemu paze da sve bude prema preporukama.
Fokus na javnom prijevozu
Stoga je fokus naše priče na javnom prijevozu na koji je sve više građana osuđeno kako bi stiglo na svoje radno mjesto zbog otvaranja trgovačkih centara i ugostiteljskih objekata itd., reaktiviranja zdravstva te odluke sve većeg broja poslodavaca da zaposlenici fizički počnu dolaziti na posao.
Svi smo svjedoci da je u trgovačkim lancima jedva ostalo 'e' od epidemioloških mjera; u nekima se uopće ne kontrolira više koliko je osoba ušlo u trgovinu, ljudi su natisnuti u redu; a nije rijedak ni slučaj da se umjesto dezinficijensa na ulazu u onoj 'špricaljki' nalazi voda ili toliko razrijeđeno dezinfekcijsko sredstvo da to dođe na isto.
Linija '268'
A kako je dugogodišnja 'zvijezda' među ZET-ovim autobusnim linijama već 'legendarna' linija 268 koja prometuje na relaciji Velika Gorica-Zagreb i to po broju incidenata između ogorčenih građana i neljubaznih vozača te broju i učestalosti kršenja voznog reda, nije za čuditi što su upravo Velikogoričani na društvenim mrežama izrazili nezadovoljstvo zbog velike gužve u ZET-ovim autobusima u jutarnjim satima kada se odlazi na posao jer tada, tvrde, nema niti toga 'e' od epidemioloških mjera.
Kontrolore, odnosno osoblje koje bi trebalo nadzirati pridržavaju li se građani preporuka Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (HZJZ) u javnom prijevozu mnogi nisu još niti jednom vidjeli i to ne samo na toj liniji nego i na drugim ZET-ovim linijama u Zagrebu, i autobusnim i tramvajskim.
Više nema niti fizičke barijere između vozača i putnika, većina građana se vozi bez maske, rukavice na rukama su pravi raritet, a o udaljenosti od jedan metar među putnicima često se može samo sanjati.
Iako je preporuka da treba sjediti jedna osoba u redu, tako da sjede naizmjence na sasvim lijevom i sasvim desnom sjedalu, uredno su popunjena sva sjedala, a kada je gužva kao u jutarnjim satima (građani se zbog gužve tuže i na autobusne linije 109 Črnomerec-Dugave i 110 Savski most-Botinec), onda su i stajaća mjesta nepropisno popunjena blago rečeno, jer su ljudi 'jedni na drugima'.
Preporuka je i da se umjesto klime upali ventilacija ili još bolje otvore prozori, ali ZET-ova prometala su daleko od toga da su dobro prozračena, negdje je upaljena klima (što pogoduje širenju virusa), a negdje je jednostavno zagušljivo.
Prioritet 'zdravlje putnika i zaposlenika'
Kako komentiraju pritužbe građana, jesu li svjesni stvarnog stanja u prometu i što misle po tom pitanju poduzeti pitali smo Nacionalni stožer civilne zaštite, ZET i Grad Veliku Goricu koja "definira obim usluge javnog prijevoza, poput broja linija i polazaka sukladno potrebama svojih stanovnika", u prijevodu, pitanje javnog prijevoza Velikogoričana je u njegovoj nadležnosti.
Na žalost, iz Nacionalnog stožera nismo dobili odgovor do trenutka pisanja članka, a iz ZET-a i Grada Velike Gorice su nam ljubazno otpisali.
Tako su nam u odgovoru iz ZET-a koji potpisuje njihov glasnogovornik Domagoj Zeba naglasili kako je njihov prioritet "zdravlje putnika i zaposlenika" te se od početka epidemiološke situacije vezane uz širenja korona virusa provode svi naputci Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Stožera civilne zaštite.
Ističu kako se vozila dezinficiraju tri puta dnevno i to pri povratku i izlasku u promet te na terenu pomoću mobilnih ekipa koje na terminalima dezinficiraju vozila u prometu, dok su putnicima u vozilima na raspolaganju dozatori s dezinfekcijskim sredstvima.
'Odgovornost svih nas'
Navode i kako djelatnici ZET-a sukladno svojim ovlastima na terenu ukazuju putnicima na potrebu pridržavanja epidemioloških mjera "što je odgovornost svih nas kako bi se zaštitili", a u vozilima su postavljeni plakati kojima se ukazuje na važeće preporuke. Također, dodaju, službe zadužene za održavanje vozila imaju naputak da se na vozilima koja izlaze u promet otvaraju prozori, a vozači na stajalištima otvaraju sva vrata kako bi se osigurala cirkulacija svježeg zraka.
"Prema važećim preporukama, a kako bi se putnički prostor dodatno prozračio, ne preporučuje se korištenje klimatizacijskih uređaja već ventilacije. Ako za vrijeme vožnje dođe do kvara ili se primijete tehničke poteškoće, one se otklanjaju u najkraćem mogućem roku, a sva vozila koja izlaze u promet redovito se servisiraju i pregledavaju te su tehnički ispravna", odgovaraju dalje u idiličnom tonu.
Na naš upit zbog gužvi na autobusnoj liniji 268 u jutarnjim satima i je li to znak da treba pojačati tu liniju iz ZET-a su odgovorili kako "kontinuirano prate prometnu potražnju na linijama u prometu, pa je tako i na liniji 268 te da je od 12. svibnja u primjeni novi vozni red s dodatnim polascima i autobusima". Na kraju nas upućuju na Grad Veliku Goricu koja je, kako smo već napisali, zadužena za definiranje obima javnog prijevoza pa tako i uvođenje željene brze linije 330 koja još nije u prometu.
'U konstantnim pregovorima'
Kako je povod za pisanje članka bila gužva upravo u velikogoričkim autobusima u dijelu dana kada većina ljudi ide na posao, red je da prenesemo i odgovor Grada u čijoj je nadležnosti osiguranje kvalitetnog i sigurnog prijevoza svojim građanima.
Iz Grada Velike Gorice odgovaraju da su "u konstantnim pregovorima sa ZET-om kako bi se građanima Velike Gorice omogućio kvalitetniji i cjenovno prihvatljiv javni prijevoz".
Ističu kako su tijekom pandemije i u vrijeme zabrane javnog prijevoza osigurali "nužni javni prijevoz“ za one građane koji su morali na posao. "U vrijeme trajanja tog prijevoza pripadnici civilne zaštite Grada Velike Gorice regulirali su u svakom autobusu broj putnika i vodili računa o dezinfekciji putem sredstava koja su bila postavljena u svim autobusima".
Nemaju ovlasti
No uvođenjem javnog prijevoza ZET-a, ističu, Grad Velika Gorica nije u mogućnosti i nema ovlasti regulirati broj putnika u autobusu, već o tome brine zagrebački javni prijevoznik.
Navode kako prema informacijama koje imaju iz ZET-a i brojanju putnika unutar autobusa koji imaju kapacitet 150 ljudi "isti ne prevozi više od 50 putnika. Kada se ostvario kritičan broj putnika ZET je uveo dva dodatna autobusa na liniji 268".
"Uvođenje brze linije 330, iako je tražena, u ovom trenutku je upitna s obzirom na to da ZET autobuse pretežito koristi na linijama u Zagrebu koji prometuju umjesto tramvaja koji pak zbog oštećenja vodova uslijed potresa ne mogu prometovati te nisu u mogućnosti odgovoriti na naše potrebe", otkrivaju u Gradu.
Na kraju ističu da su uspjeli, uz znatno povećanje cijene, dobiti određeni broj linija, odnosno polazaka, budući da je ZET bio u nedostatku s autobusima zbog situacije u Zagrebu.
"Navedeni ugovor vrijedi do 1. srpnja 2020. Kako ZET ne bi povisio cijenu pojedinačne karte našim sugrađanima, Grad je iz proračuna s dosadašnjih 700 tisuća kuna mjesečno, morao potpisati ugovornu obvezu kojom ZET-u mjesečno plaća dva milijuna kuna", odgovaraju iz Grada Velike Gorice.
Bez konkretnih odgovora
Dakle, iz odgovora ZET-a i iz Grada Velike Gorice nismo dobili konkretne odgovore na naša pitanja, što je bilo i za očekivati. Stoga građanima preostaje da se odgovorno ponašaju i zbog sebe i zbog drugih jer mnogi koji su s njima u javnom prijevozu su visokorizični ili u obitelji imaju visokorizičnu djecu i druge ukućane. S takvom spoznajom uistinu je veliki stres i briga putovati na posao u uvjetima koji su također visokorizični.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.