'BIZNIS JE BIZNIS'
Izraelci napokon otkrili zašto je Hrvatska ostala bez višenamjenskih zrakoplova F-16
Iako se razvilo već nekoliko teorija o tome zašto je propala kupnja višenamjenskog zrakoplova F-16 Barak od Izraela; od toga da je SAD ljutit što Hrvatska nije izgradila LNG terminal na Krku; pa zbog Kineza i Pelješkog mosta ili to što smo dopustili da se Rusi dočepaju Agrokora; no izgleda da su razlozi ipak prozaičniji. Ispada da je riječ samo o 'biznisu'.
Naime, ugovor o kupnji višenamjenskog zrakoplova F-16 Barak propao je zbog velikog interesa još nekoliko država, a sigurno Rumunjske i Bugarske da i one povoljno nabave moćne izraelske F-16 Barake, odnosno zbog mogućnosti da Izrael i tim državama proda zrakoplove po “hrvatskom modelu”, što je Sjedinjenim Državama neprihvatljivo, doznaje Večernji list iz, kako tvrde, dobro obaviještenih izraelskih izvora.
Time se otkriva pozadina spora između Sjedinjenih Američkih Država i Izraela koji je rezultirao američkim crvenim svjetlom za prodaju originalno američkih, ali nakon toga u Izraelu bitno moderniziranih borbenih zrakoplova Hrvatskoj.
Kako je Hrvatska dogovorila kupnju jedne eskadrile, Bugarska pokazala interes za jednu, Rumunjska za dvije, Kolumbija vjerojatno za dvije, dolazi se do brojke od minimalno 72 Baraka. Takav potencijalni posao zasigurno je uzdrmao velikog proizvođača vojnih zrakoplova Lockheed Martina jer Baraci se prodaju po bitno povoljnijim uvjetima od novih F-16 Vipera (block 70/72), upozoravaju u tom listu.
Nedavno je Slovačka izabrala novi američki F-16, a 14 aviona stoji oko 1,5 milijardi dolara. Zajedno s troškovima obuke, naoružanjem i izgradnjom potrebne infrastrukture, slovački natječaj stoji 2,9 milijardi dolara. U usporedbi s njime, Hrvatska je 12 naoružanih i moderniziranih Baraka, s troškovima obuke, infrastrukture, oružjem i produživanjem životnog vijeka trebala dobiti za 500 milijuna dolara.
Lako je izračunati da bi se američki proizvođač suočio s mogućim poslovnim gubitkom od barem 15-ak milijardi dolara ako Izrael opskrbi tržište eskadrilama jeftinih, a odlično opremljenih Baraka kojih Izrael posjeduje oko 120.
I premda SAD i Izrael održavaju najtješnje moguće odnose, biznis je biznis i Amerikanci su krenuli blokirati posao za RH, zaključuju u Večernjem listu.
Ovo priznanje iz Izraela da je zapravo poslovna pohlepa glavni razlog za propali posao s Hrvatskom potvrđuje navode iz Vlade i MORH-a, ali i riječi ministra obrane Damira Krstičevića, da Hrvati u ovaj posao s Izraelom nisu ušli ni neinformirani, ni naivni, ni nestručno te da smo imali od početka odobrenje SAD-a za transfer izraelskih F-16.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.