'ALAT ZA RAZVOJ VOJSKE SRBIJE'

Ivanjek o 'Lazaru 3': To je oklopni transporter, a ne borbeno vozilo, srpska vojna industrija služi kao propaganda Vučićevog režima

Autor

bkk

Turkmenistan je prva strana država koja je kupila srpsko oklopno vozilo "Lazar 3", raspisali su se srbijanski mediji, kako je objavio i portal Direktno, te pohitali za komentar ambasadoru Srbije u Rusiji, Miroslavu Lazanskom, koji je istovremeno i ambasador u Turkmenistanu.

23.03.2021. u 22:09
Ispiši članak

"Velika vijest za srpsku vojnu industriju i za gospodarstvo Srbije", ocijenio je Lazanski koji se nada da će ovaj poslovni dogovor u budućnosti rezultirati daljnjim razvojem srpske vojne industrije i novim narudžbama. Međutim, iako Lazanski naglašava kako je riječ o borbenom vozilu, razgovor s vojnim analitičarem Janom Ivanjekom otkrio je da je "Lazar 3" zapravo puno manje od toga.

To je oklopni transporter, a ne borbeno vozilo

"Lazar je vozilo u kategoriji oklopni transporter namijenjen da zaštiti posadu i pješaštvo od nekakvih napada iz zasjeda, od minsko-eksplozivnih sredstava i sl. To nije borbeno oklopno vozilo prve linije kao što je to 'Patria'. On ima puno nižu razinu oklopne zaštite i specifikacije su mu usmjerene upravo na to da bude što jeftiniji, što jednostavniji i da pruža tu zaštitu za čisti transport snaga. I u toj kategoriji je to vrlo učinkovito i priuštivo sredstvo.

Nekome kome ne treba borbeno vozilo na kotačima koje će pratiti pješaštvo u borbu, će puno jeftinije proći s Lazarom zato što mu je to posebna namjena. U nekoj otvorenoj borbi će se Lazar jako loše provesti s obzirom na to da ima jako nisku razinu oklopne zaštite od svega 12,7 mm sprijeda i 7,62 mm s ostalih strana, što je izuzetno slabo i to u osnovi označava i namjenu za koju je određen", kazao je Ivanjek u razgovoru za portal Direktno.

Hoće li ga Turkmenistan koristiti za sigurnosne snage ili vojsku, tek treba vidjeti. Naš sugovornik kaže da ta zemlja baš nema tu kategoriju vozila u uporabi, a inače nabavljaju dosta "istočne "opreme i uglavnom se opremaju s ruskom tehnikom.

Ivanjek je ocijenio ovaj poslovni dogovor kao "dobar proboj Srbije na to tržište". 

Lazanski je za "Lazar" ujedno kazao kako je to "srpska formula jedan".

"To se vjerojatno odnosilo na brzinu. To je nekih 100-tinjak kilometara na sat na cesti i to je otprilike u rangu onoga što se i očekuje od oklopnog vozila na kotačima. Sva moderna vozila tog tipa s pogonom 8x8 se kreću s maksimalnom brzinom od oko 100 km/h na cesti", rekao je Ivanjek. 

Uvijek je najteže dobiti prvu mušteriju, dodaje. "Ako su oni uspjeli s Turkmenistanom, tu potencijalno imate mogućnost da će se u budućnosti naručiti još vozila. Otvaraju se prilike u srednjoj Aziji tako da je vrlo moguće da će ovo u budućnosti dovesti do daljnjih narudžbi samo ćemo vidjeti koliko će trebati za to i od koga će te narudžbe dolaziti", ocijenio je vojni analitičar.

Ivanjek: Njihova vojna industrija se koristi za propagandnu svrhu

Pitali smo ga da usporedi hrvatsku i srpsku vojnu industriju.

 "Srpska vojna industrija je prvenstveno pod kontrolom države. Njihove tvrtke imaju običaj izbacivati jako puno prototipova, jako puno različitih sustava oružja. Onda se mnogo toga godinama povlači na sajmovima i predstavlja kao nekakav prototip, 'samo što nije ušlo u proizvodnju' i slično. Njihova vojna industrija se koristi za propagandnu svrhu, ali je u svakom slučaju masovnija nego hrvatska, što u krajnjoj liniji omogućava to što je pod kontrolom države", rekao je Ivanjek i nastavio:

"S druge strane hrvatska vojna industrija praktički je u privatnim rukama i tu oni opstaju isključivo zahvaljujući kvaliteti svojih proizvoda jer tu nema države koja će u njih 'utrpati' silan novac kao u Srbiji, da bi se pokazalo da se nešto radi.

Naša vojna industrija preživljava na svjetskom tržištu, preživljava među konkurencijom i to je ta osnovna razlika. Tu nema tog opsega kao što je to u Srbiji, dakle da se priča o proizvodnji borbenih vozila i sličnim stvarima koje zahtijevaju državne intervencije, državne narudžbe, u krajnjoj liniji vrlo često i državne firme jer nikom nije isplativo da se zaleti u neki tako ogroman i skup projekt kao što je razvoj, primjerice, nekog borbenog vozila i onda čekati hoće li to država naručiti li neće. Hrvatska vojna industrija se orijentirala na opstanak na međunarodnom tržištu, na nišama u kojima mogu dominirati i toga se drži. Srpska vojna industrija je tu prvenstveno alat za razvoj vojske Srbije i za propagandu samog režima", zaključio je naš sugovornik. 
 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.