POBJEDNIK ĆE BITI POZNAT U PROSINCU

Ivanjek o francuskoj ponudi: Rafale su odlični avioni i logično je da su u prednosti jer...

Autor

Barbara Kraš Kedmenec

U zadnjih nekoliko tjedana iskristaliziralo se da su francuski Rafale i američki F-16 Blok 70 favoriti kada se govori o nabavci borbenih zrakoplova, koji bi do 2023., odnosno 2024., trebali zamijeniti MIG-ove na mjestu obrane hrvatskog zračnog prostora. Ipak, čini se da bi rok isporuke vrlo vjerojatno mogao biti kriterij koji će prevagnuti u korist francuskog ponuditelja.

 

30.11.2020. u 22:07
Ispiši članak

S time se slaže i vojni analitičar Jan Ivanjek koji je za portal Direktno kazao da su francuski Rafale "fantastični avioni po tehničkim sposobnostima", koji, za razliku od ostalih aviona koji se nude, mogu biti "najbrže isporučeni".

Isporuka prvi kriterij

"Švedski Gripeni, iako nisu novi, moraju se sastaviti i postoji jedan period čekanja. Američki F-16 Block 70, iako novi avion, isporuka nakon potpisivanja ugovora je minimalno tri do četiri godine. Izraelski F-16 su rabljeni i mora se izvaditi, odnosno promijeniti sva njihova avionika i postaviti standardna američka avionika, a to je opet koja godina.

Francuski Rafale su avioni koji su operativni u francuskom zrakoplovstvu, ne moraju se montirati i modernizirati i oni su sposobni da najbrže budu isporučeni, odnosno, čim inicijalni kadar osoblja bude uvježban, zapravo se mogu isporučiti odmah", rekao je.

Određeni dio MIG-ova neće moći letjeti već 2023., a drugi dio 2024. jer im tada "istječu resursi".

"Nama avioni moraju biti barem na toj nekoj inicijalnoj razini operativne sposobnosti da, kada nam isteknu resursi, mogu preuzeti zadaću zaštite zračnog prostora. U tom smislu je logično da su Rafale avioni u prednosti", kazao je Ivanjek.

Hrvatska i ovaj put, kao i na prošlom natječaju, nabavlja 12 aviona, 10 jednosjeda i dva dvosjeda. Cijena i za Rafale i Gripene i izraelske F-16 iznosi oko milijardu eura, dok američka ponuda iznosi 1,8 milijardi dolara.

Koliko je francuska ponuda u središtu pažnje, govori i činjenica da je prije tjedan dana u posjet Zagrebu stigla francuska ministrica obrane Florence Parly koja se, nakon sastanka s ministrom obrane Mariom Banožićem sastala i s predsjednikom Vlade Andrejom Plenkovićem. Hrvatskoj javnosti predala je sasvim novu poruku u kojoj se prvi put spominje Europski obrambeni fond, višegodišnji financijski okvir za koji je već u samom početku predviđeno sedam milijardi eura. Banožić je tom prilikom izjavio kako Francuska svakako može pomoći svojim iskustvom da se i hrvatske tvrtke pokušaju uključiti u europski program za razvoj obrambene industrije. 

Ivanjek je taj posjet ocijenio kao iskaz želje Francuske da zaista želi prodati te avione Hrvatskoj i "tu se jako trude i dosta su susretljivi glede naše situacije i naših potreba". Logično je, kaže, da se i na toj najvišoj državnoj razini intenzivno radi na pronalaženju rješenja "koje bi Hrvatskoj bilo prihvatljivije ne samo sa strane sposobnosti aviona, nego i financijski. Na sreću, ovaj put financije nisu najvažniji kriterij nego što ranija isporučljivost". 

"Rafale je fantastičan avion", kazao je naš sugovornik koji smatra francusku ponudu ujedno i najprihvatljivijom, a pojasnio je i zašto.

Prednosti Rafalea

Operativni trošak Rafale aviona u prosjeku iznosi 16-19 tisuća eura, za američki F-16 ona iznosi oko 20 tisuća dolara po satu, a primjerice, švedski Gripen košta više od 20 tisuća eura po satu naleta, kaže Ivanjek, "što je izuzetno skupo s obzirom na sposobnosti aviona".

Vojni analitičar je mišljenja da po svemu navedenom Rafale tu "pretjerano ne odskače" iz okvira operativnih troškova ostalih, "ali se čak može reći da su troškovi na nižem dijelu skale od ponuđenih i tu zapravo nema neke velike razlike između ponuditelja".

Rafale avioni su u medijima često bili spominjani kao avioni kompleksniji za održavanje, međutim Ivanjek kaže:

"Imate dvostruko više stvari za održavanje kada govorimo o motorima, ali Rafale je štedio na održavanju na nekim drugim segmentima svoje konstrukcije, dakle na svemu što nije krajnje neophodno, znači išlo se na maksimalno pojednostavljivanje", govori nam naš sugovornik.

Što se tiče samog održavanja, Ivanjek navodi da bi se potpisao totalni paket po pitanju logističke ponude, "što znači da rezervni dijelovi, servis i sve ostalo ide preko Francuske".

Supredsjedatelji međuresornog Vladinog povjerenstva za odabir višenamjenskog borbenog aviona Zvonimir Frka Petešić i admiral Robert Hranj i službeno će  12. prosinca obavijestiti Plenkovića i Vladu tko je pobjednik hrvatskog natječaja. 

Za potvrdu je još potrebno pribaviti i mišljenje saborskog Odbora za obranu, kao i mišljenje predsjednika države Zorana Milanovića i tek onda će javnost biti upoznata s konačnim odabirom. 

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.