ŠTO S BORBENIM ZRAKOPLOVIMA?
Ivanjek za Direktno: Opasno je pristati na to da nam netko drugi čuva nebo, a da prije toga ne potpišemo ugovor o nabavi
Hrvatska bi Vlada odluku o odabiru novog borbenog aviona morala donijeti najkasnije do 1. svibnja i to je garancija da se ugovor s odabranim ponuditeljem potpiše do kraja godine. Međutim, ako se to ne dogodi, postoji mogućnost da za sigurnost hrvatskog neba bude zaduženo ratno zrakoplovstvo neke druge zemlje.
Naime, u medijima se već pisalo kako hrvatski piloti trenutne MiG-ove neće moći koristiti nakon 2024. godine, a obuka pilota za nove zrakoplove trajat će oko dvije godine od trenutka potpisivanja ugovora s ponuditeljem. Drugim riječima, pojavila se teza da Hrvatska mora ugovor potpisati do kraja ove godine kako se ne bi stvorio duži "prijelazni period" u kojem bi hrvatski zračni prostor čuvao netko drugi.
O mogućim scenarijima razgovarali smo s vojnim analitičarom Janom Ivanjekom.
"Uvijek je postojala ta opasnost s obzirom na to koliko sporo ide naš postupak nabave borbenih zrakoplova. Sada smo došli u fazu još jedne moguće odgode koja je uvjetovana vremenom isporuke. Postoje određeni rokovi, a kad postupak s naše strane toliko traje, sve je veća opasnost da će postojati ta 'rupa' u zaštiti zračnog prostora", rekao je Ivanjek.
'Nabava novog F-16 mogla bi pomaknuti rokove, s rabljenim zrakoplovima je vjerojatnost puno manja'
Ivanjek naglašava da bi nabava novih zrakoplova mogla povećati vjerojatnost odgode isporuke, a da je s rabljenim zrakoplovima to manje realno.
"Hoće li se to stvarno dogodili ili ne, to ovisi o ponuditelju zrakoplova koji se izabere. Novi F-16 mora se tek proizvesti. Za njega postoje kupci koji su ga već odabrali i platili pa je tu velika vjerojatnost da dođe do te 'rupe'.
Kada su u pitanju rabljeni zrakoplovi poput Rafale, tu je vjerojatnost puno manja, ali ta opasnost i dalje postoji. Borbeni zrakoplovi nisu nešto što se može naručiti danas, a isporučiti sutra", istaknuo je Ivanjek.
'Sve ovisi o tome hoće li Hrvatska potpisati ugovor do kraja godine ili ne'
Na pitanje o tome koliko je izgledno da uključivanje strane pomoći u čuvanju neba postane trajno, a ne prijelazno rješenje, Ivanjek ističe da sve ovisi o tome kad će se potpisati ugovor.
"Sve ovisi o tome hoće li Hrvatska potpisati ugovor do kraja godine ili ne. Ako se ugovor potpiše do kraja godine, onda bi eventualna 'rupa' koja uključuje stranu pomoć bila samo prijelazno rješenje. U takvom scenariju mi imamo naše ljude na obuci, a zrakoplovi se pripremaju za isporuku", naglasio je stručnjak.
Ivanjek zaključuje da bi bilo opasno prihvatiti stranu zaštitu bez potpisanog ugovora o nabavi zrakoplova.
"Hrvatski MiG-ovi nemaju sposobnost djelovanja u noćnim satima pa bi se ta strana zaštita u slučaju te 'rupe' samo proširila i na one dnevne. Međutim, to je prihvatljiva opcija samo ako je to privremeno rješenje dok čekamo isporuku svojih zrakoplova. Ako se pristane na tako nešto bez da se potpiše ugovor o nabavi, to postaje vrlo opasno", zaključio je Ivanjek.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.