NAPRAVLJEN JE ZA NIZAK LET

Ivanjek za Direktno: 'U letu helikoptera Kiowa Warrior nije bilo ničeg neuobičajenog, posada je bila svjesna rizika'

Autor

Ivan Grandov

Pad helikoptera OH 58D broj 327 u Zlarinski kanal u kojem su poginuli pilot bojnik Marin Klarin i pilot natporučnik Tomislav Baturina dogodio se kada je posada pri izvedbi brišućeg leta spustila helikopter prenisko do mora, a letjelica je jednim svojim dijelom zahvatila morsku površinu. Tragičan razvoj događaja za Direktno je komentirao vojni analitičar, stručnjak za sigurnost i pilot Jan Ivanjek.

05.02.2020. u 20:51
Ispiši članak

Svjedoci koji su vidjeli helikopter prije pada svjedočili su kako je letio "neuobičajeno nisko". Do nesreće je došlo kada je letjelica jednim svojim dijelom zahvatila morsku površinu. Ivanjek navodi kako je let na takvoj visini glavni način upravljanja letjelicom, te nije bilo ništa sporno u provedbi vježbovnog leta:

"Informacije o tragediji polako će izlaziti dok istraga traje, situacija je u škakljivoj fazi i nema nikakvih službenih zaključaka. Iz onoga što je dostupno zaključilo se kako je helikopter udario po površini vode prije samog pada. Istraga se provodi u suradnji s SAD-om jer je helikopter američke proizvodnje. Namjera tog helikoptera je da leti veoma nisko, ili kako bi Amerikanci rekli 'in the weeds' (među korovom). To mu je glavni način preživljavanja. On leti na najmanjoj mogućoj visini s koje može izvirivati kako bi senzorskim sustavom iznad rotora mogao obavljati izviđanje, dok se istovremeno minimalno izlaže neprijateljskoj vatri i uočavanju. Toliko nisko letenje sa sobom nosi velike rizike, koji dolaze od terena, u ovom slučaju od mora", rekao je Ivanjek.

Navodi i kako je reagiranje u takvoj situaciji veoma teško, te je mogućnost da nešto pođe po zlu uvijek prisutna:

"Naravno, kada pri velikoj brzini i maloj visini bilo koji dio letjelice udari o površinu, da je izuzetno teško bilo što poduzeti. U takvoj situaciji pad je gotovo zajamčen. U svakom slučaju, posada je izvršavala zadaću koja je dio njihovog posla, koji je veoma rizičan. Piloti su taj rizik svojevoljno prihvatili te nažalost, nekada stvari jednostavno pođu po zlu".

Helikopter Kiowa Warrior dizajniran je kako bi se mogle provoditi upravo takve vrste letova, te kako bi se ispravno koristio potrebno je uvježbavanje pilota u onim uvjetima koji omogućuju provedbu adekvatnog testa:

"Samo letenje izuzetno nisko dio je taktike upotrebe tog helikoptera. Kako bismo ga mogli operativno koristiti, naši piloti moraju moći letjeti njime na način na koji je zamišljeno i s taktikama koje su za njega razvijene. To sa sobom nosi određene rizike i na žalost jedan od njih je udar o teren, odnosno zapinjanje za nešto na površini, bilo mora ili krošnje drveća. Na žalost, takve stvari se događaju. Borbeno letenje je veoma drugačije od civilnog i u njemu nema apsolutne sigurnosti. Moramo znati kako je u vojnom letenju izvršavanje zadaće ispred sigurnosti. kako bi se one mogle izvršavati, mora se uvježbati njihovo obavljanje u onim uvjetima i na onaj način kako je platforma koja se koristi zamišljena", rekao je Ivanjek.

Na kraju govori kako su navodi o neispravnosti helikoptera netočni, budući da postoji točno propisana procedura provjere ispravnosti svih sustava koje prije svakog leta obavlja nekoliko službenika, uključujući i samu posadu.

"Nema govora o tome da su helikopteri bili neispravni. Prije svakog leta, bilo vojnog ili civilnog, letjelica se pregledava od strane inženjera, tehničara, šefa posade i tek onda se ocjenjuje spremnost za let. Posada također ima prijeletni pregled koji obuhvaća provjeru svih sustava na letjelici te ako svi ti parametri nisu zadovoljeni, na let se jednostavno ne ide".

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.