OTVARAJU OBRTE IZVAN SUSTAVA PDV-A
ISTRAŽILI SMO Koliko zarađuju i tko su najpoznatiji hrvatski 'influenceri'? Za jednu objavu dobiju više od jedne prosječne plaće
I dok danas niti jedna reklamna kampanja ne može proći bez influencera s kojima surađuju skoro sve domaće agencije, čini se kako biznis pod imenom "influencer marketing" pomalo potpuno zamjenjuje rad marketinških agencija. Svaka agencija ima svoju listu influencera s kojima najčešće surađuje, a pritom, ukoliko zamijete nekoga tko se izdiže brojem pratitelja na društvenim mrežama, stvaraju i nove influencere. Influenceri omogućuju ogroman doseg proizvoda prikazivanjem svog savršenog života na društvenim mrežama koji za cilj ima izazvati ljubomoru korisnika i time pospješiti prodaju konkretnog proizvoda. Istražili smo koja su imena u kojim nišama u Hrvatskoj najpoznatija, ali i otkrili koje se cijene vrte kao standardne po jednoj jedinoj objavi na Instagramu koju svatko od nas napravi barem jednom dnevno na svojim profilima, i to potpuno besplatno.
Biznis influencera, ili po hrvatskom jeziku "utjecajnika" ili "utjecatelja", sve je poznatiji, a prepoznajemo ga pod terminom "influencer marketing" kojeg utjecajni Forbes definira kao odnos između branda i influencera.
Forbes tako piše da "influencer" promovira proizvode ili usluge brenda putem različitih medija kao što su Instagram i YouTube. No treba ga razlikovati od celebrity potpore brenda, jer je influencer marketing više od povezivanja slavne osobe s brendom. Influenceri moraju biti pouzdani u svojoj niši i zadržati odanost pratitelja, a nemaju nekakav prepoznatljiv zanat pod kojim su postali poznati. Ovakva vrsta biznisa, iako sve popularnija u Hrvatskoj, slabo je razvijena praksa budući da se mnogi brendovi putem influencera oglašavaju još uvijek prikrivenim oglašavanjem.
I dok je u SAD-u i, primjerice, Australiji, ovakva vrsta biznisa definirana zakonom kao svaka druga, u Hrvatskoj ovakav način rada još uvijek nije zaživio pa su tako oni svi, može se reći, "sami svoji gazde" koji samostalno definiraju uvjete i načine svog poslovanja.
Međutim, starije generacije i dalje naglašavaju negativnost ovakvog načina poslovanja budući da, kao mlađe generacije, nisu odrasli u svijetu internetskih mogućnosti i u kojem je upravo internet mjesto rada, način zarade, ali i razvijanja novih oblika poslova.
Paket usluga za više od 60 tisuća kuna
Savršene fotografije objavljene na Instagram profilima poznatijih "influencera" prikazuju doista laskav život, modu, putovanja, kozmetiku, tko zna što sve ne. No svaka njihova objava mora biti vrlo dobro isplanirana, efektno postavljena i savršeno prikazana. Iako najčešće takve, naravno plaćene, objave imaju oznaku "Sponsored" ili "Ad", život influencera nije daleko od idile. Iako se donedavno samo moglo nagađati koliko tko dobije po objavi, slučajna objava cjenika usluga jedne od najpoznatijih hrvatskih Life&Style iinfluencerica Sonje Kovač koja je osvanula na njenom Instagram Storyju pokazuje kako su ogromna nagađanja bila istinita.
Iako je objava veoma brzo izbrisana nakon što je osvanula na Instagramu, ipak je dovoljno dugo bila gore da mediji spreme svoju kopiju. Kako pokazuje cjenik usluga koje možete provjeriti u fotografiji poviše, od ovakvog se načina života može živjeti, kako se kaže, "kao bubreg u loju".
Ukupna cijena za paket usluga u kojem su uključene objave na blogu, ali i Instagramu, kao i jedan giveaway (darovanje), za tri mjeseca iznosi 61.500 kuna, odnosno 51.500 kuna s popustom, uz koji se dobije bonus četiri objave na Instagram Storyju sa "swipe up" linkom za direktnu kupnju proizvoda koji followera odvede na web-stranicu brenda.
Kako stoji na objavljenoj fotografiji, jedna mjesečna objava, vjerojatno na blogu, tri posta na Instagramu i šest objava na Instagram Storyju, čija je zajednička vrijednost 19.500 kuna, zatim jedan YouTube vlog u kojem Sonja govori samo o vašem brendu u vrijednosti 6500 kuna te 'giveaway' na Instagramu po očito fiksnoj cijeni od 9000 kuna za period od tri mjeseca stoje 35.000 kuna uz dvije dodatne objave na Instagram Storyju kao poklon.
Budući da se radi o visokim iznosima, Sonja nudi i mogućnost plaćanja na rate. Kao i pri svakoj kupnji, Sonja izdaje račun preko njenog obrta "XOXO SONJA" koji je izvan sustava poreza na dodanu vrijednost (PDV).
Iako nekome ove cijene mogu izgledati pretjerane, strani influenceri zarađuju i mnogo više. Naime, kako je Večernji list objavio u priči o slavnom paru influencera s Instagrama Jean Hocke (34) i Camille Demyttenaere (32), otkrili su da po jednoj Instagram objavi dobiju i više od tisuću eura. Spavaju u besplatnim hotelima, putuju besplatnim avionskim prijevozom i borave u besplatnim najluksuznijim "resort-ovima" diljem svijeta. Čini se kako ovaj mladi par nikada nije završio svoj medeni mjesec.
Izbjegavanje poreza
Sonja je od 2017. godine vlasnica obrta za promidžbu i oglašavanje imena "XOXO SONJA" koji je registriran na adresi u njenom rodnom gradu Bjelovaru. Registrirane djelatnosti kojima se bavi njezin obrt su istraživanje tržišta i ispitivanje javnoga mnijenja, umjetničko stvaralaštvo, djelatnosti agencije za promidžbu, specijalizirane dizajnerske djelatnosti, izvođačka umjetnost, odnosi s javnošću i djelatnosti priopćavanja te pomoćne djelatnosti u izvođačkoj umjetnosti.
No kako je Jutarnji list svojedobno pisao, u njenoj Instagram objavi stoji da je obrt "izvan sustava PDV-a" što dovodi do posebno zanimljivog zaključka. Za ulazak i izlazak iz sustava PDV-a od 2018. godine vrijede izmijenjena pravila propisana Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost prema kojem je ulazak u sustav PDV-a obvezan ako poduzeće ili obrt ima više od 300.000 kuna godišnjih prihoda. Prema tome, Sonja na temelju svojih objava godišnje ne zarađuje više od 300.000 kuna, jer bi u protivnom morala ući u sustav PDV-a.
Tko su najveći hrvatski influenceri?
Konkurencija na konferenciji i natjecanju za najboljeg influencera u struci koja je održana 2018. godine bila je zaista velika. Anketom koja je bila podijeljena u više kategorija, hrvatski blogeri i blogerice među sobom su izabrali onog najboljeg pa je tako titula najbolje hrvatske influencerice za 2018. godinu pripala vrlo dobro poznatoj Elli Dvornik.
Ova 28-godišnja travel, beauty, modna blogerica i influencerica time je pokazala koliki utjecaj ima među mlađom, ali i starijom hrvatskom populacijom.
No osim Elle, Hrvatska ima pozamašan popis utjecajnih osoba koji svakim danom skupljaju sve više "followera" na društvenim mrežama.
Primjerice, Lana Klingor Mihić, Davor Gerbus, Saamo Petraa, Matija Lazarević - LayZ, već spomenuta Sonja Kovač, Ela Jerković, Hana Hadžiavdagić Tabaković, Maša Zibar, i mnogi drugi, a svaki u "svojoj niši", indirektno utječu na naše živote svakom svojom objavom.
"Može se živjeti od Instagrama i YouTubea, ali uz to se i rade poslovi sa strane. No trenutno su na influencerskoj sceni, YouTube i Instagram jedini izvor prihoda. Kad sam tek počeo snimati za YouTube ljudi me nisu ispitivali otkud mi ova majica i slično. Ljude zanima tko si i čime se baviš, a ja radim isto ono što i prije samo sam sada integrirao u to društvene mreže", objašnjava jedan od najpoznatijih hrvatskih influencera Davor Gerbus.
"Ne moram prihvatiti svaku suradnju koja mi se ponudi. Imam tu slobodu jer smatram da se to može nazvati, možda ću upotrijebiti krivu riječ, prostituiranjem. Ne želim biti neprirodna dok radim content", rekla je svojedobno, javnosti od prije poznata, Lana Klingor Mihić.
Nadalje, Matija Lazarević - LayZ (21) pobjednik je prvog JoomBoos natječaja "VideoStar" za najtalentiranijeg youtubera cijele regije koje se održalo po prvi put još 2016. godine, a popularnost mu i dalje raste.
Ali, krenimo od početka. Donosimo vam detaljan pregled najutjecajnijih influencera po pojedinim "nišama" u kojima posluju.
BEAUTY/FASHION
AMADEA (1,2 mil.)
Jelena Perić (1,1 mil.)
Isabella Rakonić (395k)
Sandra Župan (289k)
Ela Jerković (244k)
INSTAGRAM MAME
Lana Klingor Mihić (102k)
Ljupka Gojić Mikić (88,4k)
Jelena Veljača (43,4k)
Nevena Rendeli (40,8k)
LIFESTYLE&TRAVEL
Hana Hadžiavdagić Tabaković (459k)
Sonja Kovač ( 415k)
Ella Dvornik (401k)
Davor Gerbus (318k)
YOUTUBE
KingsOfFailsShow (872k)
Lay Z - Zakon Braće (343k)
Nika Ilčić (262k)
Saamo Petraa (223k)
Marko Vuletić (179k)
FITNESS
Martina Boščić (141k)
Erika Kraljević (51k)
Renata Sopek (42k)
FOOD BLOGERI
Maja Brekalo (165k)
Sanja Mijac (37k)
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.