Analiza

Istražili smo koliko pojedina ministarstva plaćaju promociju: Dnevni listovi preoteli posao marketinškim agencijama; PR-ovci nezadovoljni

Autor

Darko Markušić

Nakon što je Vlada Zorana Milanovića 2012. godine zabranila ministarstvima i državnim tvrtkama angažman PR agencija osim u iznimnim sitaucijama, potkraj 2017. godine Vlada Andreja Plenkovića je ukinula spomenutu odluku. Ona je, slažu se gotovo svi sugovornici iz marketinške struke, u nekoliko godina donijela više štete nego koristi. Podsjetimo, za vrijeme zabrane za svoje potrebe Milanović i SDP angažirali su, krajnje licemjerno, istodobno strane marketinške stručnjake.

16.11.2018. u 07:29
Ispiši članak

Uspješnost komunikacije proračunskih korisnika bitno se srozala, pa čak i dobre poruke i dobri projekti nisu uspješno predstavljeni javnosti. Primjera je više, od neuspjelog uvođenja poreza na imovinu, do mirovinske reforme. Cijela jedna industrija je neopravdano godinama onemogućena u svojoj osnovnoj djelatnosti. Sada, prvenstveno zbog korištenja sredstava iz fondova Europske unije, situacija se mijenja i proračunskim korisnicima potrebna je stručna pomoć prije svega u promociji i vidljivosti EU projekata.

Međutim, neka od ministarstava ne snalaze se u novonastaloj situaciji najbolje, pa iz kaosa koji je nastao traže brza rješenja angažirajući umjesto PR agencija medije, najčešće dnevne listove, predmnijevajući kako će ih upravo oni poštedjeti javne kritike ili pak angažiraju po raznim linijama manje poznate tvrtke, čiji rezultati ponekad ne opravdaju uloženo. `

PR agencije podržavaju Vladino ukidanje zabrane

"Zabrana nikako nije bila dobra i pozitivno je da je ukinuta. Vidimo li neke pomake ili napredak zbog toga? Baš i ne. Nedostaje transparentnosti u angažiranju komunikacijskih stručnjaka. A i ne vidi se napredak u kvaliteti komunikacije državnih tijela", izjavila je za portal Direktno Daria Mateljak, direktorica za Hrvatsku i partner u Hauska&Partner Grupi.

"Prije svega moram naglasiti da je bilo neophodno ukidanje zabrane angažiranja agencija za odnose s javnošću tijelima državne uprave i pravnim osobama s javnim ovlastima. Zaista nema smisla niti logike koja opravdava isključivu zabranu rada jednoj gospodarskoj grani na slobodnom tržištu. Sigurna sam da znanje i iskustvo stručnjaka za odnose s javnošću mogu samo doprinijeti jasnijoj komunikaciji javnog sektora. Smatram da je ključ uspjeha upravo dobra suradnja internog tima ustanove i agencije koja ima ulogu nadogradnje i podrške. Kada je riječ o trenutnoj situaciji moram reći da je već to što je zabrana ukinuta veliki pomak i pozdravljam ga, ali uvijek postoji prostora za napredak i učenje. Prije svega javne ustanove trebaju raspisivati jasne natječaje i jasno definirati kakvu uslugu trebaju. Bit će od koristi za cijelu industriju ako se pri tome vode smjernicama strukovnih udruženja", kazala je za portal Direktno Manuela Šola, vlasnica i direktorica Komunikacijskog laboratorija.

O načinu komunikacije ministarstava

"Mislim da bi se komunikacija u tijelima državne uprave trebala znatno popraviti. Još uvijek je vidljiv nedostatak strateškog planiranja komunikacija, otvorenosti komunikacije, dostupnosti relevantnih informacija. Komunikacija je još pretežno jednosmjerna, često nejasna, populistička ili propagandistička. Stječe se dojam da nema iskrenog interesa za izgradnju odnosa s raznim dionicima, ali i da nema dovoljno znanja ili svijesti o načinima na koje se može organizirati komunikacija ili međusektorski dijalog", naglašava Daria Mateljak.

"Smatram da kultura dijaloga i javne riječ u Hrvatskoj nije na zavidnoj razini pa tako i kada je riječ o komunikaciji ministarstava i ostalih javnih institucija. Političari često zaboravljaju da nije dovoljno samo se osloniti na talent i improvizaciju u komunikacijii. Kako bi jasno i asertivno komunicirali potrebno je raditi na sebi i neprestano se educirati, ali prije svega poštivati sugovornika i javni prostor u kojem se djeluje. Svakodnevno smo svjedoci tome koliko još prostora za rad svi skupa imamo. Smatram da ministarstva trebaju jasnije komunicirati ne samo na početku i kraju nekog projekta već i za vrijeme njegove provedbe i samog procesa što je ključno kako bi dobili povjerenje javnosti. Posebno je važno tražiti povratnu informaciju uključenih dionika i primijeniti naučeno", ističe Manuela Šola.

O medijskim kućama u ulozi pr agencija na štetu objektivnog izvještavanja

"Medijske kuće imaju znanja koja se odnose samo na oblikovanje i prijenos informacija. Nisu stručnjaci za organizaciju dijaloga ili sveukupnu komunikaciju. Tako da mogu pokriti samo jedan segment i to većinom u domeni kanala kojima su vlasnici. Međutim, mislim da su promjene poslovnih paradigmi korisne pa i da medijske kuće imaju pravo nuditi razne usluge. Postoji problem upravljanja mogućim sukobom interesa, ali to je na njima da jasno objave kako time upravljaju. Organizacijske komunikacije nisu samo odnosi s medijima. Vjerujem da dosta zabuna proizlazi iz nerazumijevanja prirode suvremenih komunikacija", zaključuje za Direktno direktorica Hauske.

"Smatram da to nije dobra praksa ni za struku, niti za javne institucije. Mediji imaju iznimno važnu ulogu u društvu, a prije svega trebaju biti objektivni i oslobođeni od bilo kakvih utjecaja. Prihvaćanjem ovakvih poslova mediji preuzimaju ulogu agencije, a što za sobom nosi direktnu promociju naručitelja i zaštitu njegovih interesa. Jasno je da iz toga proizlazi sukob između primarne uloge medija, objektivnog izvještavanja, i obaveza prema naručitelju. Uloga medija u društvu je izrazito značajna i sigurna sam da mogu pokretati samoinicijativno projekte od javnog značaja, gdje će im razni dionici, pa tako i Vladine institucije biti partneri, a ne naručitelji", ističe Manuela Šola.

Ministarstvo rada provelo četiri kampanje

Istražili smo tim povodom stoga detaljnije koliko su pojedina ministarstva u 2018. potrošila na usluge agencija za odnose s javnošću i marketinške usluge, a koliko godinu ranije. Većinu podataka dobili smo od ministarstava tek nakon što smo se pozvali na pravo na pristup informacijama.

Ministarstvo rada i mirovinskog sustava kojem je na čelu Marko Pavić naglasilo je kako "su sve marketinške aktivnosti, uključujući i zakup medija, financirane sredstvima tehničke pomoći Europskog socijalnog fonda koja su na raspolaganju upravo za tu namjenu. Raspodjelu sredstava i sva ugovaranja Ministarstvo je provelo sukladno pravilnicima EU i Zakonu o javnoj nabavi.

Oglašavanje je realizirano na projektnoj bazi te isključivo za potrebe promocije projekata koji za cilj imaju veće korištenje Mjera aktivne politike zapošljavanja s naglaskom na teško zapošljive društvene skupine. Sukladno tome, Ministarstvo je u dvije godine provelo 4 marketinške kampanje za projekte Od mjere do karijere 1. i 2. faza, Zaželi - program zapošljavanja žena i Zaposli se u Hrvatskoj. Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava se u 2017. oglašavalo u medijima u iznosu 4.611.921,62 kune, dok je u 2018. godini to izvršeno u iznosu 2.151.626,41 kuna", stoji u odgovoru.

Ipak registar ugovora otkriva kako je za savjetovanje na području odnosa s javnošću Ministarstvo rada angažiralo i tvrtku Petra Matića, NI-NA digital solution, a vrijednost ugovora je veća od 212 tisuća kuna s PDV-om, što se ne spominje u odgovoru.

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture za promociju EU fondova angažiralo IM&C, ali i 24 sata za promociju

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u navedenom je razdoblju koristilo usluge tvrtki koje se bave pružanjem marketinških usluga i usluga odnosa s javnošću.

"U većini se slučajeva to odnosilo na usluge zakupa medijskog/oglasnog prostora s ciljem promidžbe projekata financiranih iz fondova EU, npr. u okviru članka i na društvenim mrežama, oglašavanja natječaja za zapošljavanje, kao i poziva na javne rasprave u dnevnim tiskovinama i sl. Također su navedene usluge korištene za oglašavanje plakata s brojem službe traganja i spašavanja na moru te informiranja nautičara u specijaliziranim izdanjima, kao i za izradu video materijala o EU projektima te dostupnim bespovratnim sredstvima koji su korišteni na konferencijama.

Za usluge koje su nabavljene korištena su pravila jednostavne nabave, a za sve one usluge koje su se odnosile na EU projekte korištena su bespovratna sredstva EU, odnosno, isto je sufinancirano ili u 85% ili u 100% iznosu. Usluga konzultanta za odnose s javnošću i komunikaciju projekta Modernizacije i restrukturiranja cestovnog sektora odabrana je, odnosno, ugovorena temeljem procedure Svjetske banke za odabir konzultanata", stoji u nepotpunom i nepreciznom odgovoru Ministarstva kojeg vodi Oleg Butković. Iako smo zatražili dodatne informacije, nismo ih dobili.

Registar Narodnih novina otkriva među ostalim kako je tvrtki Usporedi d.o.o. Ministarstvo mora platilo ove godine 245 tisuća kuna za upravljanje računima društvenih mreža, dok je s tvrtkom K&K promocija Kamila Antolovića ugovorilo izradu spotova u vrijednosti 113 tisuća kuna.

Ministarstvo je doznajemo za promociju EU fondova angažiralo i tvrtku Integralni marketing i komunikacije Ankice i Ivice Mamića, a vrijednost ugovora s PDV-om je 1,85 milijuna kuna. Zanimljivo, kao podizvođač, će biti angažiran ponovno list 24 sata i to za snimanje video spotova, za što će im biti navodno plaćeno oko 200 tisuća kuna.

Ministarstvo regionalnog razvoja za promociju EU fondova angažiralo Večernji list

Sličan, nepotpun, odgovor dobili smo i iz Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije kojem je na čelu Dubravka Žalac.

"Pregled PR i marketing usluga Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije možete pogledati u Registru ugovora koji je dostupan na web stranici - https://razvoj.gov.hr/pristup-informacijama/javna-nabava/registar-ugovora/474.

Informiranje javnosti o EU fondovima i izgradnja kapaciteta obveza je koja proizlazi iz UREDBE (EU) br. 1303/2013 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA od 17.12.2013., članka 115. koji propisuje da države su članice i upravljačka tijela odgovorni za pružanje informacija potencijalnim korisnicima o mogućnostima financiranja iz operativnih programa i oglašavanje uloge i ostvarenja kohezijske politike i fondova građanima Unije preko aktivnosti informiranja i komunikacije o rezultatima i utjecaju sporazuma o partnerstvu, operativnih programa i operacija.

Napominjemo kako se ovdje ne radi o uslugama PR-a i marketinga u svrhu promocije Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije ili ministrice Žalac, nego o sredstvima Tehničke pomoći iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija koja su namijenjena za podršku informiranju javnosti o EU fondovima i podizanju kapaciteta potencijalnih korisnika za pripremu projekata i njihovu provedbu", ističu u Ministarstvu.

Registar ugovora ipak otkriva kako je u 2018. tvrtki Escape d.o.o. s PDV-om plaćeno 75 tisuća kuna za upravljanje profilima na društvenim mrežama, tvrtki Digimark d.o.o. za snimanje TV i radio emisija o EU fondovima više od 1,8 milijuna kuna.

Dodatno za realizaciju i promociju EU fondova angažiran je dnevni list Večernji list, a vrijednost ugovora iznosi čak 3,75 milijuna kuna.

Ministarstvo poljoprivrede angažiralo Akter public, ali i 24 sata...

Ministarstvo poljoprivrede ne koristi usluge PR agencija za poslove odnosa s javnošću, stoji u odgovoru portalu Direktno.

"Radi informiranja potencijalnih korisnika bespovratnih sredstava iz Programa ruralnog razvoja RH, Ministarstvo poljoprivrede objavilo je poziv na dostavu ponuda i poziv na dostavu ponuda na webu. Troškovi marketinških agencija financirani su sredstvima Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj.
Sve informacije su javno dostupne u Elektroničkom oglasniku javne nabave/Registar ugovora na poveznici https://eojn.nn.hr/Spin/", stoji u nepreciznom i nepotpunom odgovoru Ministarstva kojem je na čelu Tomislav Tolušić.

Prema podacima objavljenima u registru javne nabave Narodnih novina, vidljivo je kako je Ministarstvo poljoprivrede angažiralo tvrtku Akter public za zakup oglasnog prostora u vrijednosti od 4,3 milijuna kuna. Među ostalim za projekt Naše je najbolje isplaćeno je 37.500 kuna s PDV-om dnevnom listu 24 sata, dok je za emitiranje TV spotova tvrtki Imagine Media d.o.o. plaćeno 245 tisuća kuna s PDV-om.

Ministarstvo uprave Lovre Kušćevića navodi da ne koristi usluge marketinških i PR agencija.

"Što se tiče promocije, u 2017. godini angažirana je tvrtka Brojka produkcija, studio za dizajn i produkciju iz Zagreba za izradu animacijskog videa o korištenju sustava e-Građani u trajanju kraće verzije (20 sekundi) i duže verzije (50 sekundi) na temelju provedenog postupka jednostavne nabave. Za izradu spota plaćen je iznos od 76.518,75 kuna (iznos sa PDV-om).

Tijekom 2018. godine za usluge emitiranja spomenutog promotivnog spota „Postani i ti e-Građanin“ putem jednostavne nabave angažirane su Hrvatska radio televizija, Vinkovačka televizija d.o.o. te Slobodna Dalmacija d.o.o. kojima je ukupno za usluge emitiranja spota plaćeno 59.196,50 kuna (iznos sa PDV-om).", navodi se u odgovoru Ministarstva uprave.

Vlasnik Brojka produkcije je Kristijan Kaurić.

Ministarstvo državne imovine kojem je na čelu Goran Marić među prvima je odgovorilo kako ne koristi usluge privatnih agencija za odnose s javnošću, dok je Ministarstvo unutarnjih poslova Davora Božinovića naglasilo kako "MUP nema evidentirane troškove za ovu namjenu".

Ministarstvo obrane također "ne koristi usluge marketinških niti PR agencija".

Slično su nam odgovorili i iz Ministarstva kulture.

"Ministarstvo kulture nije se oglašavalo u medijima tijekom proteklih godina, ali je temeljem zakonske obveze objavljivalo javne pozive i natječaje u javnim glasilima poput objava u Narodnim Novinama.

Vezano uz suradnju Ministarstva kulture s marketinškim agencijama napominjemo kako Ministarstvo kulture s njima ne surađuje, niti su se koristile njihove usluge tijekom 2017. i 2018., godine".

Ministarstvo zaštite okoliša i energetike kojeg vodi Tomislav Ćorić ističe za Direktno da "nije angažiralo niti ima ugovorene poslove s agencijom za odnose s javnošću. Isto tako nije naručivalo usluge zakupa medijskog prostora".

Sličan odgovor dobili smo i iz Ministarstva pravosuđa.

Ministarstvo graditeljstva angažiralo splitsku tvrtku Vajt

 

Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja kojem je na čelu HNS-ov Predrag Štromar u 2018. godini je "angažiralo na poslovima usluga komunikacijskog savjetovanja za projekte od posebnog značaja za Ministarstvo tvrtku Vajt d.o.o. za poslovno savjetovanje. Ukupna vrijednost ugovora je 189.700,00 kn (bez PDV-a)".

Inače, radi se o splitskoj PR tvrtki čiji je direktor Jerko Trogrlić, a kao vlasnik navodi se Matija Trogrlić. Tvrtka Vajt i Jerko Trogrlić su nedavno bili u središtu pozornosti javnosti nakon što je otkriveno kako je Trogrlić angažiran kao pr savjetnik zadarskog gradonačelnika za 14.000 kuna mjesečno, dok je istodobno tadašnji glasnogovornik predsjednika hrvatske Vlade Krešimir Macan angažiran za 9000 kuna. Trogrlić je ranije radio i kao PR nogometnog kluba Split građevinskog poduzetnika Slavena Žužula, kao i u nogometnom klubu Hajduk.

Millenium promocija radila za Ministarstvo demografije

Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku kojeg vodi Nada Murganić je angažiralo tvrtku Millenium promocija d.o.o. za potrebe izrade vizualnog identiteta i promidžbenih materijala za tisak i oglašavanje u medijima i Greenseeker d.o.o. za nabavu promotivnih proizvoda u cilju informiranja potencijalnih prijavitelja, krajnjih korisnika te opće i šire javnosti.

Kako navode u odgovoru "navedene agencije su angažirane na temelju Pravilnika o pravilima, uvjetima i postupcima nabave budući da se radilo o nabavama manjim od 200.000,00 kn bez PDV-a i na temelju članka 30. stavka 1. podstavka 3. Zakona o javnoj nabavi (NN 120/2016) u slučaju nabave vezano uz termine pružanja radio/tv ili programskog emitiranja".

Ministarstvo zdravstva ugovorilo projekt s Večernjim listom

Ministarstvo zdravstva Milana Kujundžića, nakon početnog čuđenja upitom o marketinškim uslugama, portalu Direktno odgovorilo je kako je "Temeljem Sporazuma o partnerstvu na projektu 'Blistav osmijeh' između Večernjeg lista i Ministarstva zdravstva, za razdoblje siječanj-ožujak 2018, proveden nastavak projekta u vrijednosti od 50.000,00 kn s PDV-om, koji predstavlja nastavak suradnje iz 2017.godine kada je iznos financiranja iznosio 30.000,00 kn s PDV-om. Cilj Projekta je kontinuirano podizanje svijesti o važnosti oralne higijene, odnosno promicanje i zaštita oralnog zdravlja u Republici Hrvatskoj. U 2018. naručena je izrada kratkog promotivnog filma na temu Sveučilišne bolnice Blato, u ukupnom iznosu od 3.750,00 kn (s PDV-om) od tvrtke Media dan d.o.o. Zagreb, temeljem narudžbenice", navode u Ministarstvu.

Ministarstvo gospodarstva organiziralo okrugli stol s Hanzom

Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta izdavačkoj kući Hanza media platilo je gotovo 90 tisuća kuna za usluge promidžbenih aktivnosti vezano za partnerstvo događaja okruglog stola pod nazivom "Važnost administrativnih reformi".

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.