'TO SU NAŠE HRVATSKE PODOPŠTINE'

Igor Vujović za Direktno o Crnom petku u Hrvatskoj: Nije prijevara, ali nije ni isti model kao na zapadu

Autor

Lucija Brailo

I hrvatski su trgovci posljednjih godina preuzeli koncept Crnog petka (Black Friday) iz zapadnih zemalja, poglavito Amerike, gdje taj dan na tržištu izgleda bitno drugačije nego u Hrvatskoj. Naime, radi se o popustima i sniženjima koja sežu i do 90 posto, a ljudi u redovima čekaju pred vratima trgovina, kako bi ulovili te uistinu posebne popuste koji se nude samo na taj dan – Crni petak. Naravno, u Hrvatskoj ništa nije tako osim imena, a za Direktno je situaciju prokomentirao Igor Vujović, predsjednik Društva Potrošač.

22.11.2019. u 13:05
Ispiši članak

U Hrvatskoj su trgovci po uzoru na američke trendove odlučili na Crni petak srušiti cijene. A iako je preuzet model famoznih popusta, isto se ne može reći i za postotke. Jer kada Hrvat krene u pohod na popuste, ne nailazi na prizore poput onih kakve gledamo na televiziji iz Amerike – ljude koji u redovima pred vratima dućana strpljivo čekaju da kupe proizvode s oznakom od 90 posto popusta, već se najčešće može zadovoljiti s popustom od 50 posto – ako ima sreće.

Postoji i razlog zbog čega Crni petak u Hrvatskoj traje cijeli vikend ili čak i dulje od toga. Jer popusti nisu onakvi da bi kupci čekali u redovima kako bi opustošili dućane, niti ih pustoše, pa se Crni petak protegne kod nas na cijeli vikend, pa i dulje od toga. U Americi Black Friday traje samo taj dan jer su popusti toliki da robe ne ostane da bi trajao dulje.

Teret informiranosti i zakonodavstva na potrošačima

Zašto je to kod nas tako, odnosno zbog čega su naši trgovci odlučili iskopirati samo model, objasnio je Igor Vujović iz Društva Potrošač:

“Sve je to tržište koje određuje cijene. Oni se inače tako ponašaju i kad su normalna, neka sezonska sniženja. To ima veze s mentalitetom. Iskopirali su model Black Friday sa zapada, iz Amerike i Engleske, ali popuste nisu iskopirali, nego su ih napravili onako kako njima paše”.

Vujović objašnjava kako se ne radi o prijevari jer zakonski je sve kako treba. Naime, zakon trgovcu ne određuje visinu popusta, niti mu određuje cijenu. Sve je prepušteno tržištu kao takvom, gdje potrošač nosi najveći teret, a to je teret informiranosti i zakonodavstva.

“Potrošač mora znati kolike su cijene prije sniženja, dakle, mora potrošiti svoje vrijeme i živce šečući okolo, da bi mogao onda kada popust stvarno dođe, usporediti stvarne cijene. Naravno, nije sve prijevara, ima dobrih popusta, ali potrošač se doista mora potruditi da kupi pravi proizvod koji mu odgovara i da pogodi stvarno dobar popust od nekakvih 50 posto. Kada je u Londonu primjerice Black Friday, to su popusti od 80, 90 posto. Kod nas, ako ga možete naći za 70, možete se smatrati sretnima. Jer kod nas trgovci stave 70 posto, pa kada dođete po artikl, dogodi se da je baš nestalo tog artikla, pa vam ponude neki koji ima 50, 60 posto popusta, a najčešće to bude 30 posto, kao slučajno”, govori Vujović.

U Hrvatskoj sve naopačke, pa i Crni petak

Iako su iskopirali koncept Crnog petka, kod nas trgovci nemaju taj zakonski model. Vujović ističe kako nitko ne polaže autorska prava, intelektualno vlasništvo na taj model Black Friday, pa da su trgovci obavezni staviti iste postotke kao oni, primjerice, u Americi.

“Još dodatak tome je što zakon ne može uvjetovati, niti propisivati trgovcu koliki popust ili cijenu mora staviti. To se prepušta tržištu kao takvom, inače bi se dogodio kolaps. Međutim, u Hrvatskoj je sve naopačke i onda Crni petak tako i izgleda. Često prije popusta dignu cijene, pa kada dođe popust, cijena ostane onakva kakva je bila i prije. To su naše hrvatske podopštine”, rekao je Vujović.

Sniženja u trgovačkim centrima, ali  i u pojedinačnim trgovinama

Osim u trgovačkim centrima, koji su najavili sniženja, poput primjerice Arena centra u Zagrebu, gdje kupce očekuju popusti od oko 30 posto, a maksimalno do 50 posto na određene artikle u određenim dućanima, Crni petak će se odvijati i u drugim prodavaonicama.

Kako piše RTL, tako će se u Jysku održavati produljeni "Black Friday shopping", od 22. - 25. studenog. Najavljuju uštede do 70 posto, a pozivaju i kupce da iskoriste pogodnosti online kupovine kako bi se izbjegle gužve u dućanima. U New Yorkeru su istaknuli kako imaju popuste do 50 posto kroz cijeli tjedan, te su ga nazvali Crni tjedan.

Najveći popusti su najavljeni u HG spotu. Najavili su ogromne vikend popuste do čak 80 posto na brojne proizvode iz raznih kategorija. Crni dan u Links trgovini na zagrebačkoj Trešnjevci donosi velikih 70 posto popusta na proizvode informatičke opreme, mobitele, dronove i još mnogo toga. Osim velikih popusta pripremili su i nagradne igre te brojne aktivnosti za sve kupce. 

Elipso je isto Crni petak proširio na cijeli vikend, a dio asortimana će biti snižen do 50 posto.

“Ne mogu reći da su naši trgovci bezobrazni, ali da nije u redu, nije. Osobito s obzirom na standard u cijeloj državi, potrošačima bi trebalo barem eto taj dan izaći u susret. Pogotovo ako su iskopirali koncept crnog petka, pozivaju se na neku stvar, pa ljudi očekuju ono što vide na televiziji, kad ispred primjerice londonskog Harrodsa vide redove ljudi koji čekaju popust od 90 posto, onda očekuju isto i tu. Međutim, možda nešto piše na izlogu, ali unutra je obično skroz druga priča. Dakle, nije prijevara, ali nije to taj model Crnog petka koji je na zapadu. Ovaj naš je prilagođen našem tržištu", zaključuje Vujović.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.