UTJEČE LI ZAKON NA SMANJENJE PROMETNIH NESREĆA?

Husinec za Direktno: Jedna stvar bit će dovoljna da se i tajkuni koji luduju cestama zapitaju

Autor

Alen Vlahović

Zakon o sigurnosti prometa na cestama stupio je s novim mjerama na snagu 1. kolovoza. Od tada smo svjedočili kaznama od  nekoliko desetaka tisuća kuna. Ipak, posljednjih dana brojne prometne nesreće pune tiskovne naslovnice. Pogibija vojnika na autocesti A1, prometna nesreća kod Križa, prevrtanje kamiona kod Virovitice, samo su neke od nesreća ovoga tjedna. Koliko Zakon može utjecati da se prometne nesreće smanje, odgovor je za Direktno dao prometni stručnjak Goran Husinec.

15.09.2019. u 08:16
Ispiši članak

Ni najveća kazna u hrvatskoj povijesti, ona u Osijeku gdje je počinitelj prekršaja dobio kaznu od 76 tisuća kuna, 24 negativna boda i zabranu upravljanja vozilom, nije bilo dovoljno upozorenje da se nešto promijeni u prometu. U posljednjih nekoliko dana svjedočili smo brojnim prometnim nesrećama od kojih su neke završile i pogubno. Bilo je za očekivati da se broj prometnih prekršaja smanji nakon što su 1. kolovoza uvedene drakonske kazne za počinitelje prometnih nesreća, ali se taj broj naglo u zadnje vrijeme počeo ponovno dizati. Gdje je nastao problem?

"Vozači još uvijek misle da će se još na neki način izvući od prekršaja te da im se neće dogoditi da moraju platiti kaznu. Najrizičnija skupina su upravo bogati i bahati vozači te osobe s povlasticama od države koji tako pokušavaju izbjeći kaznu", započeo je Husinec.

Husinec: Zakon se mora provoditi, a kazne naplaćivati

Enigma se javlja u situacijama kada se kazne trebaju provesti. Uvijek postoji niz razloga koji idu počiniteljima prekršaja u korist. Primjerice, osoba koja je nezaposlena uvijek će ukazivati na to da nema dovoljno financijskih sredstava kako bi pokrila kaznu. Postavlja se pitanje jesu li u takvim slučajevima kazne smislene i adekvatne?

"Nije uopće upitno jesu li nove zakonske odredbe adekvatne, one su prijeko potrebne. Radi se zapravo o cijelom procesu gdje policija obavlja svoj posao, naplaćuje kazne koje kasnije rješavaju sudovi, koji ne bi smjeli popuštati tim ljudima na osnovu raznoraznih izgovora. Tu nastaje glavni problem jer dolaze ljudi pa prilažu svoje dohotke, daju potvrde da su ratni invalidi, nezaposleni i da nemaju dovoljno novaca da bi pokrili kaznu. Tada sudovi moraju slijediti zakone i provoditi kazne jer će se u protivnom takve situacije ponavljati", smatra prometni stručnjak.

Ipak, rano je još za očekivati da će doći do konkretnih promjena u ponašanju vozača. Radi se zapravo o dugogodišnjim navikama koje je teško promijeniti. Ipak, zakon je prvi temelj, odnosno smjer kojim bi trebali ići.

"Zakon sigurno ima utjecaja da se prometne nesreće pokušaju umanjiti. Da tog zakona nema, prometnih nesreća sigurno bi bilo puno više. Treba vremena, teško je promijeniti navike vozača preko noći  jer nitko nije još na svojoj koži osjetio zakonske kazne. Tek će tada vozači puno više paziti i držati se zakonskih odredbi".

Iako vozači i dalje voze po starom sustavu, podizanje opće svijesti o kaznama u društvu izravno će utjecati na pojedine, problematične vozače.

"Zakon utječe na prekršaje u prometu samo što mi to statistički ne percipiramo jer nismo osjetili na svojoj koži. No ne trebamo nužno osjetiti na svojoj koži da bi promijenili navike u prometu. Uzmimo za primjer Sloveniju. Kada odlazite tamo, automatski usporavate i počnete se pridržavati prometnih pravila iako tamo niste nikada bili kažnjeni. Tomu je tako jer ste negdje čuli da su velike kontrole i velike kazne, bez iznimaka i da se nećete moći izvući. Kod nas je takva situacija da se u podsvijesti uvjeravate da ćete pronaći način kako izbjeći kaznu te stoga ne shvaćate ozbiljno propise. Ključno je, dakle, podići svijest o tome da kazne vrijede za sve, bez iznimaka i da će se pod svaku cijenu naplatiti. Tada će i vozači drugačije razmišljati o svom ponašanju u prometu, pa čak i oni bogati tajkuni koji luduju cestama morat će se zapitati oko nekih stvari", zaključio je Husinec.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.