PROMETNI STRUČNJAK ZA DIREKTNO
Husinec: Novim je Zakonom policija napokon dobila instrumente da teškim prijestupnicima u prometu stane na kraj
Novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama koji stupa na snagu u četvrtak 1. kolovoza i predviđa teže kazne koje se penju i do tri prosječne hrvatske plaće te omogućuje zapljenu vozila okorjelim prometnim recidivistima za portal Direktno je komentirao prometni stručnjak i stalni sudski vještak za cestovni promet Goran Husinec.
Husinec pozdravlja novi Zakon jer prošli više nije mogao održavati razinu sigurnosti u prometu koja je potrebna. Ističe kako su "stasale nove generacije ljudi niske prometne kulture koji se nisu bojali dosadašnjeg zakona jer je u njemu bilo puno 'rupa' na koje su se izvlačili".
Tko je imao novac mogao je raditi što hoće
"Problem je bio taj da je onaj tko je imao novac svaki dan mogao napraviti prekršaj, platiti pola kazne na licu mjesta i to se nigdje ne bi zabilježilo. Institucije odnosno sud i policija zbog toga nisu znali tko su ti prometni recidivisti jer nigdje nisu bili evidentirani. Kada bi takav prijestupnik skrivio prometnu nesreću s teškim ozljedama i smrtnom posljedicom sudilo bi mu se s olakotnim okolnostima da prije nije kažnjavan", otkrio nam je taj sudski vještak za promet neke od tih 'rupa' starog zakona.
"Mi smo dakle imali ljude koji su svakodnevno radili probleme u prometu i ugrožavali njegovu sigurnost, a nismo znali tko su oni. Onaj tko je imao novac mogao je uistinu raditi što hoće", ponavlja.
I socijalni slučajevi 'iznad zakona'
Drugi propust starog zakona bio je taj da su 'iznad zakona' bili i oni koji su bili pod tretmanom socijalne skrbi, bez posla i imovine, jer se kazne od njih nisu mogle naplatiti, otkriva Husinec. I oni su mogli svakodnevno raditi prekršaje i bilo je samo pitanje dana kada će oduzeti nečiji život jer za takve recidiviste nije bila predviđena zatvorska kazna niti im se moglo oduzeti vozilo, pojašnjava.
"Prema starom zakonu, vozača koji nema vozačku dozvolu i koji svaki dan vozi pijan praktički niste mogli maknuti s ceste. Policajac mu svaki dan piše kaznu, ali država se nema od kud naplatiti niti mu se može oduzeti vozilo. To je posebice bio veliki problem u Čakovcu gdje su iz romskih naselja godinama vozili bez vozačke dozvole i policija im nije mogla ništa. Zapravo, za njih zakon nije vrijedio", ističe naš sugovornik.
Novim će se zakonom, uvjeren je, takvim prijestupnicima i recidivistima napokon stati na kraj pod uvjetom da će ga se institucije pridržavati, poglavito pravosuđe. Zakonom je naime predviđeno i oduzimanje vozila i zatvorske kazne za recidiviste. Od sada će biti evidentiran i svaki prekršaj.
Cilj nije punjenje proračuna
Bitno je naglasiti, poručuje taj prometni stručnjak, da novi zakon nije namijenjen punjenju proračuna kako ljudi često komentiraju, nego je njegov cilj da se najteže prekršitelje udalji iz prometa da nekoga ne povrijede i ubiju.
Husinec se nada da će policija biti tolerantna prema vozačima kada su u pitanju sitniji prekršaji ako procjene da su inače savjesni u prometu i da im se to prvi put dogodilo.
"Novi zakon nije namijenjen kažnjavanju normalnih i običnih ljudi koji se savjesno ponašaju u prometu. Takvi se nemaju čega bojati. Novog zakona bi se trebali bojati oni koji sustavno rade probleme u prometu i time ugrožavaju i sebe i druge", poručuje.
Smatra kako policija napokon dobiva instrumente pomoću kojih će teškim prekršiteljima moći stati na kraj. Na žalost, dodaje, kod nas uvijek postoji ona siva zona 'utjecajnog tate, tete ili strica', ali od nekuda se mora početi.
Zabrinjavajuće niska razina svijesti
"I ovaj će zakon odmah imati učinak jer će se ljudi na početku zbog strožih kazni bojati raditi prekršaje, a policija će žustro raditi svoj posao. On će biti i dobra preventivna mjera, no ne smije biti i jedina jer treba sustavno raditi na prometnoj kulturi i podizanju svijesti o važnosti poštivanja pravila u prometu", ističe taj stručnjak.
Upozorava kako se kod nas ljudi hvale kada krše zakon, posebice onaj u prometu.
"Često možete čuti kako je netko za dva sata došao na Krk ili za tri sata stigao u Split. Ljudi kao da nisu svjesni da time priznaju da su kršili zakon jer kod nas to nije sramota, posebice ako se pri tome još izvučete", dijagnosticira glavni problem naš sugovornik.
Koliko je zabrinjavajuće niska razina svijesti Hrvata o nužnosti odgovornog ponašanja u prometu pokazuje i primjer jedne 'fine' gospođe, kako nam je za kraj ispričao taj sudski vještak, a koja je smatrala vrlo duhovitim i domišljatim to što je angažirala svoju maloljetnu djecu da tijekom puta na more gledaju 'lijevo i desno' kako bi uočili policijske presretače.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.