LJUDI, PAZITE

Hrvatici se zbog jednog klika počeo topiti iznos na računu: MUP otkrio ključnu pogrešku

Autor

Josip Senjak

Nakon što je portal Direktno u četvrtak objavio priču o mladoj Hrvatici koja je ostala bez novca nakon lažne SMS poruke prevaranta koji se predstavio kao dostavljač DHL-a, javila nam se policija s važnim savjetima za građane.

17.10.2025. u 10:41
Ispiši članak

Policija nam na početku kaže kako su upoznati s prevarama u kojima počinitelj žrtvi dostavlja link na koji očekuje da žrtva klikne i tako vođen traženim podacima, daje podatke o bankovnoj kartici ili uplaćuje odgovarajući iznos za navodni paket u dostavi. "U nekim slučajevima omogućuju da počinitelj preuzme novac, dok u drugim slučajevima može preuzeti i zaštićene osobne, financijske i druge podatke s bankovne kartice žrtve ili instalirati aplikaciju na daljinu s kojima može upravljati računom žrtve", poručuju iz MUP-a za portal Direktno.

Podsjećaju kako je kazneno djelo "prijevara" po članku 236. Kaznenog zakona djelo koje počini osona s ciljem da sebi ili drugome pribavi protupravnu imovinsku korist, dovede nekoga lažnim prikazivanjem ili prikrivanjem činjenica u zabludu ili ga održava u zabludi i time ga navede da na štetu svoje ili tuđe imovine nešto učini ili ne učini.

"Kada govorimo o online prijevarama, najčešći oblici putem Interneta su: investicijske prijevare, prijevare pri online kupnji, romantične prijevare. Uz navedeno, a vrlo srodna opasnost iz istog izvora, opasnost je od krađe identiteta gdje izdvajamo: 'Phishing' ili mrežna krađa identiteta, krađa identiteta SMS-om, lažne stranice banaka, dostavnih službi te krađu podataka o identitetu ili financijskih ili sigurnosnih podataka", navode iz policije.

FOTO: Direktno 

Preporuke i savjeti građanima

Podsjetimo, portalu Direktno se javila mlada Hrvatica koja je primila SMS poruku prevaranata koji se predstavljaju kao DHL služba za dostavu. Ona je naručila odjeću preko poznate internetske trgovine koja dostavlja preko DHL-a i kada je primila ovu poruku ništa joj nije bilo sumnjivo. "Otvorim link i dobijem obavijest kako je moj paket zapeo na carini te kako moram platiti tri eura da bi mi bio dostavljen", ispričala nam je.

No, nakon što je unijela podatke, za djevojku su krenuli veliki problemi. "Ušla sam u aplikaciju mobilnog bankarstva i vidjela da mi je netko iz Francuske skinuo 140 eura s kartice. Prvo su potrošili 108 eura za narudžbu iz restorana koji pravi jela od piletine, a onda 29 eura za ulaznice za mjuzikl u Lilleu", otkrila je. Policija je nakon što smo im u upitu opisali način počinjenja ove prevare poslala i nekoliko savjeta za građane.

Hrvatica čekala dostavu pa ostala bez novca na računu: 'Trošili su ga na piletinu i mjuzikl'

"Navedene obavijesti ili SMS poruke mogu biti jako slične legitimnoj korespondenciji i često ostavljaju dojam hitnosti plaćanja. Savjetujemo građanima da ne 'klikaju' na poveznice i ne preuzimaju privitke bez prethodne 'ručne' provjere u internetskom pregledniku. Ako nisu sigurni da su zatražili dostavu, savjetujemo provjeriti na službenoj stranici ili sa službom za korisnike odgovarajućeg trgovačkog društva koje obavlja dostavu. Također, potrebno je obratiti pozornost na internetske stranice s lošom gramatikom, pravopisom ili općenito lošom razlučivosti ekrana do kojih navode spomenute poveznice odnosno koje samo reproduciraju logotipove i izgled legitimne dostavne službe, odnosno već i sam njihov izgled koji ukazuje na prijevaru", zaključili su iz MUP-a.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.