ANGAŽMAN PROMOCIJE PLUS

HRT za istraživanje raspoloženja birača angažirao agenciju koja radi i za konkurenciju?

Autor

Rafael Jurčević

Hrvatska radiotelevizija počela je od srijede objavljivati dosad najveće mjesečno istraživanje raspoloženja biračkog tijela u Hrvatskoj pod imenom "HRejting".

22.03.2019. u 08:24
Ispiši članak

Istraživanje se provodi tako da je cijela Hrvatska jedna izborna jedinica, a provodi ga agencija Promocija plus. Istraživanje obuhvaća 1400 ispitanika.

Prvi "HRejting" pokazao je kako velika većina hrvatskih građana ne podržava daljnje financiranje hrvatskih brodogradilišta te da podržavaju stav ministra financija Zdravka Marića oko Uljanika.

Istraživanje je obuhvatilo i skorašnje europske izbore pa tu tako rezultati pokazali kako bi izborni prag prešle samo četiri stranke.  HDZ  podupire njih 27, 8%. Drugi je s 11% manje SDP - ukupno 16, 5%. Treći je Živi zid koji uživa potporu 10, 6%, a izborni prag još prelazi Most sa 6, 4%. Ti rezultati su poprilično slični drugim rezultatima anketama koji se pojavljuju u javnosti.

HRT je odlučio 'odgovoriti' konkurenciji

Medijski najprisutnija istraživanja javnog mnijenja su upravo povezana s dvije privatne nacionalne TV kuće - RTL-om i Novom TV. Njihova istraživanja CroDemoskop i CroBarometar uvelike utječu i na kreiranje javnog mnijenja i izazivaju daleko najviše pozornosti u medijima, ali i među reakcijama političkih stranaka. Jedina konkurencija na tržištu istraživanje je CroElecto agencije 2X1 Komunikacije. 

Bilo je za očekivati kako će se i HRT ozbiljnije "pozabaviti" s nacionalnim istraživanjem raspoloženja biračkog rejtinga jer ih je konkurencija uvelike prestigla u tom pogledu, no zanimljivo je kako je HRT za taj posao izabrao agenciju Promociju plus, istu agenciju koja u suradnji s RTL-om radi CroDemoskop.

Postoji li 'monopol' na tržištu?

Agencija Promocija plus osnivača i direktora Agana Begića je privatna tvrtka koja, po podacima sa svoje službene stranice, surađuje s nizom jakih privatnih i javnih tvrtki u Hrvatskoj pa nije sporno što nudi svoje usluge svima na tržištu. No ono što je sporno, činjenica je da jedna tvrtka radi istraživanja za dvije od tri nacionalne TV kuće, zbog toga se u javnosti i postavlja pitanje  postoji li određeni "monopol" na kreiranje javnog mnijenja i znači li to da bivaju dvaput plaćeni za praktički isti posao.

Na tržištu istraživanja javnog raspoloženja birača i istraživanja tržišta putem anketa i ne postoji prevelika konkurencija. "Najveći igrači" su spomenuta Promocija plus i splitski IPSOS koji radi istraživanja za CroBarometar Nove TV. Kako smo već rekli, jedina konkurencija im je agencija 2X1 Komunikacije Roberta Bosaka, a u zadnje vrijeme se pojavila i agencija Prizma koja je za HDZ radila istraživanja izbora za Ličko-senjsku županiju. No problematična je činjenica da jedna agencija radi istraživanja za dvije od tri nacionalne kuće, od kojih je jedna javna radiotelevizija. 

Javnost ne vjeruje u rezultate anketa

Portal Direktno je već u analizi rada agencija i predviđanja uoči izbora u Ličko-senjskoj županiji pokazao kako su ankete izuzetno bitne u političkoj utakmici jer se putem anketa može utjecati na motiviranje vlastitih, ali i demotiviranje birača konkurencije. Rezultati ankete su bitne i za položaj pojedinih predsjednika stranki pa ne čudi činjenica da je upravo lider SDP-a Davor Bernardić više puta agencije kritizirao za pristranost. Niz je drugih političara koji su također optuživali agencije za pristranost i za "namještanje rezultata", a velika većina sumnji u javnosti na račun agencije potječe iz 2007. godine kad su izlazne ankete "radikalno" pogriješile u prognozama. 

Politički analitičari često u javnim raspravama napominju kako su rezultati anketa točni te da se na temelju njih može gledati samo trend pojedinih političkih opcija te da je stoga razumljiva razlika između stvarnih rezultata i rezultata u anketama. No naš izvor iz agencija kaže kako sumnja u takve tvrdnje te da se upravo preko anketa snažno utječe na kreiranje javnog mnijenja. Također smatra kako se rezultatima anketa često "manipulira" u političkim borbama te ga ne čudi što na ovom tržištu postoji određeni monopol, koji se po njegovim riječima, može vidjeti i po HRT-ovom odabiru agencije za svoje najnovije istraživanje. 

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.