SPLITSKI REPER U SPOTU RANJEN 'TETEJCEM'

DVOSTRUKA MJERILA Zašto nitko ne kritizira Vojka V kao sto se osuđivalo Tram 11?

ri

Početkom godine Srđan Ćuk (General Woo) i Nenad Šimun (Target), koji stoje iza hip-hop benda Tram 11, podigli su prašinu javnosti svojim povratkom na glazbenu scenu. Naime, njihov povratnički album "Jedan i jedan" polarizirao je slušatelje zbog stihova i tema kojima opisuju društvenu situaciju, a za koje dio javnosti smatra da su uvredljivi i da potiču na mržnju.

15.05.2022. u 18:23

Glazbeni kritičari u stihovima nekih pjesama s albuma iščitali su "koktel homofobije, mizoginije, šovinističke jugo- i srbofobije", a posebno im je zasmetala pjesma "PŠK", u kojoj se dvojac iz Tram 11 obrušava na "Danku partizanku koja upada na terase", toplu braću Plenkija i Njonju", "bipolarne bipsiće" ili pak na "mit iz Jasenovca". Uslijed pritiska domaće javnosti Menart je s Tram 11 raskinuo ugovor, a album "Jedan i jedan" povukao iz fizičke prodaje i sa svih digitalnih streaming servisa.

'Cilja ravno u čelo interneta'

Nekoliko mjeseci kasnije, dok se još nisu smirili duhovi nemira, čuđenja i zgražanja oko novoga albuma Tram 11, popularni splitski reper Vojko V predstavio je svoju novu pjesmu "TT33". Singlom zanimljiva naslova hrvatski pjevač najavljuje novi album "Dvojko", s kojega je već predstavio pjesme "Moja lipa" i "Umoran".

Kako najavljuje njegov PR, Vojko V singlom "TT-33" "cilja ravno u čelo interneta", iza čega se krije namjera hrvatskog pjevača da se s dozom ironije i sarkazma našali s aktualnom rap scenom. Naime, Vojko u tekstu, a što vjerno prati spot za koji je zaslužan Rino Barbir, nudi "recept" za pjesme današnjih repera. Bijesni automobili, oružje, alkohol, novac i žene koje će taj novac privući, sve su to sastavni elementi nove pjesme splitskog pjevača, a tu je, dakako, i auto-tune, trend koji je dobrano zahvatio današnju scenu i omogućio ne pretjerano kvalitetnim izvođačima da dođu do publike.

Pjesma je u desetak dana skupila nešto manje od 180.000 pregleda na YouTubeu, a u rubrici "Komentari" sjatili su se nadmoćni hrvatski umovi koji su s oduševljenjem primili novo ironiziranje glazbene scene, vjerujući pritom, valjda, da je drugima promaklo da se radi upravo o - ironiji. Ukratko, Vojko V opet je uspio. Svojim osnovnoškolskim humorom i izlizanim temama dospio je do masovne publike, a ni struka nije propustila jednoglasno ga ponovno izdići na pijedestal.

Propucan u spotu, stihovi pozivaju na nasilje

Međutim, na stranu to što se u ne naročito kreativnim stihovima pronalazi kojekakva dubioza, najspornije je što se nigdje, pa čak ni u bespuću interneta, ne spominje da splitski reper pod krinkom ironije donosi spot pun agresije, pa čak i biva ranjen, a jednako nasilni su i stihovi u kojima otvoreno propagira nasilje. Hrvatski portali prenijeli su informaciju o novoj pjesmi splitskog repera, uz pompozne naslove "Vojko je ranjen na snimanju spota", dok je na naslovnim fotografijama njegova noga u krvavim zavojima, kao da tu nema baš ništa sporno.

Sama pjesma, "TT-33", nosi naziv po poluatomskom pištolju popularno nazvanom i tetejac, koji je bio standardni pištolj Jugoslavenske narodne armije (JNA). Proizvela ga je u bivšoj Jugoslaviji tvrtka Zastava Oružje, a riječ je o kopiji sovjetskog pištolja Tokarev TT-33. U kadrovima spota Vojko tako maše svojim "tetejcem", pozivajući pritom neimenovanog nekog na vatreni okršaj ("Ako nećemo diplomatski / Riješit ćemo polu-automatski / Brate kakav si s vrimenom / Da se nađemo / Da te upucam / Imam metak s tvojim imenom"). No prije nego što se obračunao u spotu s onima "koji žele njegove pare", preduhitrila ga je njegova žena, koja je uzela tetejca i upucala svoga muža, Vojka V, u nogu.

Screenshot: YouTube/Vojko V

Kada se i potraže mišljenja glazbenih kritičara o "TT33" i pripadajućem mu spotu ili čak zatraži usporedba s novim albumom dvojca iz Tram 11, najčešći je komentar: "Ne bih ih uspoređivao jer Vojko mi se čini neozbiljnim i sprdnji okrenut, dok su Tramovci ozbiljnija priča."

I, doista, neposporno je da su stihovi s albuma "Jedan i jedan" krajnje vulgarni i izričaj Tramovaca je u potpunosti neprihvatljiv, dok, pak, Vojko V ironijom "spušta" kolegama reperima.

No, šalio se on ili ne, činjenica je da će danas-sutra neko dijete - a najmlađi slušaju splitskog repera - pjevušiti "imam metak s tvojim imenom, dođi da te upucam", a tada, na kraju krajeva, Vojko nije ništa drugačiji od onih kojima se tako smjelo ruga. To je, barem prema mojem poimanju, vrijedno barem malo propitkivanja, ako već ne i osude.