LIKE = GLAS?

Društvene mreže kao najoštrija bojišnica predsjedničke kampanje

06.01.2015. u 14:28
Ispiši članak

Za razliku od kampanje za prošle predsjedničke izbore, koja se najvećim dijelom odvila kroz 'klasične' medije, potpora i interakcija na društvenim mrežama lako se može pokazati presudnom za izbore 2014/2015. 

Dvojica kandidata koji su 'otpali' nakon prvog kruga, Ivan Vilibor Sinčić i Milan Kujundžić, nisu niti imali veći prostor u tisku i na televiziji, pa su njihove poruke do birača uglavnom došle putem mailing lista i Facebooka. Ogromna važnost Facebooka u Hrvatskoj inače je svojevrsna anomalija: iako je popularni 'Fejs' najjača svjetska društvena mreža, skoro nigdje kao u Hrvatskoj on nema penetraciju od 90%. Tu je dominaciju Facebooka stvorio slab uspjeh alternativnih mreža - prije svega Twittera, koji nikad nije pustio jači korijen među prosječnim hrvatskim pukom, te potreba za besplatnom komunikacijom sa inozemstvom. Ovaj je zadnji razlog - besplatna komunikacija sa rodbinom u Australiji i Americi - učinio da na Facebooku budu i stariji građani, koji se inače ne bi tako lako upuštali u avanturu kreiranja profila na izumu Marka Zuckerberga.

Na početku kampanje, Ivo Josipović je bio u velikoj prednosti: njegov je FB profil postojao već pet godina, pa se na njemu skupilo oko 120.000 fanova. Ti su fanovi, međutim, uglavnom bili uspavani i neaktivni, pa je i prije službenog početka kampanje 'vatra' ljubavi prema aktualnom predsjedniku bila poticana upornim radom troje urednika u medijima, koji su iz sata u sat objavljivali komentare i tekstove povoljne po Josipovića, a često uvredljive za Kolindu. Koliko su u tome uspjeli, dvojbeno je već nakon prvog kruga - jer je umjesto imagea pomirljivog glazbenika, koji je formiran prije pet godina, otkriven image 'svađalice': stalnog sukoba s braniteljima, Živim zidom, ismijavanja NATO-a, teorija zavjere o masonstvu i trilaterali te generalne podjele društva na 'prihvatljive' i 'neprihvatljive', koji teško da je pomogao kampanji.

Mrežna kampanja Kolinde Grabar-Kitarović počela je razmjerno kasno, tek prije tri mjeseca. Broj Facebook 'sljedbenika' u početku je bio malen, ali je danas - dakle u sasvim kratkom vremenu - dostigao broj od 100.000 na glavnom profilu. Još je važniji broj aktivnih članova FB zajednice, koji je skoro dvostruko veći nego broj aktivnih 'lajkera' Josipovića. Ti su aktivni članovi 'hrabrili' jedni druge u trenucima dok je kroz medije bliske Josipoviću plasiran snažan pritisak tezom da je Ivo ionako premoćan, pa će pobijediti već u prvom krugu. Kad se taj 'balon' raspao, Kolindinom se mrežom proširilo oduševljenje i pozitivna energija, koji se do danas samo povećavaju.

Kao što je za Obaminu kampanju u SAD Twitter bio od ogromne, možda i presudne važnosti - moglo bi se pokazati da je za ove predsjedničke izbore Facebook bio jedna od najvažnijih 'bojišnica', jer su kroz Facebook statuse i 'lajkove' glasači sasvim zaobišli klasične tiskane i elektronske medije, snažno smanjivši njihovu važnost, doseg i utjecaj.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.