RAT U HRVATSKIM CESTAMA

Dižu se 'anonimne' kaznene prijave, a član uprave ne krije povezanost s Konstruktor planom i Opačkom

Autor

Darko Markušić

Nakon pisanja pojedinih medija Državnom odvjetništvu RH upućena je “anonimna” kaznena prijava protiv uprave Hrvatskih cesta (HC) i tvrtke Snaga ideja koja je za HC pripremala sedam javnih natječaja.

21.08.2019. u 11:06
Ispiši članak

Sporna su navodno dva natječaja ukupne vrijednosti 800 milijuna kuna, a u kaznenoj prijavi koja se nalazi u posjedu redakcije portala Direktno tvrdi se da je uprava Hrvatskih cesta uz pomoć spomenute tvrtke nezakonito namjestila uvjete u natječajnoj dokumentaciji u korist treće osobe pripremivši natječajnu dokumentaciju na način da se može javiti samo jedan odabrani ponuditelj.

Spomenuta kaznena prijava samo je kulminacija zategnutih odnosa unutar uprave Hrvatskih cesta, gdje tri člana uprave: Alen Leverić (HNS), Senko Bošnjak (HSLS) i Nikša Konjevod (HDZ) zamjeraju predsjedniku Uprave Josipu Škoriću (HDZ) niz stvari vezanih uz javne natječaje, ali pritom ne vide i vlastite propuste.

Neki od njih navodno već se i vide na mjestu predsjednika uprave.

U “anonimnoj” kaznenoj prijavi kojom raspolažemo, a koja potvrđuje kulminaciju netrpeljivosti među članovima uprave u Hrvatskim cestama, navodi se kako je za provedbu natječaja za cestogradnju angažirana tvrtka Snaga ideja iako nije imala prethodnog iskustva u provedbi takvih natječaja. Spornim se ističe i kako su natječaji koje je pripremala Snaga ideja za Hrvatske ceste uvijek plasirani u vrijeme državnih i vjerskih blagadana kako bi potencijalnim interesentima ostalo što manje radnih dana za prikupljanje dokumentacije.

DKOM odbacio žalbu

Navode se nepravilnosti u natječajnoj dokumentaciji za izgradnju dijela obilaznice Omiša: dionica DC70 – most Cetina – Omiš istok. Taj natječaj vrijedan 180 milijuna kuna osvojila je tvrtka Strabag ponudivši samo tri posto nižu cijenu tj. 174 milijuna kuna, a tvrdi se kako je kako je za konkurenciju nepremostiv uvjet u dokumentaciji navedeno ranije iskustvo gradnje mosta s ortotropnom pločom u posljednjih 10 godina. Takav most je, navodi se, u tom razdoblju napravila samo tvrtka Strabag na Čiovu, a sugestije drugih potencijalnih interesanata za ublažavanjem tog uvjeta Hrvatske ceste su odbile.

Zanemaruje se pritom da su reference mogle biti i inozemne (primjer Pelješkog mosta).

U prijavi se navodi i kako je čudno što je sa Strabagom 18. srpnja ugovor potpisao samo predsjednik uprave Hrvatskih cesta, dok ostali članovi nisu bili upoznati s tim.

Spomenuta kaznena prijava dolazi nakon što je i Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave odbacila žalbu na taj natječaj.

Borba za utjecaj

Sumnjivim se u prijavi navodi ponovno angažman tvrtke Snaga ideja na pripremi dokumentacije za javnu nabavu projekta Izgradnje dionice DC403, čvora Škurinje – Luka Rijeka vrijednog 461 milijun kuna.

Ponovno se prethodno savjetovanje odvija u vrijeme božićnih blagdana, navodi se u prijavi, a s obzirom da je natječaj u tijeku u prijavi se ne navodi kome je navodno pogodovano u ovom slučaju, no spornim se drže kriteriji bodovanja, gdje cijena donosi tek 60 posto bodova, a veći naglasak je na referencama stručnjaka.

“Anonimna” kaznena prijava vrhunac je napetosti u Hrvatskim cestama, gdje se i navodna smjena šefice nabave Senke Brekalo tendenciozno povezuje sa spomenutim natječajima.

Članovi uprave ne mogu samostalno zastupati tvrtku već isključivo uz predsjednika uprave i to je nešto što očigledno oni žele promijeniti, odnosno istisnuti sadašnjeg predsjednika uprave. Činjenica da predsjednik uprave potpisuje ugovore o javnoj nabavi ne znači da on donosi odluke, već to čini na temelju odluke povjerenstva čiji članovi ne mogu biti članovi uprave koji evidentno pretendiraju na značajniju ulogu u javnim nadmetanjima.

Kompromitirani suradnici i kontroverzni poduzetnici

Pokazuju to i saznanja portala Direktno. Naime, u vrijeme raspisanog javnog natječaja jedan od članova uprave daje izravan nalog da se kontaktira potencijalne interesente splitsku tvrtku Konstruktor Plan i slavonskobrodskog poduzetnika Tomislava Opačka (bliskog SDP-u), koji je nastavio razgranati građevinski biznis svog oca Mije Opačka preko tvrtke PZC.

Podsjetimo Projektni biro Kontruktor i Konstruktor plan, čiji su suvlasnici Željko Žderić i (od lipnja ove godine) PZC inženjering iz Slavonskog Broda javili su se kao podizvođači neuspješno i na natječaj za izgradnju pristupnih cesta Pelješkom mostu kao partneri grčkog J&P Avaxa koji je kasnije odlukom Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave diskvalificiran zbog ranije umiješanosti u kriminalne i koruptivne radnje kojima je narušeno tržišno natjecanje.

Povezanost s Klemmom

Zanimljivo neposredno uoči natječaja kojeg je dobio na kraju Strabag, dakle natječaja za izgradnju dijela obilaznice Omiša PZC Inženjering je početkom lipnja ove godine ušao u vlasničku strukturu Konstruktor plana.

Tvrtka PZC Brod u nekim drugim aktivnostima blisko surađuje s Josipom Klemmom. U brodskoj tvrtki A1 kapital Klemm, vlasnik zaštitarske tvrtke Klemm Security i bivši predsjednik Udruge specijalne policije iz Domovinskoga rata inače osuđen na godinu dana zatvora zbog zloporabe povjerenja u gospodarskom poslovanju, pojavljuje se kao suvlasnik uz nekoliko brodskih tvrtki povezanih s Opačkom: PZC Brod, Dubrovnik Deluxe i Vardar Bau.

Upravo uz Klemma povezuje se i jedan drugi član uprave Hrvatskih cesta, koji navodno Klemmu duguje određene usluge za napredovanje u svojoj poslovnoj karijeri.

O pristigloj kaznenoj prijavi i svemu ostalome uz javne natječaje portal Direktno zatražio je očitovanje Hrvatskih cesta, a o povezanosti pojedinih članova uprave ipotencijalnih ponuditelja poslali smo izravne upite članovima uprave Hrvatskih cesta.

Priča o ratu u Hrvatskim cestama očito nije gotova, a ponajmanje je tu u pitanju javni interes.

 

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.