tema ina

Brodić: Sandučić Silvana Hrelje očito je važna politička kategorija u RH

Autor

Direktno.hr

U emisiji ZOOM na Z1 gostovali su Davor Štern, bivši predsjednik Nadzornog odbora INA-e, Ivan Brodić, novinar direktno.hr-a i Radimir Čačić, predsjednik Reformista i bivši ministar gospodarstva.
12.05.2016. u 18:48
Ispiši članak

Štern:

Problem je što se INA-om nitko sustavno ne bavi. Ona je bila perjanica hrvatske, pa i jugoslavenske industrije. Tu je prošla plejada biznismena. Imala je časnu ulogu u Domovinskom ratu, to je časna firma. Tijekom privatizacije došlo je do nedostatka interesa politike i javosti prema INA-i, počele su se događati stvari koje se nisu trebale događati. Njom se nitko ne bavi. Nadzorni odbor je javno istupao, iako to nije naša zadaća, ali ako je to interes države, onda je to potpuno legitimno. Sada je došla situacija kada se to moralo raščistiti. To se mora dogoditi na sustavan način gdje se moraju otvoriti razgovori MOL-a i hrvatske države.

Brodić:

INA je važna kompanija, ona je sad imenovana strateškom kompanijom, nisam siguran što to znači osim što je važna. Suglasan sam s gospodinom Šternom, INA-om se dugo nitko nije bavio. S druge strane, nije imala priliku biti izvučena iz domene politike osim u mandatu bivše Vlade, kada se nitko njom nije bavio i kada se dogodila svađa dva vlasnika. Zbog te svađe u nju nitko ne investira. Koji je scenarij dalje, po mom mišljenju dogovor. I s mađarske strane i dijela hrvatske strane postoji interes za dogovor. Tu bi politika trebala dati platformu, a onda se potpuno izmaknuti iz dogovora. Postala ona javno-privatna ili privatno dioničko društvo, ona mora biti motor, to je najevća hrvatska kompanija. S druge strane je da se nacionalizira, da se obešteti MOL. Ali nisam siguran koliko ima novca u državnom prorčaunu za to i nisam siguran da smo kao država spremni ući u takav model.

Štern:

Ne znam po kojoj je kvalifikaciji INA došla na 53. mjesto, meni je uvijek bila prva (s 53. je pala na prvo op.a.). Ona opskrbljuje Hrvatsku u tolikoj mjeri svim energentima, onda mora biti u vrhu. Drago mi je da je ponovno zasjalo sunce, da je INA važna, ali to neće ništa promijeniti u tijeku stvari. Kada se stvori platforma koja mora biti kombinacija politike i ekonomije, onda se tek ide u pregovore, a onda bi se politika od toga totalno trebala odmaknuti uz pomoć stručnih pomagača potpomognutih savjetnicima. Mislim da se tada može postići dogvoor s MOL-om.

Brodić:

Ona je važna kompanija. Pupovac je u Saboru rekao da je u Jugoslaviji generirala 10 posto BDP-a. Ona je strateški važna ovoj Vladi, znači da je nešto što se neće privatizirati, nejasno je što bi to značilo. Ona je na prvom mjestu, nije mi jasno na kojem je mjestu tvornica wc papira koja je u državnom vlasništvu. Ovo se ne događa jer je netko zločest, nego se vlasnici nisu dogovorili.

Čačić je u studio stigao naknadno. Komentirao je činjenicu da je s 53. mjesta pala na prvo po strateškoj važnosti za RH.

Čačić:

Radi se o goloj demagogiji, bilo bi puno pametnije da je gledamo kroz upravljanje nego na kojem je mjestu.

Premijer je izjavio da arbitraža ide svojim tokom i da nećemo odustati. HDZ potom govori da se moramo povući. Treba li se RH povući iz arbitraže ili ne?

Čačić:

Smatram da je cijela priča krenula krivim tokom, zbog nesposobnosti hrvatske Vlade da vodi postupke na način koji je najbolji za hrvatske interese. Ovo je bilo relativno jednostavno rješenje, postaviti dva ovna na brvno, ako se već sami ne možemo dogovoriti. Mislim da sada nitko nema snage iz nje izaći nakon ovih neupitno politički opasnih otvorenih tema koje su se pojavile o  gospodinu Petorviću, Ani Karamarko i Tomislavu Karamarku. Jednostavno, prvi potpredsjednik Vlade više nema legitimaciju da o toj temi govori. Mislim da tu nikakve formalne odgovornosti neće biti, ne ulazeći u iznose koji su realno govoreći smiješni. Naravno da je 2,5 tisuća eura za svakog prosječnog građanina puno, ali kad govorimo o iznosima među tvrtkama, tu se radi o stotinama milijuna. Ili štitiš neki interes, ili ne. 2,5 tisuće eura sigurno nije nešto što mora utjecati u toj mjeri, ali to se ne smije događati.

Štern:

Bez obzira kako će završiti arbitraža, osobno sam protiv arbitraže bilo kakve vrste, u mojoj praksi sam bio na 5-6 arbitraža koje su završile neutralno - kaže arbitar dogovorite se ili idite na neki drugi sud. Dan danas nitko ne promišlja što će biti nakon arbitraže. Ona će jednog dana završiti. INA je tu, MOL je tu. Postoje neračišćeni odnosi, postaviti ljude s iskustvom. Politika i struka sa strane trebaju pomoći da se definiraju uvjeti, to se ne smije prepustiti slučaju. Danas moramo imati definiranu odluku nekog think tanka koji mora donijeti odluku.

Čačić:

Na drugoj je strani prvorazredna liga. Ovdje igra treća županijska liga protiv Tottenhama.

Brodić: Govori se o tome da Hrvatska mora izaći iz arbitraže i sad govorimo da jednostrano nešto povučemo. Zar netko misli da bi MOL povukao svoj dio? Vjerojatno ne bi. Bitan je dogovor. Ne možemo to jendostrano napraviti i tu je bit svega. Signali o potrebi dogovora postoje, čak i iz našeg pravnog tima. Savjetnik našeg pravnog tima je to predložio, prema kuloarskim pričama.

Čačić:

Ovo nije pitanje povlačenja iz arbitraže. To nećemo napraviti, nema nitko hrabrosti za to. U njoj nismo trebali biti, ali kad jesmo, pustimo sad, gotovo je, tu smo gdje jesmo, moramo definirati stručne pozicije, na najbolji način pripremiti platforme i ući u najbolji dogovor s drugom stranom. Što bi bio interes, isti je kao i naš. Želimo tvrtku koja vrijedi. Njih je 49 posto, nas 44. Interes je obostran, ali se onda mora sjesti i vidjeti u kojem smjeru idemo. Moja slika je tu potpuno jasno. Ne petlja se danas tamo gdje ne treba. 44 posto imamo, postavite bazičnu poziciju gospodo. Upravljajte, privatna je kompanija, ali moramo imati pravo veta na strateškim temama.

Brodić:

Što ćemo s pilotom Europske komisije 25 plus jedan?

Čačić:

To, moram priznati, nije najveća moja biga. Pitanje je kako usmjeravati. Je li to treći partner u igri, ne znam.

Štern:

Svojevrsno sam kao direktor INA-e pokušao nešto napraviti. INA i MOL su se trebali spojiti kao okosnica kompanije koja je trebala spojiti Poljsku i Grčku. Dvije kompanije bi se trebale spojiti u jednu kompaniju u kojoj bi Hrvatska dobila dobar dio dionica. Onda nemam problema oko podjele dividendi jer bi bili u istom košu s dioničarima.

Čačić:

Nekoliko je opcija, suština je da bude uspješna kompanija, ovo nije i neće ni biti.

Brodić:

Za to je potrebno prestati bacati dimne bombe i baviti se demagogijom. Iz arbitraže je potrebno izaći, ali ne jednostrano povlačenje. To se neće dogoditi. Neće se MOL odreći svojih 8 milijardi kuna.

Gledateljica je Šterna pitala zašto je dopustio da se ovo dogodi.

Štern:

'98, '99 Vlada RH je donijela odluku da se krene u pregovore s MOL-om o mogućem spajanju dviju kompanija. 2000. godine je došlo do smjene vlasti koja je prvo mene makla s mjesta generalnog direktora, 160 ljudi smijenili su iz vrha INA-e, u Mađarskoj slično, Orban je tada izgubio vlast i ideja je nestala. Apsolutno sam se borio da se situacija s INA-om ispravi na neki način da to dođe u žižu javnosti i politike kao prioritet. Nije se politika dogovorila, došli su izbori, smijenjen sam s mjesta čelnika Nadzornog odbora.

Voditeljica je Čačića pitala zašto on i Slavko Linić nisu ušli u Nadzorni odbor prilikom dolaska na vlast prošle Vlade.

Čačić:

Nije bila praksa Vlade, s druge strane Europska komisija imala je dosta argumenata protiv toga, da nije praksa, iako ima takvih slučajeva. Nisam imao niti želju niti namjeru da ulazim u priču na taj način, gospodin Linić je smatrao da je to dobro. Njegov stav je bio ako su u NO prvi potpredsjednik Vlade i ministar financija da će se autoritetom ispregovarati. To nije na kraju učinjeno, jedan od razloga je bila činjenica da sam nakon 10 mjeseci dao ostavku iz poznatih razloga, i stvari se nisu pomakle. Zadnjih godinu , kao što smo vidjeli, ni bu ni mu, INA nije postajala.

Brodić:

Da, jedan tjednik kontinuirano ima INA-u na naslovnici.

Gledateljica je upitala Čačića o Ivanu Vrdoljaku i što misli o premijeru Oreškoviću kao biznismenu.

Čačić:

Vrdoljak je na moj prijedlog bio postavljen za ministra graditeljstva, mojim odlaskom došao je na mjesto ministra graditeljstva, ali s drugim ovlastima, nije bio potpredsjednik Vlade. To su dvije poptuno različite pozicije. Bez obzira na sve primjedbe koje imam na rad i nerad gospodina Vrdoljaka, on tu nije ključan faktor, bio je jedan od faktora. SDP je imao svog člana NO-a koji je bio u sukobu interesa i koji se zalagao za dogovor. Optuživali su da ga izdaje hrvatske interese, ja osobno to ne mislim. Smatram da je taj dogovor još uvijek tema. Premijer je po mom iskustvu čovjek koji je svoj posao u Plivi obavljao jako dobro. S njim sam surađivao odmah od prvog dana, imao je ozbiljnih problema u jednoj instituciji, u vrlo kratkom roku smo sve te prepreke riješili usprkos snažnom otporu ministrice Holy i realizirali tu investiciju. Tada se pokazao kao vrlo ozbiljan čovjek i nemam ni jedan razlog da ne smatram da je čovjek kompetentan u tom smislu. Političar nije.

Brodić je komentirao Hreljino mahanje dokumentima u Saboru.

Zbog takvih dokumenata neke druge arbitraže smo prekidali. Sa Slovenijom, zbog curenja informacija. Uvaženi zastupnik je mahao nekim dokumentima, ne znam koji je to dokument. Zanimljivo je da je Hreljin sandučić postao važna politička kategorija u Hrvatskoj. Sve to ide iz afere koju je Nacional pokrenuo. Slažem se da zamjenik premijera tu ima nekakvu situaciju, ali ako gledamo, između njega i MOL-a su dvije razine. Tvrtke koje je vlasnik njegova supruga gdje ima 15 zaposlenih, a onda tvrtka Josipa Petrovića koja ima ugovor s MOL-om. Ne vidim što je tu na formalnoj razini afera. Imate niz saborskih zastupnika, imaju kredit u švicarskom franku, a onda idu glasovati o tom zakonu.

Štern:

Mislim da to nema utjecaja na arbitražu. Kod Slovenije su izašli dokumenti koji idu u korist Hrvatske. Ovo se sve preuveličava. Karamarko nije bio potpredsjednik Vlade kada se ovo događalo i to je činjenica. Razlog za ostavku ne vidim, mislim da se preuveličava uloga gospodina Petrovića jer je on samo jedan lobist. U uređenoj državi koja bi imala INA-u u državnoj stategiji energetike njegova uloga bi bila minorna i on ne bi imao nikakav utjecaj.

Čačić:

Odgvornost je neupitna, jer je gospodin Karamarko bio državni dužnosnik i kad je bio u vanbračnoj zajednici s gospođom Šarić, sada Karamarko. Formalno-pravno, ne vidim o čemu bi se tu događalo, to će vjerojatno dokazati i Povjerenstvo. Kazneno mislim da neće tu biti ništa, politički je šteta, je li to bitno u jednoj uređenoj državi, ne, jesmo li uređena država, nismo, Petrović nije registriran kao lobist, on je konzultant.

Brodić:

Ugovor se odnosi na njegovu firmu, ne za lobista.

Čačić:

Gospođa Karamarko zna manje o energetici nego gospođa za kamerom. Ta je priča tužna i štetna. Ali još jednom govorimo o 2,5 tisuće ugovora između dvije tvrtke, a govorimo o interesima države. Stvar je upravo groteskna. Ne razumijem te udarce. Ne smije se to događati, morate imati istančan osjećaj, to se ne smije dogoditi ni posredno ni neposredno. Nikad nisam radio s državom, na kraju sam morao sve prodati da mi nitko nikad nešto ne može prijaviti, takva je situacija. Imamo svakakve primjere.

Gledatelj se javio i Čačiću rekao da ga može biti sram jer je prodao INA-u.

Brodić:

Danas se sa saborske govornice čulo o Starčeviću, o Judinim škudama, o nacionalnim interesima, a sve je to dizanje jedne emocije. U suštini nismo puno tu čuli.

Čačić:

Govorio sam o racionalnom pristupu, zemlja koja je u EU peta po državnom vlasništvu, a zadnja po prinosu - moramo početi raspolagati državnom imovinom. Govoriti o ovih osam tvrtki kao draguljima, a među njima je jedna Petrokemija. SDP-ovci govore kako je tragično prodavati Croatia Airlines, to je radio Hajdaš Dončić pa nije našao kupca. Nemojmo se baviti demagogijom, kada govorite i ozbiljne stvari , nitko vam ne vjeruje, jer se bavite demagogijom.

Štern:

2008. je došlo do velikog gubitka u INA-i, pogotovo u četvrtom kvartalu. INA je bila jaka u Jugoslaviji, ponijela je veliki teret za vrijeme Domovinskog rata, rafinerija u Sisku je bombardirana, a nije bilo nestašice, radila je uzorno i stvarala dobit. Nestručna politika se umiješala, počelo se trgovati INA-om, postojao je zakon o privatizaciji INA-e, ali je došlo do njegovog narušavanja. Bez obzira na ono što se dogodilo, moramo znati što s INA-om dalje, moramo onda ići čistog obraza u budućnost.

Što dalje, je li ugrožena energetska budućnost Hrvatske?

Brodić:

Nije, ali mogla bi biti ako prođu neke intencije privatizacije infrastrukture. Dok se mi bavimo tržišnom kompanijom, jer ona to je, postoje intencije privatizacije infrastrukturnih firmi. Govorim o PLINACRO-u. Mi za te tvrke možemo naći privatnog upravitelja, ali u svim uređenim europskim društvima infrastruktura služi kao alat u arbitriranju među tržišnim igračima.

Čačić:

Potpuno se slažem, opcija koju je spominjao g. Štern je vrlo razumna. Uvođenje trećeg igrača, pitanje je je li pravi trenutak. Taj igrač je Rus, a to danas nije igrač.

Brodić:

Navodno postoji indijski magnat koji je zainteresiran.

Čačić:

Moramo znati što hoćemo, u kojem smjeru ide i tko to vodi. Ovo nikamo ne vodi.

Štern:

Navodno je bila odluka da će dalje voditi premijer. Danas da krenu pregovori, da sam na mjestu MOL-a, jako bih razmisliobih li sjeo za pregovarački stol. Kada MOL procijeni da je Hrvatska stabilna, da zna što hoće, onda će sjesti za stol. I njima ova situacija ne odgovara. Da je hrvatska država dioničar 25 posto objedinjene kompanije, dobivala bi dividendu od miljardu i pol i ne bi trebala razmišaljti o prodaji ovih tvrtki.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.