'NEMOJMO IMATI ILUZIJA...'

Brodić za Direktno o zamrzavanju cijena goriva: 'To je ekonomska represija prve vrste, koristit će samo političkim moćnicima u predizborne svrhe'

Autor

"S obzirom na izgledan rast cijena naftnih derivata odlučili smo ponovno donijeti uredbu kojom ćemo limitirati cijene eurosupera 95 na postojećih 11,37 kuna, dakle to je cijena koja je otprilike dva, tri tjedna i ona će ostati idućih mjesec dana, te dizela na 11,29 kuna", rekao je premijer Andrej Plenković nakon sjednice vodstva HDZ-a u ponedjeljak.

08.02.2022. u 18:04
Ispiši članak

Dodao je da će Vlada limitirati i cijenu plavoga dizela koji se koristi u poljoprivredi i ribarstvu, na 6,50 kuna. "Prema tome sutra ista cijena benzina – običnoga eurosupera 95, običnog i plavog dizela, dok cijena premium goriva neće bit limitirana. Onaj tko ima novca i želi si priuštiti najkvalitetnije gorivo, taj može to i nabaviti", zaključio je Plenković, a o tome više možete pročitati OVDJE.

Vladin potez za portal Direktno kratko je prokomentirao urednik EnergyPressa - Ivan Brodić.

Brodić na početku razgovora kaže kako je već nekoliko puta komentirao da zamrzavanje cijene goriva smatra ekonomskom represijom prve vrste i odstupanjem od civilizacijskih načela ekonomske slobode što će štetiti svima, građanima na njihovom standardu te kompanijama koje se bave distribucijom, a koristit će samo političkim moćnicima koji će to spominjati u predizbornim kampanjama kao argument za brigu o pučanstvu.

"Nemojmo samo imati iluzija, ne postoji politička opcija u Hrvatskoj koja to ne bi napravila", poručio je Brodić.

U cijeni goriva imate nekoliko faktora za izračun cijene, ističe. 

Foto: FaH

"To je nabava sirovine, prerada sirovine u gorivo, prijevoz goriva, trošarine i porezi te na kraju i marža, odnosno cijena rada kompanije, pa i profit dioničara", rekao je i nastavio:

"Ako raste cijena sirovine na tržištu, ako zbog krize u nabavnim lancima raste cijena prijevoza, a država se na ime trošarina i poreza ne odriče svojih apetita, kako i bi kada se na rashodu proračuna također nalaze potencijalni birači, onda je jasno kako limitiranjem cijene goriva najveću štetu snose kompanije. Zamislite sada, u kontekstu rasta cijene barela, kakav bi kaos nastao da se cijena limitirala na nižoj od sadašnje...".

Protuzakonito je, smatra, i protivno ekonomskoj logici raditi svjesnu štetetu vlastitoj kompaniji, a uz to, protivno je burzovnim pravilima raditi štetu vlastitim dioničarima. "Zbog toga smo već u prvom valu, a vjeojatno će se to dogoditi i sada, imali naznake prestanka opskrbe tržišta pojedinim gorivima, u ovom slučaju class gorivima, što bi se moglo i proširiti pa bismo onda imali nestašice goriva na tržištu", istaknuo je naš sugovornik.

Nadalje pojašnjava da nestašice goriva udaraju na promet kompanija, a u ovom sektoru imamo ponajveće punitelje državnog proračuna i velike poslodavce. "Udaraju na cijelu ekonomiju jer bi zbog nedostatka goriva patilo cijelo gospodarstvo koje ne bi bilo u stanju isporučivati tržištu sve one usluge i proizvode koje većina nas uzima zdravo za gotovo. Također, nestašica kvalitetnijih goriva utječe na uslugu prijevoza putnika, jer nam je država 'osigurala' da se u velikom dijelu prijevoza vozimo novijim vozilima", rekao je i dodao: "Ona se češće kvare ako se ne voze adekvatnim gorivom...".

Zbog svega toga, bilo bi puno jeftinije, za sve osim za trošak političke perccepcije među dominantnim svjetonazorom, razmisliti o fiskalnim olakšanjima ili plivajućim trošarinama u vremenima kada smo u cjenovnom pritisku, tvrdi. "Valja ovdje reći i kako nije cijeli iznos trošarina neopravdan. Recimo, ne bismo se vozili po ovoj cijeni po autocestama kada ne bi bilo trošarina, patila bi tada dodatno opskrba, ali i turizam". 

Zbog geopolitičkih okolnosti, novih valova pandemije i poremećaja u opskrbi, cijena barela nafte će još neko vrijeme, prognoziraju analitičari rasti, ističe.

Foto: FaH

"Dodatno, naftni kartel OPEC čine članice čiji proračuni ovise o trgovini naftom i oni projektiraju višu cijenu nafte kroz dogovore o proizvodnji. U ovom trenutku dnevno nedostaje oko 1.5 milijuna barela na dan, dok je OPEC povećao proizvodnju za 0.4 milijuna barela na dan. U njihovu obranu valja reći i to da nisu još sve bušotine iz 2020. godine, kada su mnoge zatvorene uslijed izrazito niske cijene nafte, obnovljene", kaže nam. 

"Pretpostavljam, iako nemam kristalnu kuglu, da to znači podizenje cijena nafte još neko vrijeme. No tržište ovisi i o ekonomskim, političkim, geopolitičkim i drugim okolnostima", zaključio je Ivan Brodić, urednik EnergyPressa za portal Direktno.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.