crvena čizma

Bosak, Granić i Kajin o manipulaciji anketama i cenzuri 2x1 komunikacija

Autor

Direktno.hr

Biznis na području istraživanja javnog mišljenja u Hrvatskoj sa zahuktavanjem kampanje za parlamentarne izbore postaje sve dinamičniji i zanimljiviji, pogotovo otkad se na tržištu kao prilično točna i precizna pojavila agencija 2x1 komunikacije.
06.07.2015. u 09:43
Ispiši članak

Svojim rezultatima, najbližima onim izbornima, zadala je težak udarac vjerodostojnosti konkurenata – Ipsos Pulsu i Promociji Plus - koji drmaju medijskom scenom cijelo desetljeće, i to unatoč, kako se pokazalo, redovito pogrešnim rezultatima.

Novi igrač na tržištu brzo je uznemirio duhove, i kod izvršitelja i kod naručitelja istraživanja, a rezultat je, čini se, orkestrirana medijska cenzura agencije 2x1 komunikacije, koja je nastupila u posljednjih nekoliko tjedana.

Da podsjetimo, uspjeh svog rada 2x1 komunikacije su potvrdile na predsjedničkim izborima, rezultatima anketa koji su bili najbliži konačnom rezultatu izbora – pobjedi Kolinde Grabar-Kitarović. Do izbora su te rezultate objavljivali tek portal direktno.hr i još poneki, ali nakon izbora i ostali su se mediji otvorili, citirali nova istraživanja, pozivali vlasnika Roberta Bosaka za sugovornika.

Trajala je ta ''pluralistička'' atmosfera nekoliko mjeseci, a onda – zid. Rezultate 2x1 komunikacija, po kojima HDZ i domoljubna koalicija imaju bolji rejting nego u anketama Ipsos Pulsa i Promocije Plus, prestaje objavljivati HRT, ali i dobar dio drugih mainstream medija. Iako su dobiveni stručnom, pouzdanom metodologijom, i iako su medijima servirani besplatno. Dio medija pak i dalje objavljuje rezultate, ali s konstrukcijom da je ''riječ o agenciji koju se smatra bliskom HDZ-u''. Tumačenje o tome gdje je nastao problem u plasiranju rezultata, za direktno.hr otkriva vlasnik agencije 2x1 komunikacije Robert Bosak.

''Zadnja anketa koju smo napravili, za VI. izbornu jedinicu, blokirana nam je u velikom broju medija i na HRT-u. Ali cenzura je zapravo počela nakon mog gostovanja u emisiji Otvoreno 13. svibnja, na temu manipulacija glasačima putem predizbornih anketa. Tada sam otvoreno govorio o manipulacijama i lažnim rezultatima koje rade agencije za istraživanje mišljenja u Hrvatskoj, i čije smo rezultate mi rušili'', ističe Bosak, prisjećajući se debate u kojoj su sudjelovali i stručnjakinja za komunikacije Aleksandra Kolarić, analitičar Slaven Letica, direktor medijskih istraživanja u agenciji Ipsos Puls Ante Šalinović, politički psiholog Ivan Rimac i kolumnist Ivan Hrstić. 

Bosak dodaje kako je već tada znao da će zbog takvog istupanja početi problemi.

''Redovito svim medijima šaljemo svoje ankete, koje ne koštaju ništa. Jedini na tjednoj bazi radimo rezultate o broju mandata po izbornim jedinicama, a ne, kao ostale agencije, za cijelu državu, što je praksa primjerena predsjedničkim, a ne parlamentarnim izborima. Naše ankete su rezultat razmišljanja anketiranih građana, a ne manipulacija, što će se u konačnici potvrditi u izbornoj noći. Ali cenzura je nastupila u posljednjih mjesec i pol. Trebali bi pitati 'macane', 'kolarićke', SDP, HNS i sve one kojima rezultati ne odgovaraju, tko će snositi odgovornost za pogrešne ankete koje godinama pumpaju rejting tih stranaka i njihovih kandidata. Osvrnimo se samo na posljednji Crodemoskop. Nevjerojatna je činjenica da je Milanović popularniji od Karamarka, iako rad vlade ne podržava više od 60 posto građana. Zar misle da građani ne prepoznaju političke metode vladajućih struktura?'', pita se Bosak.

Funkcioniranje Milanovićeve vlade usporedio je s onom grčkom Alexisa Tsiprasa čija je Syriza zemlju dovela do bankrota.

''Na silu zapošljavaju u zadnjih mjesec dana, misle da će time polučiti pozitivan rezultat za sebe, a nisu izvukli pouku iz toga da je i Syriza zaposlila preko 300 tisuća državnih činovnika u dva mjeseca dolaska na vlast. Kupovina birača u zadnjih tri ili šest mjeseci radi strahovite probleme. Refleksija takve politike trenutačno vladajućih  može dovesti do katastrofe, dok agencije koje podržavaju vladajuće strukture očigledno sudjeluju u takvom razvoju situacije. Postavljam pitanje odgovornosti kako agencija tako i medija koji podržavaju takav način manipulacije'', zaključuje Bosak. 

Za tjedne koji slijede najavljuje nova, ozbiljna istraživanja, a kad se kompletira puls nacije u svih deset izbornih jedinica, javnost će po prvi puta dobiti cjelovitu sliku o raspodjeli mandata u novom sazivu Hrvatskog sabora.

Granić: 2x1 komunikacije jedina vjerodostojna agencija, ali mediji podupiru lijevu opciju

Novonastalu situaciju na tržištu političkih anketa komentirao je za direktno.hr Ivica Granić, glavni urednik portala Oko, koji intenzivno prati događanja na hrvatskoj političkoj sceni.

''Kad jedna agencija pogriješi i do 15 posto rezultate izbora, kao što je Ipsos Puls, onda nema nikakve dvojbe da se radi o manipulaciji, jer se uvijek griješi u korist iste političke opcije. Stvar je jasna. Statistička pogreška je u okviru od jedan do tri posto. Anketiranje mora biti reprezentativno i ne vjerujem da se radi o neprofesionalno odrađenom istraživanju, već sam potpuno uvjeren da se radi o manipulaciji. Hrvatski mediji manje-više podupiru lijeve političke opcije na čelu sa SDP-om, iako se agencija 2x1 komunkacije jedina pokazala vjerodostojnom. U momentu kad su manje-više sve agencije prognozriale pobjedu Josipovića, oni su jedini predvidjeli točnu situaciju'', rekao je Granić. 

Kajin: Manipulacija anketama je uobičajena Macanova škola, uništio je Istru

Cenzuru agencije 2x1 komunikacije i manipulaciju rezultatima istraživanja ostalih agencija komentirao je za direktno.hr nezavisni saborski zastupnik i nekadašnji IDS-ovac Damir Kajin.

''To je uobičajena škola Macana i njegove PR agencije Manjgura. Ništa neobično. Oni rade za onog tko ih plati, a ne jedanput sam rekao da su iz Istre povukli više novca nego Fimi media. Ako imate na umu za koga su radili – za IDS, predsjednika Josipovića, navodno i za Ministarstvo malog poduzetništva Gordana Marasa, uopće se ne čudim. A imajući na umu i kako kontroliraju pisani medijski prostor, od glasa Istre i Novog lista do HRT-a, ne treba se čuditi zašto se pumpaju i pripremaju i kako se 'špiluje' političko raspoloženje. Ali ničija nije gorjela do jutra pa neće ni njegova. Toliko zla koliko je Macan učinio Istri i njegova PR agencija Istra ne pamti. Inače za medije IDS izdvaja 15 milijuna kuna javnog novca, a na prostoru Istre za općine, gradove i županiju radi desetak PR agencija. Za sve ima novca, kad je riječ o zaštiti jedne nakaradne patvorene zločinačke politike'', zaključuje Kajin.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.