ISTRAŽILI SMO
Banke reagirale nakon reakcije Hrvata: 'Riječ je o očekivanim i izoliranim situacijama'
Od 9. listopada u cijeloj Europskoj uniji stupila je na snagu nova obvezna provjera primatelja za sve bankovne transfere, poznata kao Verification of Payee (VoP) ili popularno nazvana "semafor provjera". Podsjetimo, portalu Direktno obratio se velik broj čitatelja koji su se požalili kako imaju poteškoće pri korištenju VoP sustava. Naime, kako su nam opisali, sustav im je detektirao grešku iako su ime i prezime te IBAN bili ispravno ispisani. Zbog toga njihove transakcije, bilo uplate ili isplate, nisu prolazile.
Portal Direktno poslao je upit svim bankama koje posluju u Hrvatskoj, Hrvatskoj narodnoj banci (HNB), Hrvatskoj udruzi poslodavaca (HUP) te Hrvatskoj udruzi banaka (HUB). Zanimalo nas je jesu li korisnici prijavljivali probleme s VoP-om u bankama u kojima imaju račune, koliki je broj korisnika u pitanju, je li došlo do grešaka pri implementaciji sustava i što korisnici trebaju učiniti ako se susretnu s greškom koju su nam opisali čitatelji.
Nakon što smo objavili prvi tekst na ovu temu, svoj odgovor na upit poslao nam je i HUB. Podsjetimo, cilj VoP-a je smanjenje rizika od prijevara i pogrešnih uplata te jačanje povjerenja korisnika u digitalne platne transakcije. Ključno je naglasiti da se ne odnosi samo na instantne, već na sve kreditne transfere u eurima unutar EU-a. U praksi to znači da se prije autorizacije bilo kakvog plaćanja sustav automatski provjerava podudaraju li se ime i prezime primatelja koje je unio platitelj s imenom vlasnika IBAN-a zabilježenim u banci primatelja.
"Uvođenje instant plaćanja i usluge provjere primatelja plaćanja (tzv. VoP) u Republici Hrvatskoj provedeno je uspješno, u skladu s europskim rokovima i standardima. Sustav je bio pažljivo pripreman i testiran u koordinaciji banaka, nacionalnih i europskih institucija i infrastrukture, te od 9. listopada funkcionira stabilno i bez zastoja. Hrvatska je među prvim državama članicama eurozone koje su u potpunosti omogućile i slanje i zaprimanje instant plaćanja u eurima, čime su građani i poduzetnici dobili mogućnost izvršenja transakcija u svega nekoliko sekundi, 24 sata dnevno, 365 dana u godini", odgovorili su na naš upit iz HUB-a.

FOTO: Damjan Tadic / CROPIX
'Ako je korisnik siguran kome sredstva šalje...'
Međutim, i oni su potvrdili kako su zaprimili manji broj problema. "Istovremeno, u prvim danima rada sustava zabilježen je manji broj situacija u kojima su korisnici primili poruku upozorenja prilikom provjere podataka o primatelju plaćanja. U najvećem broju slučajeva to se odnosi na neujednačene ili skraćene nazive pravnih osoba, kao i na razlike u upisu imena i prezimena fizičkih osoba (npr. dodatna slova, srednje ime, dijakritički znakovi i sl.). Riječ je o očekivanim, izoliranim situacijama koje ne utječu na dostupnost ni sigurnost sustava", naveli su iz HUB-a te dodali:
"Važno je naglasiti da VoP u takvim slučajevima ispravno funkcionira jer je njegova svrha upravo upozoriti korisnika kada podaci o primatelju ne odgovaraju u potpunosti vlasniku IBAN-a. Ako je korisnik siguran kome sredstva šalje, uplatu može provesti i neovisno o prikazanoj poruci sustava. Na taj način zadržava se sloboda odlučivanja korisnika, uz dodatnu razinu sigurnosti u svakodnevnim transakcijama. VoP je dio šireg europskog okvira za povećanje sigurnosti i transparentnosti plaćanja te predstavlja važan korak u digitalnom razvoju bankarskog sustava. Hrvatska udruga banaka i njezine članice ostaju posvećene stabilnom radu sustava i kvalitetnom korisničkom iskustvu, uz kontinuiranu edukaciju i podršku građanima i poduzetnicima".

FOTO: Vlado Kos / CROPIX
'Jasno i transparentno informiranje'
Podsjetimo, ranije su na naš upit odgovorili iz Erste banke, iz koje su naveli kako su "posljednjih nekoliko dana, otkada su implementirali uslugu instant plaćanja te uslugu provjere primatelja plaćanja (VoP), zabilježili prigovore manjeg broja klijenata, koji su prilikom korištenja VoP sustava imali poteškoće". "Dio tih prigovora odnosio se na nepodudaranje podataka o primatelju (ime i prezime te IBAN primatelja) prilikom zadavanja naloga. Važno je napomenuti da se ne radi o tehničkom problemu ili grešci, već o očekivanom odgovoru VoP sustava. VoP omogućava klijentima provjeru podudara li se ime i prezime ili naziv primatelja s vlasnikom IBAN-a prije slanja naloga na izvršenje. Sustav može vratiti jednu od mogućih informacija: potpuno podudaranje – ime/naziv primatelja odgovara vlasniku IBAN-a; djelomično podudaranje – platitelj dobiva informaciju o ispravnom nazivu primatelja; bez podudaranja – uneseni podaci ne odgovaraju vlasniku IBAN-a; nije moguće provesti provjeru – kada banka primatelja nije dostupna ili nalog ne ispunjava uvjete provjere", pojasnili su.
"Na temelju dobivenog rezultata, klijent sam odlučuje želi li nastaviti s plaćanjem ili odustati od autorizacije naloga. Naime, klijenti svoje naloge mogu autorizirati i samostalno, posebno ako se radi o poznatom primatelju te je upisan ispravan IBAN. Ako se radi o primatelju kojem se prvi put upućuje nalog, preporuka klijentima je da dodatno provjere IBAN i naziv primatelja te nalog autoriziraju isključivo ako smatraju da su podaci ispravni", dodali su između ostalog.
Banke uvele novost, a Hrvati ogorčeni: 'Uplate i isplate nam ne prolaze, javlja se greška'
"Hrvatska narodna banka za sada nije zaprimila niti jednu pritužbu korisnika platnih usluga na uslugu provjere primatelja VoP. U ovoj inicijalnoj fazi prilagodbe na novu uslugu od strane korisnika platnih usluga moguće je očekivati određena nesnalaženja, naročito kod dugačkih naziva primatelja plaćanja. Međutim, upravo zahvaljujući vrlo jasnom i transparentnom informiranju korisnika platnih usluga o razini podudarnosti, platitelji će moći donijeti informiranu odluku o izvršenju ili neizvršenju transakcije. Stoga očekujemo postepenu prilagodbu na nadasve korisnu uslugu koja korisnicima platnih usluga poboljšava korisničko iskustvo, smanjuje mogućnost grešaka prilikom ispunjavanja naloga za plaćanje i olakšava prepoznavanje potencijalnih prijevarnih radnji kojima mogu biti izloženi", dodali su i iz HNB-a odgovarajući na naš upit te podsjetili na link Usluga provjere primatelja plaćanja i Instant plaćanje, na kojima se građani detaljnije mogu informirati o VoP uslugama. Do objave teksta portal Direktno nije dobio odgovore na upite ostalih banaka koje posluju u Hrvatskoj te HUP-a. Ukoliko odgovore primimo, iste ćemo odmah objaviti.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.