DUŽNIČKO ROPSTVO

Bankarice su s mučninom u želucu klijente nagovarale na 'švicarac'

28.01.2015. u 13:22
Ispiši članak

"Djelatnici su bili pozivani na razgovore, dobivali opomene pred otkaz ili otkaz ukoliko nisu bili dobri u prodaji... Kada stalno osjećate tu mučninu i strah od gubitka posla, ne preostaje vam ništa drugo nego napraviti ono što od vas traže ili jednostavno biti spremni na otkaz." Tim riječima svoju dramatičnu priču počeo je čovjek koji je u slučaju "franak" sjedio s druge strane šaltera. Tek tada sam shvatio da nismo u problemu samo mi, zaduženi u 'švicarcima', nego da i oni koji su ga prodavali danas imaju svoje traume.

Javna rasprava o krivici, odgovornosti i posljedicama dužničke krize koju je izazvao rast tečaja švicarskog franka ne zaustavlja se. Najžešće i najostrašćenije se razgovara o pitanju - jesu li klijenti morali više paziti kakve kredite uzimaju, i jesu li ih banke upozoravale - ili nagovarale - na rizične kredite. Zagovornici ove druge teze kao ključni argument navode činjenicu poznatu svim insiderima bankarskog poslovanja, a to je da su službenici otvoreno nagovarali i nudili "švicarac" širokom krugu potencijalnih korisnika kredita, a naš sugovornik otkriva da su za to nagovaranje bili nagrađivani - po učinku, odnosno po zaduženom građaninu.

Još je tijekom prvostupanjskog suđenja u parnici Udruge 'Franak' protiv osam banaka troje svjedoka prisegnulo kako su bili nagovarani da uzmu kredit u 'švicarcima'. Autor filma 'U braku sa švicarcem', dokumentirao je situaciju u kojoj ga je osobna bankarica nagovorila da u osvit krize konvertira kredit iz eura u 'švicarac', što ga je kasnije doslovce upropastilo. Naš 'insider', bivši djelatnik jedne od najvećih hrvatskih banaka, prvi put otkriva na koji su način niži službenici bili upućivani da građanima ponude rizične kreditne aranžmane, i kako su za to djelo - nagrađivani.

 "Da bi ispunili mjesečni plan, bankovni su službenici morali pridobijati ljude da uzmu kredite, odnosno, doslovce ih prodavati. Glavno sredstvo u nagovaranju na 'švicarac' bio je takozvani 'informativni izračun povrata kredita'. Plan otplate koji je pokazivan je bio po tadašnjem tečaju, i to je na papiru izgledalo izvrsno. No, kako je riječ o 'informativnim izračunima', a ne konkretnim, bankarice i bankari bi na taj način micale pravnu odgovornost sa sebe za ono što će se kasnije dogoditi, jer na informativnim izračunima uopće nije bio uračunat rizik jačanja CHF", otkriva naš sugovornik.

"Taj nerealno povoljni izračun, na kojem je riječ 'informativno' bila ograda od odgovornosti, bio je pokazivan ljudima koji bi, vidjevši manje brojke, prirodno bili skloniji 'švicarcu'. Nagovaranje na švicarac bio je dio planova koje su svi službenici morali ispuniti. Onaj tko bi bio najbolji u ispunjenju plana bio je dobro nagrađen i napredovao je u karijeri, jer je bio dobar prodavač" - kaže insider, kojem je sad vrlo neugodno zbog posla koji je obavljao.

 "Jako puno djelatnika imalo je niz problema zbog kojih su odlazili na razgovore psiholozima i psihijatrima. Onima pak kojima je bio samo važan novac i nagrada nije bio problem snaći se u ovakvoj situaciji, i nisu nikad pozivani na razgovor, već bi dobili pohvalu uprave", nastavlja svoju ispovijest sugovornik čiji su podaci poznati redakciji našeg portala.

"Bilo je i onih koji nisu razumjeli niti znali razloge za i protiv, već su samo radili ono sto im se reklo. Službenici u prodaji su često bili ljudi koji nisu ni završili odgovarajuću školu, pa nisu doista bili 'bankari'. Ti su često bili najbolji u prodaji. Primjeri za to su bili bjelodani kada bi se ljudima dogodilo da od dva bankara dobiju dva različita odgovora ili im se čak odobri pod istim uvjetima odbijen kredit u istoj banci. Bankari ne savjetuju, oni prodaju proizvod, a ljudi su na svoju nesreću mislili da dolaze stručnjacima za financije po savjet." - očita je, ali za dužnike bolna i sudbonosna istina koju iznosi insider bankovnog poslovanja.

"Tehnika prodaje bila je razrađena do krajnosti - od toga koju boju odjeće nositi, kakva treba biti gestikulacija, zapravo do toga gdje koji papir držati, sto ljudima pisati na papir, koje riječi zaokružiti na letku. Čiste tehnike manipulacije uče vas od trenutka kad uđete u sustav. Možda su neki primijetili: često iza djelatnika u poslovnicama stoje nadređeni koji nešto pišu. To su ljudi koji bilježe svaku izgovorenu riječ. Gestu, srdačnost, i ocjenjuju. Kada ta osoba stoji iza djelatnika, znajte da će vam biti ponuđen neki proizvod. Tu je isključena procjena treba li čovjeku koji je došao platiti račun taj proizvod ili ne, bitno je da se kreditni 'proizvod' ponudi i prikaže u najboljem svjetlu", dovršava svoju ispovijest jedan od sudionika masovne 'prodaje' kredita u švicarcima koji su ovih dana glavna politička tema u Hrvatskoj.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.