'I ONDA SHVATIŠ DA JE OVAJ BLIJEDA KOPIJA GOTOVINE'
Bagarić tvrdi da su kontrolori stali u obranu jednog čovjeka, sindikalist Rakoci za Direktno: Zastrašivao je da pristanemo na smanjenje plaće i drugih prava
Hrvatski strukovni sindikat kontrolora letenja (HSSKL) priopćio je u ponedjeljak kako su kontrolori zračne plovidbe već dvije godine žrtve zastrašivanja i samovolje direktora Hrvatske kontrole zračne plovidbe Vlade Bagarića, dok je on sam Sindikat prozvao zbog "spašavanja radnog mjesta jednog zaposlenika".
Riječ je o čelniku Sindikata, Krešimiru Rakociju, za kojeg Bagarić tvrdi da je u proteklih godinu dana napravio "tri velika prijestupa u izvršavanju radnih obveza u skladu s ugovorom o radu".
"Nisam imao drugog izbora osim pokrenuti postupak otkaza ugovora o radu. Taj je postupak sada na sudu, ne želim prejudicirati ishod", kazao je Bagarić u ponedjeljak u Dnevniku HRT-a.
"Odbio je obveze iz radnog odnosa ugovorom, nedavno nije došao na posao, nije se javljao satima na službeni telefon, kolega ga je morao zamijeniti da ne bismo morali zatvarati zračne prostore iznad RH i nedavno, najozbiljniji propust, nije napravio stručnu provjeru koju je trebao napraviti u skladu s propisima i naprosto, poslije toga, što je najveća krivnja je lagao da je to napravio tvrdeći da je osobno odnio dokumente u ured za licenciranje što je poslije otvrđeno da nije točno", pojasnio je pak u Dnevniku RTL-a.
Bagarić: Kontrolori nisu dovoljno informirani
Na pitanje kako ocijenjuje da je 60-tak kontrolora stalo u obranu svog kolega, Bagarić kaže: "Mislim da je samo jedan čovjek u pitanju i oni propusti koje je on napravio. Oni (kontrolori) mu daju potporu iz razloga što nisu dovoljno informirani o cijelom slučaju. Ja u cijelom životu nikada nisam zastraživao, a kamoli profesiju kontrole letova", kazao je Bagarić u Dnevniku RTL-a tvrdeći da je situacija u tvrtki pod kontrolom i da nema kaosa".
Ipak, sami zaposlenici ne slažu se s riječima svog direktora i tvrde da su prijetnje otkazima Rakociju samo dio zastrašivanja kojima su podložni od strane Bagarića posljednje dvije godine.
U svom priopćenju, Sindikat je u ponedjeljak ustvrdio da postupci direktora Bagarića imaju "izrazito nepovoljan utjecaj na kontrolore i ugrožavaju sigurnost zračnog prometa".
"Direktorov pritisak na zaposlenike je počeo pojavom krize uzrokovane pandemijom korona virusa kada je zbog smanjenog zračnog prometa zaposlenicima smanjio plaće za 15 posto", stoji u priopćenju.
Rakoci je kazao da prema Zakonu o radu sindikalni povjerenik ne može dobiti otkaz bez suglasnosti sindikata, što se u ovom slučaju i dogodilo pa je cijeli slučaj završio na sudu i čeka se prvo ročište.
Pritisci krenuli početkom epidemije
Za portal Direktno ispričao je kako su pritisci od strane direktora krenuli početkom epidemije korona virusa rekavši da je tvrtka izlazila pred zaposlenike s crnim prognozama poslovanja, a da za iste ni u jednom trenutku nisu podastrijeti dokazi.
"Direktor je poslao jedno 12 dopisa i mailova od proljeća 2020. do negdje srpnja ove godine, vezanih uz pritiske i situaciju u firmi s ciljem da mi posustamo i pristanemo na smanjenje plaće i drugih prava. U biti je zastrašivao ljude kako bi oni na nas vršili pritisak. Prije se to nikada nije događalo. I u prijašnjim upravama je bilo pregovora koliko hoćete, nikada nije bilo ovako", kazao je Rakoci i nastavio:
"Korona kriza je dovela do toga da je zaista pao promet, ali nikada se nije događalo da se izravnim obraćanjem zaposlenicima tjera strah u kosti kako bi se utjecalo na tijek pregovora".
Ujedno je potvrdio informaciju koju je portal Direktno dobio u razgovoru sa zaposlenikom Hrvatske kontrole zračne plovidbe koji je želio ostati anoniman, a tiče se angažmana vanjske konzultantske tvrtke angažirane od strane direktora koji se u mailovima zaposlenika pozivao upravo na njihovu analizu poslovanja.
Tvrdili da je analiza pokazala da treba otpustiti između 50 i 100 zaposlenika
"Ta tvrtka je napravila analizu poslovanja i restrukturiranja tvrtke sa zaključkom da s obzirom na to da se nije išlo na smanjenje plaća, potrebno je otpustiti između 50 i 200 zaposlenika", kazao nam je naš sugovornik, zaposlenik Hrvatske kontrole zračne plovidbe. Isto je potvrdio i sam Rakoci koji kaže da je Sindikatu bilo sporno to što nisu nikakve rezultate analiza nisu dobili na uvid.
"Mi možemo samo nagađati da je to sve skupa lažna priča koju je Bagarić plasirao s ciljem zastrašivanja i pritiska na Sindikat jer ja nisam vidio, niti je on prikazao rezultate tih analiza. Otkad je krenula korona kriza u ožujku 2020. i kada su krenuli pregovori sa Sindikatima, stalno je bila priča kako je promet stao i da nećemo imati novca za sljedeću plaću. Mi smo pitali kako firma stoji jer teško mi je bilo za očekivati da tvrtka kakva jest nema ni kune na računu. Tek nakon nekoliko mjeseci su oni nama dali informaciju o stanju u firmi koje nije bilo ni blizu dramatično kao što je govorio direktor", govori nam Rakoci.
Niti jednu tvrdnju, kaže, Bagarić nije potkrijepio dokazima i dokumentima. "Nakon takvih projekcija, određen broj ljudi, što samih kontrola, što ostalog tehničkog osoblja je otišlo u mirovine, a nedostatak radne snage itekako se osjetio u operativnom radu", ističe naš sugovornik.
"To je sve nadomješteno nekakvim ad hoc mjerama od strane direktora. Voditelji smjena koji su otišli u mirovinu bili su teško ad hoc zamjenjivi pa se taj dio posla spustio na nadzornike smjena, ma da nismo bili za to školovani. Ja sam isto jedan nadzornik smjene. To se dogodilo u lipnju prošle godine, a ja sam tek završio školovanje za to u studenom 2021. Mi smo upozoravali i preko Sindikata i Udruge kontrolora letenja, da nije niti prirodno niti po propisima da se posao koji nije šala prenosi na nas s obzirom na to da mi nismo bili za to adekvatno osposobljeni. Problem je što je uprava na nas svalila taj dio posao i mi smo dovedeni pred gotov čin, a nitko na to nije reagirao", kazao je čelnik Sindikata.
Rakoci: Bagarić odbio prijedlog Sindikata za uštedu
U lipnju prošle godine završili su pregovori s upravom u kojoj Sindikati nisu pristali na smanjenje plaće, iako su, kako kaže Rakoci, htjeli. Ono što im je zvonilo za alarm je to što je Bagarić odbio prihvatiti uštede koje su nudili iz samog Sindikata, odnosno tražili su da im se vrate nematerijalna prava ukinuta još 2019. godine čime bi uštede za tvrtku iznosile 20 posto. "Ušteda mu valjda nije bila potrebna. Ako poslodavac na to ne pristaje onda to nije problem i likvidnost valjda nije ugrožena, tako smo svi mi to interpretirali".
Te sezone su kaže voditelji smjena radili posao nadzornika, a sam Rakoci je u kolovozu dobio prvu opomenu pred otkaz nakon što je sam tražio dodatne upute na koji način bi taj posao trebalo odraditi.
"To je opet bilo nakon neuspješnih pregovora, a on je valjda očekivao da ćemo zbog ove opomene sljedeći put popustiti".
Pregovori u studenom prošle godine zaista su rezultirali smanjenjem od 15 posto na rok od pet mjeseci kada je jedino razdoblje, kaže Rakoci, kada je u firmi vladao "mir". Istekom aneksa, kaže, ponovno se krenulo u zastrašivanja i prijetnje, a na proljeće ove godine krenulo se i u pregovore oko ponovnog potpisivanja kolektivnog ugovora.
I sama predviđanja za ovu sezonu su bila da će biti maksimum 1200 preleta preko Hrvatske, a bilo ih je oko 2800, kaže Rakoci.
'Jednu priču su pričali nama, a u službenim dokumentima stoji nešto sasvim drugo'
"Cijelo vrijeme je tražio smanjenje, govorio kako je loša situacija, da se tope sredstva, da 1. siječnja 2022. nećemo imati za plaće i takve stvari. Mi smo znali da sve prognoze govore da će se stvari vratiti na staro i promet vratiti u dobroj mjeri kako je i bilo, što se na kraju i dogodilo", kazao je Rakoci. Osim toga, dodaje bile su naznake Europske komisije da će se gubici svim pružateljima usluge u Europi nadoknaditi u narednim godinama.
"Na kraju su i svom izvješću koji je dostupan i na stranici Kontrole leta naveli da će se gubici nadoknaditi i da nema dvojbi o poslovanju firme. Jednu priču su pričali nama, a u službenim dokumentima stoji nešto sasvim drugo", ističe Rakoci i dodaje da su sada prognoze da će se već iduće godine zračni pomet vratiti na pretpandemijsko razdoblje, što je uostalom i sam Bagarić u ponedjeljak potvrdio u svojoj izjavi.
Zbog čega prijetnje, pitali smo Rakocija.
"Mi možemo smatrati zašto je to tako i imati svoje mišljenje. Po nama nema realne osnove za to. Ljudi koji nose firmu, koji su 'core business', koji su pod stresom zbog same prirode posla, što je i sama suština postojanja Hrvatske zračne kontrole plovidbe, kontrolori leta, nikome od nas nije jasno zašto je direktor krenuo ovakvim smjerom i zastrašivanjem. Ne znam iz kojeg razloga je počeo ulaziti i u plaće, čini mi se da je to samo neka digresija samo kako ne bi morao odgovarati na pitanja", kaže Rakoci.
Postavlja se i pitanje kako je direktor mogao u tom cijelom periodu govoriti kako se nema za plaće i nema novca, prijetilo se otkazima, a uredno se, kaže zapošljavalo. "Jako nam je bilo teško vjerovati u trenucima krize da nema novca. S jedne strane se zapošljava, a s druge strane se govori o restrukturiranju i otkazima 200 ljudi. Cijelo vrijeme u pregovorima je bilo kod njega kontradiktornosti. To je suluda priča", kaže Rakoci.
Onemogućavanje sindikalnog djelovanja
Sada ga čeka sudska borba za ostanak na poslu, a osim pojašnjenja oko prve opomene koju je dobio, kaže da je druga uslijedila jer je kasnio na posao, a i to se dogodilo, kaže, samo jednom u 22 godine.
"Nama se smjene mijenjaju na dnevnoj bazi, ja sam pogledao krivi raspored te sam mislio da taj dan ne radim. Kada sam shvatio pogrešku došao sam na posao i to tada nije rezultiralo nikakvim disciplinskim postupkom. Ali to je takav dinamičan posao, nisam ni prvi ni zadnji. Malo nas je, pogotovo preko ljeta".
Rakoci upozorava da mu Bagarić želi dati otkaz kako bi onemogućio sindikalno djelovanje koje je zakonom zajamčeno pravo, no Bagarić tvrdi da taj otkaz nema nikakve veze ni s njegovom funkcijom predsjednika HSSKL-a ni s kolektivnim pregovorima te ustraje u tome da je riječ o kršenju procedure.
Razgovarali smo stoga i sa zaposlenikom Hrvatske kontrole zračne plovidbe koji je želio ostati anoniman ne želeći, kako je rekao, biti predmet osvete direktora.
Zaposlenik Kontrole: Od direktora smo dobivali mailove da je to sve laž
"U tim mailovima su se plašili zaposlenici u smislu loše financijske situacije od početka pandemije, pa do prijetnji otkazima zbog rezultata studenije vanjske consultanske tvrtke napravljene nakon početka Covid krize. Od direktora smo dobivali mailove da je sve to laž i da se nije dogodilo, a s druge strane dobivamo i mailove u kojima su sindikati izvještavali o događajima tijekom sindikalnih pregovora. Tamo su pisali o svojim prijedlozima upravi koji su uredno odbijani, o pitanjima koja su se postavljala upravi, a na koja nisu stizali odgovori i slično", govori naš sugovornik.
Takva situacija, kaže, utječe na radnu atmosferu: "Zaposlenici se nađu u situaciji da s različitih strana primaju različite informacije i onda se sve svodi na prepričavanje takvih situacija i onda se stvara psihoza i krene se pričati o tim problemima i manje vremena se troši na rad, a više na ta prepričavanja i situaciju u firmi".
"Kada je Bagarić došao u Kontrolu leta 2017. godine s pozicije u Agenciji za civilno zrakoplovstvo, došao je kao netko tko će pomoći firmi, ne zato što smo u nekakvoj nezavidnoj situaciji, nismo, od njega se očekivalo da se provede osuvremenjivanje organizacije poslovanja i sistematizacije u smislu efikasnosti. Sve je to tada izgledalo super", govori nam djelatnik Kontrole.
"Prema informacijama koje smo dobili od Sindikata, mi ne možemo uopće govoriti o pregovorima, nego o tome da Uprava, odnosno direktor daju ultimatume. Ne želi odgovarati na nikakva pitanja. Umjesto da se pregovori dalje odvijaju, on odbija zakazati novi termin i ignorira cijeli proces. Ako netko obnaša funkciju direktora, ako te plaćaju za to, onda bi trebao biti tu da dogovoriš nekakvo rješenje. Uprava ne želi biti transparentna i nema nikakvu želju biti transparentna. Koliko novca ima na računu, kolika je projekcija za poslovanje u nekom budućem razdoblju...
Ako si u Upravi i ako ne znaš odgovor na neko pitanje, onda valjda možeš stati na loptu i tražiti od podređenih da naprave analizu pa da se pregovori mogu nastaviti. Očekuješ da ti druga strana bude argumentirana u smislu koliko iznose troškova, koliko ima novca, predstaviš nekoliko scenarija, a zatim ideš s prijedlozima o smanjenju plaća i koji je cilj. Njihovi prijedlozi nemaju nikakvo uporište", kazao je djelatnik Kontrole.
'I onda shvatiš da je ovaj samo neka blijeda kopija Ante Gotovine'
"Rezultat analize te konsultanske tvrtke bilo je da je između 50 i 200 ljudi suvišno u tvrtki. U najboljem slučaju je suvišno samo 50 ljudi, a u najgorem 200 i to samo zato što Sindikati nisu pristali na smanjenje plaće. I dan danas, godinu dana nakon tog maila, firma i dalje funkcionira, nitko nije otpušten, samo su time htjeli zastrašiti ljude", ocijenio je i nastavio:
"Prilikom Bagarićevog dolaska u firmu, a riječ je o generalu i branitelju Domovinskog rata, očekuješ nekakav integritet. Prve dvije godine je situacija izgledala obećavajuća, prezentirao se kao da će napraviti sve za boljitak firme, a na kraju ti ostane gorak okus u ustima kad ne primijetiš taj trud u smislu pregovaranja i iznalaženja najboljeg rješenja i kad shvatiš da nema nikakve volje za tim. Ljudi su prilično razočarani i ogorčeni i imaju osjećaj da im je prodan samo neki mit po uzoru na Antu Gotovinu, a onda shvatiš da je ovaj samo neka blijeda kopija", zaključio je naš sugovornik.
Na molbu Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo da se oglase o prijeporu između Hrvatske kontrole zračne plovidbe i Hrvatskog strukovnog sindikata zračne plovidbe te planiraju li slati inspekciju, je li ugroženo funkcioniranje hrvatskog zračnog prostora te jesu li unazad dvije godine uočili nepravilnosti u poslovanju Kontrole leta, dobili smo odgovor koji prenosimo u cijelosti:
"Temeljem Vašeg upita možemo vas izvijestiti kako Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo nije nadležna niti može komentirati ili uređivati međusobna prava i obveze Hrvatske kontrole zračne plovidbe kao Poslodavca i članova Hrvatskog strukovnog sindikata kontrolora letenja.
U dijelu u kojem je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo nadležna, a to je sigurnost zračnog prometa, želimo istaknuti kako ne raspolažemo indikatorima ili pokazateljima koji bi ukazivali da je došlo do propusta ili djelovanja pružatelja usluga u zračnoj plovidbi, odnosno Hrvatske kontrole zračne plovidbe zbog čega bi eventualno bila ugrožena sigurnost zračnog prometa".
Isti upit poslali smo Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture čiji ministar Oleg Butković, uz ministra financija Zdravka Marića i ministra obrane Marija Banožića sjedi u Skupštini Hrvatske kontrole leta.
"Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture prati nastalu situaciju u Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe (HKZP) te vjerujemo kako će doći do razrješenja nastalih problema.
Svakako treba napomenuti kako je zrakoplovni sektor, a posebice područje pružanja usluga u zračnoj plovidbi, detaljno reguliran i nadziran od strane nadležnih tijela te tom procesu nisu utvrđene značajnije nepravilnosti niti je u pitanje dovedena sigurnost odvijanja zračnog prometa, neovisno o trenutačnoj razini prometa i dostupnom kapacitetu", odgovorili su nam iz Ministarstva prometa.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.