NABAVA F16

Avdagić za Direktno: Borbeno zrakoplovstvo treba očuvati, postoji nekoliko opcija...

Autor

Andrea Latinović

Ministar obrane Damir Krstičević izjavio je u četvrtak da je na Izraelu odgovornost za osiguravanje konačne dozvole SAD-a da Hrvatska može potpisati ugovor o kupnji zrakoplova F-16 Barak, rekavši kako niti jednim postupkom ni on niti njegov tim nisu napravili bilo što protiv interesa Hrvatske. Izjavio je i da je ''spreman otići bilo kada ako će njegov odlazak Hrvatskoj pomoći u procesu kupovine višenamjenskog borbenog aviona''.

04.01.2019. u 23:24
Ispiši članak

Istoga dana, o tom se pitanju oglasio i premijer Andrej Plenković, ustvrdivši u intervjuu za HRT sljedeće:

''Do zadnjih nekoliko tjedana nismo imali saznanja da će SAD imati primjedbe na isporuku tih borbenih zrakoplova na kojima je Izrael izvršio tehničku nadogradnju'', rekao je.

Nadalje, potvrdio je da će vrlo vjerojatno Vlada poništiti natječaj, ako neće biti moguće dobiti ono što je odabrano. ''Kada se dobije to očitovanje, kada još jednom provjerimo stanje sa SAD-om, ako stvari ostanu ovakve kakve su danas, visoki je stupanj vjerojatnosti da će Vlada poništiti tu odluku o odabiru. S obzirom da smo odabrali jedno, a da bismo u konačnici mogli dobiti nešto drugo, nemamo nikakvu dilemu da bi Vlada trebala tu odluku u tom trenutku poništiti, a nakon toga ćemo vidjeti što će biti dalje'', rekao je premijer.

Što bi se dalje moglo dogoditi u ovoj, sada još uvijek neizvjesnoj priči oko borbenih zrakoplova F16-Barak, pokušao nam je u razgovoru za portal Direktno objasniti geopolitički analitičar Denis Avdagić.

''Ministarstvo obrane odlučilo je dati rok izraelskoj strani za očitovanje do 11. ovoga mjeseca kako bi se do kraja raščistilo pitanje već dogovorene kupnje borbenih zrakoplova F-16 Barak. Ugovor nije potpisan, Izrael očito neće moći isporučiti ono što je dogovarano, a Hrvatska je tu izgubila previše vremena. Jasno je da je krivica za ovakav razvoj događaja prvenstveno na izraelskoj strani. No to malo pomaže Hrvatskoj u ovom trenutku. SAD je načelno postupio onako kakva je inače praksa u slučajevima preprodaje njihove tehnologije i tu nema prevelikih iznenađenja. Jasno je, Izrael je precijenio svoj položaj i lobistički utjecaj koji imaju u Americi, a sve na štetu svom ugledu i direktnu štetu Hrvatskoj koja je izgubila puno vremena i resursa na sada je već jasno propalu proceduru'', govori Avdagić.

Postoji li odgovornost i na hrvatskoj strani?

''Zbog transparentnosti i spašavanja ugleda bilo bi dobro da MORH ispita je li s hrvatske strane napravljen propust u pogledu ignoriranja upozorenja američke strane. To će minimalizirati prijetnje da se takvo što dogoditi u budućnosti i poboljšati budući rad stručnih tijela'', kaže, među ostalim, Avdagić.

I nastavlja:

''U svakom slučaju pitanje je što dalje. Jedna od opcija odustajanje je od borbenog zrakoplovstva. No takvu odluku politika ne može donijeti bez duboke i stručne rasprave koja će uključiti i oporbu, a u tom slučaju posve sigurno je da do takvog konsenzusa neće doći. I to je dobro. Prilično je jasno da i javnost i većina političkih aktera, a stručnih svakako, smatra kako je borbeno zrakoplovstvo potrebno očuvati. Stoga se mora donijeti brza odluka- ili o novom natječaju, ili o izravnim pregovorima sa saveznicima.

Godinama je bilo ponuda kojima su Hrvatskoj nuđene čak i donacije polovnih starijih zrakoplova, a bez obzira na česta medijska nagađanja kako američka strana smatra kako ta komponenta zrakoplovstva Hrvatskoj ne treba, to u potpunosti i nije točno. Hrvatska mora imati svoje strateške pozicije iz kojih će snažno nastupati i surađivati sa saveznicima, a u pogledu odnosa sa SAD-om nije nemoguće pregovarati i o donaciji neke varijante zrakoplova F-16 uz modernizaciju koju bismo, naravno, platili. Obzirom na trenutačna rezervirana financijska sredstva, skupu sanaciju dugova stvorenih od strane Uljanik grupe, jasno je da Hrvatska ne raspolaže s prevelikim financijskim izborom. Stoga je i mogućnost izbora rješenja za očuvanje ratnog zrakoplovstva prilično usko'', smatra Avdagić

Ipak, govori, ''ukoliko bi se odustalo od rješenja 'rasnijih' borbenih rješenja, poput atraktivnog F-16, postoji laganija varijanta novog zrakoplova koji bi mogao biti izvrsno prijelazno rješenje. Radi se o korejskim FA-50, varijaciji trenera T-50. Američka bazna tehnologija u paketu s korejskim rješenjima. Hrvatska bi takve nove zrakoplove mogla koristiti za naprednu obuku kako svojih tako i snaga prijateljskih zemalja, poput obuke na helikopterima, a uz to, FA-50 može sasvim solidno služiti zaštiti zračnog prostora čekajući bolja vremena i bolju financijsku priliku za snažniji iskorak. U ovom slučaju očuvala bi se jedna sposobnost, ponudila bi se još jedna usluga savezničkim zemljama, a cijenom bi se ovi novi zrakoplovi sasvim dobro uklopili u planiranu proračunsku stavku.

U slučaju novih zrakoplova, ostaje i mogućnost novih Gripena ili F-16 Vipera, ali to su u startu skuplje opcije od one koju je Hrvatska trebala dobiti od Izraela i pitanje je mogu li se pronaći sredstva za to u proračunu. Sve skuplje odluke zahtijevale bi ponovno nacionalni konsenzus. Eventualno bi mogućnost leasinga švedskih Gripena bila nešto financijski prihvatljivija opcija, ali ona ima i svoje mane. Vremena nema puno i zapravo bi u ovom trenutku bilo najbolje započeti razgovore s američkom stranom, ali i Južnom Korejom i Švedskom koje mogu ponuditi povoljnije i prihvatljive varijante za budućnost Hrvatskog ratnog zrakoplovstva'', mišljenja je Denis Avdagić.

 

 

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected].hr, uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.